Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP hittar inte samsung 160gb SATA vid nyinstallation.


eatMyIp

Rekommendera Poster

Tjaba,

Jag bygger en ny dator av prylar jag köpt från diverse ställen. I datan ingår bland annat:

 

-AMD Athlon XP2600+

-EPoX EP-8RDA3+

-Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB, 7200

-Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns

 

Problemet är att win XP, under ny-installationen inte vill hitta SATA hårddisken. Dock så har BIOS hittat hårddisken, för den syns när datorn initieras.

 

Jag tex har testat att köra installation med de drivrutiner man fick med från Epox Cdn(skapade en RAID-DriverDisk), som jag laddar in under intallationen. Jag har haft drivrutinerna på diskett, och efter jag tryckt F6 vid SCSI/RAID förfrågan, och väntat tills xp promptar, har txtsetup.oem laddats in i systemet, och det verkar även fungera. Men sedan när WinXP installationern fortsätter lite till, (forfarande blue screen-delen), säger den att den inte kan hitta någon hårddisk, och det enda man kan fortsätta med är att avsluta installationen,??

 

jag har kollat Bios och den står på automatisk HD "check".

Det är bara en Hårddisk i datan, men jag har både testat utan och med "Master" inställnig på flipparna på HD:n.

(Har testa å bytt sata-sladdarna med för den delen)

 

Vad göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...säger den att den inte kan hitta någon hårddisk, och det enda man kan fortsätta med är att avsluta installationen?

Låter som att SCSI/SATA-kontrollerkortet inte fått drivrutiner i början av XP-installationen. Har du dubbel-kontrollerat att det är rätt drivrutiner du fört över till diskett?

Hur ser boot-ordningen ut i BIOS? När du väl fått XP installerat behöver något med "SCSI onboard boot device" eller något liknande, finnas med i boot-ordningen och inte IDE.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Japp nu kom jag på det. Det var inte de vanliga SATA-drivrutinerna som jag trodde WindowsXP ville ha. I det här fallet var det i stället enSataRAID controller som behövdes. Hittade den på den biföljande cd'n till moderkortet, och hette:

 

Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller OS Driver

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...