Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BankID - generering av nycklar


Gurra4

Rekommendera Poster

Nån som vet hur det går till när man skaffar BankID? Är det banken som genererar den hemliga nyckeln, och sedan skickar den till mig? Eller genereras den på min dator, och sedan skickas den publika nyckeln till banken som signerar den och skickar tillbaka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det visste jag inte. Får man en CD-ROM då eller vadå?

Hur som helst, det jag ville komma fram till var om banken skulle kunna ha en kopia av min privata nyckel. I så fall är det ju ett risktagande för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID kan man hämta från sin Internetbank själv. De banker som ingår i sammanslutningen BankID (enligt Skatteverket) är Handelsbanken, FöreningsSparbanken, Ikanobanken, SkandiaBanken, Danske Bank (Bohusbanken, Hallands Provinsbank, Skånes Provinsbank, Smålandsbanken, Sundsvallsbanken, Sörmlands Provinsbank, Närkes Provinsbank, Upplandsbanken, Värmlands Provinsbank, Västmanlands Provinsbank, Älvsborgs Provinsbank, Östgöta Enskilda Bank), Länsförsäkringar Bank, Sparbanken Finn och Sparbanken Gripen. Det är bara att logga in sig på sin Internetbank och ladda ner ett BankID. Tar bara några sekunder.

 

[inlägget ändrat 2004-06-06 18:50:45 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Ja, då minns jag nog fel när jag skaffade bank-id för första gången för ngt år sedan. Men nu när jag skulle förnya det så var jag tvungen att uppsöka bankkontoret - Handelsbanken. Fick då ett sådant där "superhemligt-look-alike" brev med koderna i. Dessa borde inte kunna åtkommas av ngn bankanställd - därav detta typ av brev.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu när jag skulle förnya det så var jag tvungen att uppsöka bankkontoret - Handelsbanken

Första gången måste man kvittera ut engångskoden för att lägga in sin personliga kod till BankID, men vid förnyelsen går det att göra direkt över Internetbanken. Jag förnyade mitt för några veckor sedan, och det var just Handelsbanken.

 

 

 

 

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Testade precis att byta mitt Bank-id över Handelsbanken och det gick ju alldeles utmärkt! Blandade ihop det. Det var ju "livslängden" på mitt mjukvarucert. till själva internetbanken som gick ut och jag blev då tvungen att personligen uppsöka kontoret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste hämta ett kuvert (förslutet) på banken första gången. I den finns en engångskod som du använder för att ladda hem ditt BankID, och det ger du sedan en personlig kod. Ingen annan kan alltså känna till din kod om du inte berättar den.

 

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste hämta ett kuvert (förslutet) på banken första gången.

 

Det beror på vilken bank du har... Dessutom så finns det ju banker utan kontor, eller med ett fåtal, skulle då folk behöva resa flera mil för ett papperskuvert? Nej, jag knappade in ett nummer med min dosa, och sedan laddade jag ned det.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Om man nu ska diskutera banker osv, så ska Handelsbanken ha en eloge för att det alltid varit gratis med internetbank och privatgiro till skillnad från andra. Nu kan det visserligen argumenteras att de tar igen på gungorna det som de förlorar på karusellen, men det är nog väldigt svårt att öht kolla.

Är man dessutom nojig med det här mjukvarucert:et så kan man numera kostnadsfritt beställa engångskoder utöver det vanliga cert:et vilket ju innebär att det sannolikhetsmässigt blir mer säkert än dosa osv.

 

Sedan tycker jag att det kan vara värt att släpa sig till banken ngn gång per år för att få ett förslutet kuvert istf internetbaserat. Blir ju trots allt mer säkert.

Ang dosor så måste man väl besöka kontoret och kvittera ut!?

 

En till eloge vill jag passa på att ge, var vid den stora bankkrisen för ca 13 år sedan. Handelsbanken + några lokala Sparbankskontor var väl de enda som inte behövde gå till bankakuten, Staten.

 

Tack för ordet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska diskutera banker osv, så ska Handelsbanken ha en eloge för att det alltid varit gratis med internetbank och privatgiro till skillnad från andra.

Jag har aldrig betalat för någon av ovanstående tjänster, och har de börjat ta betalt så har jag bytt bank.

Handelsbanken har jag aldrig haft eftersom jag blev så dåligt bemött på kontoret när jag tänkte byta till dem

 

Har haft bla (Sparbanken räknar jag inte eftersom jag inte haft dem sedan internetbankerna startade.) SEB, Skandiabanken och Länsförsäkringar

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-06-07 19:01:20 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang dosor så måste man väl besöka kontoret och kvittera ut!?

Nej, jag hämtade mina senaste på posten

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefan wind

Det är bra [Esc] ! Dags för än mer konsumentmakt. Som t ex Anders Andersson ifrån tidningen Privata Affärer som många ggr uppmanat, så ska vi kunder ställa mer krav, gärna vara "ottrogna" om det inte passar oss osv. Allt för ofta har man stått med mössan i hand å bugat. Hur mkt har inte dessa bankpalatsfallskärmshögheter o dyl. kostat vanligt folk gnm åren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...