Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver råd om Win OS för cluster


Guzzten

Rekommendera Poster

Tänkte bygga mig ett cluster. Att köpa oprativsystem står på listan. Frågan är bara vilket som är "bäst". clustret skall användas till lite alltmöjligt men mest som spelserver och saker därtill. Har funderat på W2003 server och W2000 server då jag inte har så stora (nästan obefintlig) kunskap på Linux. Clustret är tänkt att innehålla upp till 24 maskiner. Frågan jag skulle vilja försöka ha svar på är vilket OS som är "billigast" och vilken variant man ska ha. W2000 finns ju i minst 3 och 2003 i minst 5 versioner. Har inte hittat nån info om vilka som innehåller funktionen för clustring. Naturligt vis kan även Linux fungera, men detta verka mer "svårt" när det skall ligga dedikerade spelservers och andra program (chatt, ventrilo DC, mm mm) på en del av maskinerna. Hellst ska det gå enkelt att "omkonfigurera" klustret lite.. ta bort/lägga till maskiner för att prestandan skall kunna ändras.

 

någon som har bra svar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inbyggda stödet för cluster i 2003 (enterprise edition) stödjer bara upp till åtta maskiner men du kanske menar lastbalansering av webservrar snarare än traditionell klustring?

 

Annars om du ska bygga stora kluster på windows plattformen så är du hänvisad till 3:e parts leverantörer som tex veritas.

 

http://www.veritas.com/Products/www?c=product&refId=20

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir ju någon typ av lastbalansering.. och 8 maskiner i ett cluster räcker gott!! kan man inte clustra clustrena sen? hehe finns det möjlighet att clustra i win 2000 server? den är kanske biligare att inhandla? måste man i så fall ha en licens per maskin? eller räcker det med en?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...