Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jonas Jönsson

Spela in

Rekommendera Poster

Jonas Jönsson

Haj!

Jag vill spela in lite gitarr och sång på datorn, men får väldigt låg volym på det som spelats in. Jag har testat både mic-ingång och line-in, men det blir lika lågt på båda två trots att jag sätter inspelningsvolymen högt. Ljudkortet är ett Soundblaster Live 5.1. Någon som har en idé om vad jag ska göra?

// Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lostdoc

använder du någon förstärkare innan? eller något PA på micken innan du kopplar den till datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Jönsson

nope, rätt in i datorn. men det borde man kanske inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lostdoc

nej för då har källan för låg volym så att säga. Gitarr är näst intill omöjligt att köra utan att ha någon ljudförstärkardel. mick kan gå om du ställer upp inspelningsvolymen på max. fast det är inte att rekommendera... antingen så kör du en direkt line mellan förstärkare/PA och dator eller så mickar du förstärkaren.

Om du inte har möjlighet till detta så kan du gaina ljudet i något ljudredigerings program t.ex. cubase. kvaliteten kommer troligtvis bli kass men du får ju ljud i vart fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Jönsson

Ah, okej! Jag har gainat ljudet tidigare men tycker att det är för jobbigt att hålla på med sånt. Jag använder bara inspelningarna när jag övar och sen tar jag bort filerna igen. Dock hittade jag inte hur man gjorde det i Cubase så därför har jag använt ett annat program, har du koll på hur det görs i Cubase?

Jag ska testa köra genom förstärkare men har tyvärr bara en sladd just nu. Attans attans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lostdoc

vad menar du? vill du ta bort audio filerna som skapas när du spelar in?

om så är fallet så när du stänger cubase så kommer den fråga om du vill spara filerna eller ej, om det inte inträffar så går du helt enkelt in i mappen där du valt att spara dina inspelningar och tar bort dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Jönsson

Hehe, sorry jag formulerade mig konstigt! Jag menade att jag inte hittade hur man "gainar" ljudet i Cubase. Är det nåt du vet? Att bara öka ljudvolymen på spåret är inte tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lostdoc

okej. du markerar det ljudspår som skall gainas och sedan klickar du på audio menyn längst upp på skärmen, där väljder du process och gain. sen är det bara att välja hur många gånger du vill gaina ljudet.

lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Jönsson

Tackar så mycket!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Suspicion

Jag har precis likadant problem. Jag fick då av en kompis Cool Edit Pro, som skulle hjälpa mej med det problemet. men problemet nu är att jag inte fattar programet.. hehe...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...