Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Bad sectors" inte alltid dåliga!?!?!?


Haringen

Rekommendera Poster

Angående tidigare inlägg (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=592596) så har jag av Hitachi fått ett mail.

 

Defective sectors do not necessarily mean that these sectors are physically defective.

These errors are mostly caused by Aborted Writes ( e.g. Windows crash,

Windows not correctly shut down). If a recording procedure is aborted in

the middle of a sector data and error correcting code do not match.

Therefor the drive sees an error during the next reading.

 

These "defective sectors" can not be fixed by ScanDisk. Only if these

sectors are written newly they won't be marked defective again. For this

purpose the drive has to be low level formated

 

Aborted Writes are not a cause of drive problems, but of programm failures, operating systems or BIOS programming

 

...

 

If the test found faulty sectors, please use the Erase Disk utility to

completely wipe the drive, restoring it to manufacturing state.

 

Larger mechanical defects on the drive leads to an abortion of the DFT

test. The same applies to not correctable and/or not repairable read errors.

 

Om jag inte missförstår detta så innebär det att man kan fixa "bad sectors", utan några egentliga problem. Som jag också förstår det så borde dessa vara fixad när man gör en full formatering från Windows (inte quick format), eller måste detta ske med Hitachis egna Erase Disk? Vad är det då som är så speciellt med Erase Disk? Har ni för övrigt några kommentarer till svaret jag har fått?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så DFT utför en lågnivå formatering medan Windows utför en högnivåformatering. Då kommer den mera intressanta frågan:

Kan man laga eventuella dåliga sektorer genom att utföra lågnivåformatering?

 

Det skulle med andra ord innebära att alla hårddiskar som skickas in på reparation lågnivåformateras och sedan skickas tillbaks till kunden (förrutom de enstaka fall som har fysiska skador, och dessa uppstår väl inte efter vardaglig bruk).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, "alla" dåliga sektorer kan nog inte lagas genom lågnivåformatering. Dessutom brukar en del hårddiskar ha lediga sektorer. Så när man utför en lågnivåformatering byts de trasiga ut mot dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det skulle fortfarande innebära att jag kan få en utbyteshårddisk som har haft bad sectors, inte sant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara infoga min enkla men sanna liknelse i denna tråd.

 

Skadade sektorer eller kluster på hårddisken är som cancer, de har en tendens att sprida sig. Symtomen kan döljas, men felet finns där någonstans och det har en orsak.

 

Hårddisken är i princip hermetiskt tillsluten och ett fel på disken är ett fel på disken, något därinne har orsakat det och kommer troligen orskaka det igen.

 

Den typ av fel som Hitachi beskriver ovan borde väl fler drabbas av? Det borde vara en typ av fel man hört talas om tidigare?Det är ju inte helt sällsynt att Windows, eller annat OS, kraschar eller stängs av under diskoperationer!

 

Visst, en hårddisk kan fungera, och fungera bra, en lång tid efter att en skada upptäckts och åtgärdats, men JAG skulle aldrig lita på den igen.

 

fast, å andra sidan, du ska aldrig lita på en hårddisk. Du ska alltid ha en aktuell backup på dina viktiga data.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag hänger med på ditt resonemang. Problemet är att om jag genom att utföra en lågnivå formattering kan "laga" dessa, så vad är det som säger att man på vverkstaden inte gör detta.

 

När jag har en trasig hårddisk som jag skickar in så kanske jag får en "ny" hårddisk som har varit in på lagning för just sektorfel och som man har fixat på liknande sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...