Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad det har "blitt" tyst på denna sidan


Sven Palm

Rekommendera Poster

Är denna sidan på väg att gå i graven?

Ingen som vill tramsa?

eller berätta nåt kul om sin Mac?

Nån som har sin Mac intill sängkanten eller så.....

Är det nån mer än mej som blir sjuk om jag inte får "komma till" sin maskin varje dag.

Är vi som har Mac lite speciella, eller som vi säger i Göteborg, lite "tetiga"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får abstinens om jag inte har tillgång till mina Macar. Jag undrar hur jag ska klara semestern utan en PowerBook :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid med mig min PowerBook när jag ligger på sjukhus (och det är tyvärr ofta)... nu, just precis nu ligger jag på en sal på Sahlgrenska i Göteborg och surfar på nätet, chattar med fästmannen i ICQ och laddar ner lite trams från nätet. Helt prefekt!

 

Utan datorn skulle jag bli knäpp helt enkelt!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått och lurat på om jag inte skulle skaffa mej en iBook, så att jag alltid har den till hands när man jag är nära ett sammanbrott p.g.a av den frustration jag får vid min PC, en gammal Compaq med fullknökad hårddisk (500 Mb) och 40 Mb Ram.

Hur fort tror ni den rör sig med hela Officepaketet i sig plus Explorer och Outlooken.

Tar nära en kvart för omstart innan den är färdig med inloggning i nätverket. Låser sig ofta, lätt att bli knäckt om du skrivet en halv sida i word och allt försvinner.

Då kan det vara skönt att lägga handen på en Mac.

 

Smider ofta illmariga planer på hur jag skall få fanskapet att ramla i golvet utan att jag är närvarande. Trots omilda knytnävslag och diverse törnar så står den där och tuggar som en papperstugg. Orkar inte ens med en skärmsläckare för då fryser den. Få en ny, ha! Snåla sjukhuset jag jobbar på ger bara nya maskiner til doktorer som inte vet hur man använder en dator. Mera som bordsdekoration, som en läkare sa.

Du är ju tekniker säger de, du kan la fixa så att den går bättre. Kan la hända, men jag vill inte joxa med den. Hade det varit min gamla Mac som jag hade där(en SE 30) så jag nog gjort det. Den tog jag hem, för den passade inte in i deras nätverk.

 

Det funkar fint som skrivmaskin och till mitt gamla goa Excel 3.0. Nu står den i källarn, förvarad till framtiden. Tar fram den ibland, och den plingar så snällt igång, liten skärm och svartvitt, men då på åttitalet var den det bästa som fanns tyckte jag.

Gör mej aldrig av den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nåt tramsigt och ganska kul tycker jag själv.

 

Min mamma hade skaffat sig en ny dator genom sk företagsköp. Det är en Lap Power med 400 MHz Pentium II-processor, 4 GB hårddisk, 64 MB minne, Win 98 bla bla. Den funkade som en dator skulle göra men så en gång när jag tänkte formatera ett par disketter in den och satte igång med detta gjorde den nåt som jag aldrig varit med om tidigare.

 

Jag gick ifrån datorn medan den formaterade en diskett (formatering i Windows tar eoner!) och under den tiden hann skärmsläckaren gå igång. När jag kom tillbaka var formateringen av disktten klar och jag satte i en ny diskett för formatering. Då vägrade datorn helt plötsligt att känna igen diskettenheten!

 

"Diskettenhet saknas" eller nåt i den stilen fick jag hela tiden till svar när jag ville få igång formateringen. Inte ens när jag gick ur formateringsprogrammet för att titta på innehållet på disketten ville datorn känna igen den. Till slut hängde sig hela datorn så jag fick starta om den. När jag startade formateringen denna gång funkade allt som vanligt igen.

 

Den enda förklaring jag kan komma på är att skärmsläckaren på nåt sätt stört kommunikationen mellan systemet och formateringsprogrammet. Ändå var det en skärmsläckare som var inbyggd i systemet. Förslag, tips på lösning?

 

Denna dator har uppfört sig väldigt konstigt vid andra tillfällen t ex har den stängt av sig automatiskt direkt efter att man satt på den och när jag installerade ett modem till den kände den visserligen igen modemet och de små drivisar jag lagt till men den vill inte kännas vid lösenordet som följer med min mammas abonnemang så hon får skriva in lösen varje gång hon kopplar upp sig på nätet. Detta trots att hon kryssar i den lilla rutan där det står "Spara lösenordet" varje gång...

 

Ha det så kul

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att jag ratade personalköp förra året och skaffade en G4. Den konstrar INTE och min 8500 hittar alltid diskettenheten. Tur att det finns konkurrenter till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag gärna skaffa en PowerBook, men eftersom den saknar dockningsstation i Duo-stil känner jag att en stationär dator passar bättre. Däremot skulle jag gärna köpa en 3400 eller 1400 för ordbehandling och liknande.

 

Min dröm-PowerBook skulle ha en dockningsstation med möjlighet till en andra processor (så man får en MP-maskin när den bärbara är inkopplad). Naturligtvis skulle den vara uppgraderbar och ha PCI-platser. På det sättet får man en dator som ger stationär funktionalitet, samtidigt som man kan bära den med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det mej du menade om diskettenhet?

Nää de har ja inte....

Vad ja däremot har idag är stort kaos, det gick åt pipan med min G4:a som var inne på rep.

Var inte förståndig nog att ta backup på allt, och nu gick det inte att rädda hårddisken, må tro att jag sover dåligt i natt.

Får installera om allt.

Hämtade den idag, i skick som ny, dvs tom!

 

snyft.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men min 8500/120 har denna finess. Det var den jag menade när jag skrev att "8500:an hittar alltid diskettenheten". Om man räknar in ORB:en som jag har kopplad via SCSI till G4:an så kan man säga att den har en "diskdrive".

 

Dock använder jag i stort sett aldrig disketter, enda gångerna är om jag ska flytta någon liten textfil. De dokument jag jobbar med brukar aldrig rymmas på disketter, så det är bra att Apple tog bort den och erbjöd Zip istället.

 

På iMac däremot tycker jag att ett utbytbart lagringsmedia borde vara standard, eftersom den inte kan utrustas med äkta SCSI och liknande. En inbyggd ORB-enhet i iMac DV SE vore perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...