Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nigeriabrev och spam


Bosse W

Rekommendera Poster

Hej, jag har sammanställt en del av de Nigeriabrev jag drbbats av. Se http://hem.bolina.hsb.se/trwa/FakeMails.htm

Jag har t.o.m. gjort en polisanmälan (vilket det skrivits i tidningarna om). Tyvärr kan jag inte se annat än att polisen står maktlös, t.o.m. i mitt fall där de har fått väldigt mycket uppgifter (bl.a. ett fungerande tel.nr till bedragaren) att gå efter.

Jag får nu dessa nigeriabrev (419-mail) så ofta att de närmast kan betecknas som spam. Ofattbart att det är så enkelt att spamma och bedra via Internet utan konsekvenser. Fler måste vissa sitt missnöje till myndigheter (särskilt polisen) och regering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ÄR ju spam, och det är helt otroligt hur folk kan gå på dessa urlöjliga brev. Jag ser inte dessa brev som nåt problem större än vanlig spam.

 

Folk som går på dem får skylla sig själva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har t.o.m. gjort en polisanmälan (vilket det skrivits i tidningarna om)

Vilka tidningar, datum? Länkar?

 

Ofattbart att det är så enkelt att spamma och bedra via Internet utan konsekvenser. Fler måste vissa sitt missnöje till myndigheter (särskilt polisen) och regering.

Polisen är nog det minst meningsfulla.

Om många anmäler spam de får till Konsumentverket <http://www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/oepr/steg1.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3605> så får KoV en vacker statistik som de kan visa upp nästa gång de ska äska pengar av regeringen (de fick ju inte ett öre extra för at hantera spamproblemet).

Om många diskuterar med "sin" riksdagsman så hålls frågan politiskt levande.

Regeringen - för all del - men dem har jag gett upp om. De har inget intresse för och ingen kunskap om IT och spam (det kan naturligtvis finnas undantag, men de märks i så fall inte mycket).

 

Men inget av ovanstående kommer att stoppa spammandet. Nedanstående (i kombination) tror jag har större men inte revolutionerande effekt:

 

Anmäl spam till avsändande och host'ande isp.

Posta spammet på news.admin.net-abuse.sightings (FAQ: <www.killfile.org/faqs/nanas.html> Article Submission Address: nanas@killfile.org - lägg till ett före rubriken på själva spammet du postar. OBS att fullständiga headers ska vara med (lämpligen exkl din egen eadress)

Kräv av den egna isp'en att den ska använda blocklistor för att skydda dig från en del av spammet (och begär att få veta vilka blocklistor som används så att du kan bedömma risken för felaktig klassning av icke-spam).

Bojkotta företag som skickar spam (allt spam är inte Nigeriabrev :-) och berätta för företaget (ej via epost :-) att du bojkottar dem och varför. Påverka andra att också bojkotta såna företag (arbetsplats, idrottsförening, släkt och vänner).

 

Claes T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...