Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Primary Domain Server och lite sånt


Lasse Sundberg

Rekommendera Poster

Lasse Sundberg

Hej hörni. Jag är ny här och ny på det här med NT-serveradministration också.

 

Har jobbat lite lätt med sådant, men nu hjar jag fått en server som var installerad åt mig, men det börjar inte så bra:

 

1) För det första har jag listat ut att servern måste vara PDS (men eftersom jag inte installerat och inte vet vem det är som gjort det undrar jag hur man kollar hur den är installerad - om den är PDS eller om den är satt som Stand alone.

 

2) För det andra undrar jag varför jag får detta felmeddelane när jag ska starta server-tjänsten på datorn:

"Not enough server storage is avaiable to prcess this command"... Är det någon som vet?

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyberflower

För att se om servern är PDC, BDC eller standalone, kan du gå in under Start, program, Administrative Tools, Server Manager.

 

Där under rätt domän väljer du view, servers. Nu får du upp en lista på alla servrar som finns i den domänen. Under "type" står det angivet om det är en Primary (PDC), Backup (BDC) eller Server (stand alone).

 

//Cyberflower

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> "Not enough server storage is available to process this command"...

 

Vilken fel kod får du? (Event Viewer)

Troligen för lite disk utrymme på din c: disk

 

/C

 

PS. En sak till om det är du som ska administrera server se till att installera den själv nästa gång, så du själv vet vad som är installerat och vilka tjänster som är aktiva. OS partition för NT4 ca 600 mb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Sundberg

Server Manager det finns ingen domän där...

Skapar man den vid installationen?

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter12345678910

Hur många domäner har du?

Hur många servrar har du?

Ser du någon server alls i Server Manager?

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, det bästa tipset är att använda de fel koder du får ut från Event Viewern, och söka med dessa på :

 

http://search.microsoft.com/us/SearchMS.asp

 

här är ett par andra länkar till MS-KB

 

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q225/7/82.ASP

 

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q106/1/67.asp

 

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q172/2/81.ASP

 

Om du har 4gb kvar på c: disken så är det kanske dax att partionera om din disk...

 

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Sundberg

Tack - jag ska titta på det. Ska försöka installera rasket från början ikväll.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Sundberg

Subnätmasken kommer jag ihåg att jag när jag för något år sedan installerade en server fick ändra till något annat än det MS föreslår vid installationen.

 

Har ingen aning om vad det ska vara i mitt nät. Någon som vet mågot som borde funka här?

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Sundberg

De är inte installerade ännu, det är servern de ska koppla upp sig mot sedan ju...

 

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse Sundberg

Det ska typ finnas någon standardgerj för just subnätmasken som kan fungera i de flesta nätverk -men jag skrev aldrig upp den.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken ip ser. kör du har du 192.168.x.x ip eller har du "skarpa" ip nr. ?

hur många klienter har du på dit nät ?

 

om man har få klienter och använder 192.168.x.x ip kan man köra med en sub mask som ser ut som följande, "255.255.255.0"

 

 

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med fördel använda de IP-adresser som "Stoffe -2k" föreslår. Kör själv med 192.168.0.x internt och mask 255.255.255.0. Om alla klienter kör mot servern kan du alltid använda dig av DHCP för att slippa statiska IP-adresser.

 

Ditt problem med "not enough server...osv" löser du enkelt med att bara köra ServicePack 3 eller senare.

 

//Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...