Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med omstart och avslut av dator?


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

PÅ min bärbara Macintosh PowerBook G3 har jag efter ett jag uppdragerade till senaste säkerhetsuppdateringen via programuppdatering fått problem med att göra en omstarter och att stänga av datorn. Varje gång jag försöker göra detta så ser det ut att fungera alla program, ikoner och menyer försvinner men sedan fryser datorn och med man nu ser är enbart datorns bakgrund. Nu undrar jag därför om någon vet vad det beror på och oim det finns någon lösningen på detta eller är det bara att installera om datorns system (MacOS X)?

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge väntar du innan du konstaterar att den frysit? För det kan hända att det tar en minut eller längre.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det har inget med att jag väntat för kort tid tror jag i alla fall. Jag lät nämligen datorn vara på under hela natten med samma resultat. Finns det något annat jag kan pröva med?

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte vad jag sa heller, jag ville bara veta hur länge du ansåg vara länge för att lättare kunna hitta orsaken.

 

Det låter ju onekligen som någon fil är skadad i systemet. Så det bästa vore att starta från system skivan (CD-skivan eller DVD-skivan) och köra Skivverktyg för att försöka reparera. Reparera även skivbehörigheter.

 

Prova skapa en ny användare och se om du får samma problem när du stänger av/startar om datorn. Om du inte får problem då, då är det någon fil i den användare du har nu som är trasig.

 

Installera om bara om du känner att du inte har tid att filsöka, det är oftast det snabbaste sättet att fixa ett problem, men kanske inte alltid det man önskar (backup osv måste göras).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...