Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CRC fel


Haringen

Rekommendera Poster

Så länge det inte är svenska Hitatchi man skickar disken till har jag väldigt svårt att se varför de skulle behöva bry sig om svensk lagstiftning bara för att den kund som köpt av en kursad återförsäljare till en av deras distributörer råkade vara svensk.

 

Lagen säger att oavsett vilket land där varan är pruducerat etc. så är det det lands regler där varan säljes som gäller.

 

Annars kan man ju glömma allt som har med garanti att göra, bara för att allt är tillverkad i Taiwan och alla har sina företag i typ malaysia!

 

Återförsäljaren är alltid ansvarig, men i det fall då återförsäljaren inte är tillgänglig kan man rikta sin krav mot högre led, dvs tillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagen säger att oavsett vilket land där varan är pruducerat etc. så är det det lands regler där varan säljes som gäller.

Det är klart det är så, sålänge den som säljer varan finns kvar.

Här handlar det om att tillverkaren (som har sålt varan till en distributör/ÅF och därför inte på något sätt varit del i något som täcks av konsumentköplagen).

 

Återförsäljaren är alltid ansvarig, men i det fall då återförsäljaren inte är tillgänglig kan man rikta sin krav mot högre led, dvs tillverkaren.

Det kan man inte alls. Man kan inte bara gå på högsta bästa led och ställa krav, möjligtvis skulle man kunna kontakta distributören som levererade till återförsäljaren och kräva att de skulle betala transporten men det finns gränser för vad jag tror folk går igenom för att spara 50 spänn porto.

 

Utan att ha kollat på länge så är jag dessutom osäker på om resonemanget med utan kostnad överhuvud taget gäller det tredje året med garanti då konsumentköplagen väl bara kräver två års garanti.

 

[inlägget ändrat 2004-06-07 11:09:15 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha kollat på länge så är jag dessutom osäker på om resonemanget med utan kostnad överhuvud taget gäller det tredje året med garanti då konsumentköplagen väl bara kräver två års garanti.

 

Lagen gäller i MINST två år. Om försäljaren själv ger mera garanti så gäller det för den tiden.

 

Det kan man inte alls. Man kan inte bara gå på högsta bästa led och ställa krav, möjligtvis skulle man kunna kontakta distributören som levererade till återförsäljaren och kräva att de skulle betala transporten men det finns gränser för vad jag tror folk går igenom för att spara 50 spänn porto.

 

Du kan ställa krav på högre led, om det är så att återförsäljaren har kunnat ställa samma krav. I detta fall så är det inte ens återförsäljaren, utan tillverkaren som ger garanti. Därmed kan man ställa krav.

 

Sen handlar det inte om 50 spänn, utan att ta det som är ens rätt. Jag gillar den service jag fick t ex av plextor. Enkelt, snabbt, konstnadseffektivt etc... Om vi inte ställer sådana krav så kommer vi aldrig att få det heller.

 

...sålänge den som säljer varan finns kvar

Lagen har som sagt fått ett tilläg som ger konsumentena rätt att ställa krav till högre led, om ÅF inte längre är tillgänglig. (Om företaget i fråga har kontor i Sverige så är detta praktiskt möjligt i fallet som t ex IBM och Canon och HP, men det kan givetvist bli praktiska komplikationer för att försöka få tag i ngt företag som t ex bara har kontor i Taiwan. Men det är en annan fråga)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa krav på högre led, om det är så att återförsäljaren har kunnat ställa samma krav.

Precis. En ÅF hade i det här fallet vänt sig till sin distributör (inte till Hitachi), huruvida de hade betalat frakt eller inte hade bestämts av de avtal och policys som råder i relationen mellan ÅF och distributör, inte av konsumentköpslagens formuleringar.

Sen handlar det inte om 50 spänn, utan att ta det som är ens rätt

Problemet är att det inte går att läsa konsumentköpslagen, vrida på den tills man kan hitta en tolkning som passar och sen komma och hävda den mot ett utländskt företag som inte på något sätt är bunden till den, inte minst eftersom de aldrig gjort en affär med en svensk konsument. Men för all del, om du råkar ut för en trasig hitachi-disk så får du gärna försöka att komma viftande med svensk konsumentköpslag och fråga vad de tycker om den :-), redogör gärna här.

Notera också att oavsett om de betalar tillbaka pengarna eller inte så får du nog räkna med att lägga ut portot, det är svårt att handla svenska frimärken utomlands.

 

Naturligtvis håller jag med dig om att vilket företag som helst som är rädda om sitt goda namn borde se till att ersätta kunden för dennes utlägg och ge god service.

 

Kom just på en grej...

Om man letar lite i nyhetsarkiven kan man förmodligen hitta hur svenska distributörer blev rädda för kostnaden när hårddisktillverkare bestämde sig för att ge hårddiskar ett års garanti från tillverkningsdagen samtidigt som svenska ÅF var skyldiga att förse slutkunder med 2 års garanti från försäljningstillfället. Inte helt oväntat så var problemet just att det skulle bli distributörer/ÅF som fick stå för utbytesdisk om en disk gick sönder när tillverkningsgarantin var slut. Tillverkaren är inte ett dugg bunden av någon konsumentköpslag.

 

Edit: Letade och hittade: http://www.idg.se/ArticlePages/200210/22/20021022165935_CS/20021022165935_CS.dbp.asp

 

[inlägget ändrat 2004-06-08 15:27:33 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren är inte ett dugg bunden av någon konsumentköpslag.

Nej men de är bunda av den garanti de ger.

 

 

För min del så är detta en "loss" situation, det är jag mycket väl medveten om. Men jag tänkte prova se om det leder någonstans trots allt. Det verkar som om det i Hitachis garanti avtal står att jag ska stå för postkostnaderna till verkstaden. Jag har ju köpt IBM med IBM's avtal, men dessa är övertagna av Hitachi :(

 

Det jag mest blir irriterad på är att verkstaden ligger i Holland. Hade den varait i Sverige hade det varit "mera" acceptabelt. Man kan från tillverkarens sida ge 5 års garanti och sedan ha en verkstad i typ korea. Sen kommer ingen att tycka att det är värt att betala portot och på det sättet slipper tillverkaren ansvaret. Extremt fult enligt min mening.

 

Tyvärr råder det oligopol i marknaden så jag har inte mycket att välja bort, men vet ni om andra hårddisk tillverkare har samma typer av policy? Jag själv brukar ju köra med HP produkter, så jag är van att servicen funkar så som det borde funka :)

 

Tilläg: Hade inte Sekvencia gått i KK så hade jag krävt dem på detta.

 

[inlägget ändrat 2004-06-11 18:33:26 av Arash Hellysaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men de är bunda av den garanti de ger.

Precis, och att då komma dragande med konsumentköpslagen och säga att den säger si och så hjälper inte.

 

Tyvärr råder det oligopol i marknaden så jag har inte mycket att välja bort, men vet ni om andra hårddisk tillverkare har samma typer av policy?

Hårddisk-marknaden är förvisso en av de marknader inom datorkomponentsektorn där det är minst oligopol och mest konkurrens men det hör inte hit.

För att svara på frågan: Ja, så fungerar det med nästan alla produkter oavsett om det handlar om TV, grafikkort, tvärflöjtar eller något annat.

Det är inte extremt fult, det är så det fungerar så länge man inte hamnar i kläm för att återförsäljaren har gått i konkurrs. Köper du skor i en skoaffär som går i putten så ligger du ungefär lika risigt till (förmodligen risigare eftersom det är långt mycket svårare att hitta någon du kan skicka dina trasiga skor till och övertyga dem om att de ska hantera det).

Det är snarare så att det är relativt frikostigt av Hitatchi att faktiskt ge dig garanti på hårddiskar i tre år (något som, om jag minns rätt, alla tillverkare nu slutat med för IDE-diskar).

 

Det man som kund kan göra är att så långt som möjligt välja var man handlar men det är lätt att vara efterklok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att det bara gällde SCSI-diskar...

10000rpm

Extremt länge sen jag köpte nya diskar men finns det 10krpm-diskar för IDE nuförtiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremt länge sen jag köpte nya diskar men finns det 10krpm-diskar för IDE nuförtiden?

 

Ja för serial ata, WD Raptor diskar på 36 eller 74GB 10000rpm.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och att då komma dragande med konsumentköpslagen och säga att den säger si och så hjälper inte.

 

Om ett företag väljer att ändra ngt till det bättre jfrt med konsumentköplagen så innebär det inte att det kan ändra något annat till det sämre. För övrigt är det vad som står där som gäller. Konsumentköplagen säger att man måste ha "minst" två år.

 

...a, så fungerar det med nästan alla produkter oavsett om det handlar om TV, grafikkort, tvärflöjtar eller något annat

Det spelar ingen roll vad det är. Om det handlar om en Sony TV så kan du ta ärendet till Sony. Handlar det om adidas skor tar du det till adidas etc. Konsumenten har den rätten, men så länge vi inte ställer krav så kommer inte tillverkaren att ge oss något. Även lagen säger ju att du som konsument måste ställa krav för att få något överhuvudtaget.

 

Det är snarare så att det är relativt frikostigt av Hitatchi att faktiskt ge dig garanti på hårddiskar i tre år

Nej det är det inte! Med tanke på den tid då jag köpte den och den pris jag betalde för den då så är det inte alls konstigt. Sen spelar det egentligen ingen roll om det är frikostigt eller inte, det är ngt jag har fått.

 

Det man som kund kan göra är att så långt som möjligt välja var man handlar men det är lätt att vara efterklok.

När jag köpte datorn valde jag det dyrare alternativt av just dessa skäl. Sekvencia var nära och hade många butiker. Sekvencia har ju gått i konkurs rent juridskt, men i praktiken handlar det om namn/org nr byte. Butikerna är kvar. Personalen är den samma. VD är samma person.

 

Hursomhälst vill jag säga att hur försiktig man än är så kan sånt ändå hända. Därför har man stiftat lagar som åtminståne försöker skydda oss när det inte ser så ljust ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett företag väljer att ändra ngt till det bättre jfrt med konsumentköplagen så innebär det inte att det kan ändra något annat till det sämre.

Hela diskussionen är meningslös, du kan skaffa de bästa och mest slipade advokater du kan hitta och du kommer ändå inte att kunna ta konsumentköpslagen i handen och få en tillverkare som sålt till en generalagent som sålt till en distributör som sålt till en återförsäljare som i sin tur sålt till en konsument att gå med på att den på något sätt skulle gälla dem.

Men du får gärna fortsätta att tro det, mitt råd är att inte försöka slänga pengar i sjön.

Sekvencia har ju gått i konkurs rent juridskt, men i praktiken handlar det om namn/org nr byte. Butikerna är kvar. Personalen är den samma. VD är samma person.

Det spelar ingen roll om det är samma personal, samma VD osv. Är företaget försatt i konkurs så är det. Det enda som följer ägarna vid en konkurs är skatteskulder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...