Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MPG till VCD


pyrsson

Rekommendera Poster

Hej. Har ett gäng musikvideos i mpg och mpeg format. Jag har försökt

överföra dessa till VCD men misslyckats.

Jag har installerat TMPGENC men det går inte. Kan man konvertera MPG till ett annat MPG-format vilket tydligen behövs för att få en SVCD fil.

Har även provat att gå direkt till VCDEASY för bränning men inget händer.

Jag har en HP-WRITER+ 8250, behövs den?

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig steg för steg utan att behöva köpa något extraprogram som NERO, det kanske går i AUDIACITY? (Har även en PHILIPS R70 går det? Det skall väl fungera ändå)

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest sannolika om det är musikvideos är att det redan är en svcdkompatiblel mpeg2 och då är det bara att bränna som svcd i vilket brännarprogram du nu använder. Tror aldrig att jag har sett en musikvideo som vcd men å andra sidan har jag inte sett så många musikvideos på datorn :)

 

Om nu inte det skulle fungera så är det bara att öppna filen i tmpgenc, välja template (svcd pal eller ntsc) ange vad den nya filen ska heta och trycka start eller convert eller vad det nu kan stå.

 

Förövrigt tror jag att det finns demoversioner av nero på www.ahead.de

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått det att fungera.

TMPGENC är ett komprimeringsprogram och converter.

Jag läser i PC FÖR ALLA Nr8 2003 och där finns bilder som heter PROJECT WIZARD vilket jag inte hittar.

Bränningen görs tydligen sedan i VCDEASY. Jag fattar nada.

Hjälp!

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte hittar project wizard beror antagligen på att du har en version innan den fanns så om du har en guide så vore det kanske bra att använda samma version som dom använder där tills du får lite grepp om hur programmet funkar.

 

Men det är tämligen enkelt att konvertera i tmpgenc. Bara att öppna filen du vill konvertera i source video rutan långt ner i programmet sen skriver du in eller bläddrar fram till den katalogen du vill ha den nya filen i och skriver in filnamnet i rutan under source video och audio. Klicka på load templates till höger om filnamnsrutorna och välj svcd pal. Sen klickar du på start uppe till vänster i fönstret och väntar.

 

(med reservation för att jag inte kommer ihåg vad allt heter exakt i programmet)

 

VCDEASY har jag aldrig använt men jag gissar att det det bara är att välja bränn svcd, lägga till filen och sen klicka bränn alternativt om det inte går att välja vilken typ av skiva man ska bränna så kanske det känner av det själv och då är det väl bara att lägga till filen och klicka bränn.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Jag har laddat hem en version TEMPENc-2.521.58.169-Free och får se vad som händer. Den skall Zippas så jag får vänta till någon av sönerna är tillgängliga under dagen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...