Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CRC fel

Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

Idag när jag skulle koppiera ett par filer från min IBM så hängde sig datorn ett tag, hårddisken lät dridridri, dridridri... och sen så fick jag ett CRC error.

Jag gjorde fullständig formatering av hårddisken och när jag komm till c:a 67 % så fick jag höra samma ljud. Efter ett tag fortsatte formatingen.

Någon som vet vad det är för fel och hur många års garanti man har på IBM hårddiskar (Deskstar 60 GB).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda hem ett testprogram från hitatchi, http://www.hitachigst.com/downloads/dft32_v368_b20.exe

Detta säger om disken är trasig eller ej,

Om den är det så är det nog ingen större ide att skicka den till hitatchi, tror det var ungern eller nåt land den skulle till, iallfall måste man skicka med DHL eller UPS, för att få ett tracking number så att den kan spåras... Detta kostar väl över tusingen, då är det bättre att springa och köpa en ny 120GB:are för 900 spänn...

Matar du in serienummret på webbsidan får du också reda på om det är garanti kvar....

http://www.hitachigst.com/portal/site/hgst/?epi_menuItemID=c0b801be666736fe25ad4e8060e4f0a0&epi_menuID=e41fff51ec9a8f8d5f5a530560e4f0a0&epi_baseMenuID=22f0deefa8f3967dafa0466460e4f0a0

[inlägget ändrat 2004-06-04 14:58:36 av Sven Oskarsson]

[inlägget ändrat 2004-06-04 15:00:06 av Sven Oskarsson]

Länk till inlägg

Tack, tack.

Jag har iofs 3 år garanti på kvitto, men sekvencia har ju gått kk :(

Kör för tillfället Norton Scandisk som kontrollerar alla sectorer.

Törs jag använda ifall norton inte hittar fel?

Länk till inlägg

Om Hitachi säger att du har garanti kvar så har du det alldeles oavsett var du köpt den, det är bara att skicka den enligt instruktioner till Hitatchi.

Länk till inlägg

Det var som jag trodde, det handlade om bad sectors. Som tur är så går inte garantin ut förrän 15 dagar :)))

Jag kör Hitachis egna CleanDisc nu, men kommer det att laga skiten (har ju gjort full formatering tidigare)?

Länk till inlägg

den kommer inte kunna laga detta.... det kommer fortsätta och bli värre med tiden... Den kommer markera sektorerna som unusable.. men det finns stor risk att det sprider sig och det kan gå fort....

Länk till inlägg

Nu när jag tänker efter lite så kommer jag faktiskt ihåg att jag fick nått meddelande ngn gång sent på natten, men att jag inte orkade bry mig, och sedan somna och sen glömde bort'et. Kan det vara så att S.M.A.R.T varande mig och att jag ignorerade varningen?

Länk till inlägg

Misstänkte nästan det =)

Tur att jag har garanti kvar i alla fall.

Kanske borde kontrollera alla mina hårddiskar nu när jag är på g (5 st totalt bara i min burk)

Länk till inlägg

KÖP EN NY DISK! om inte din lokala byhåledatanisse kan byta den åt dig helt gratis... inte värt besväret/kostnaden att anlita DHL/UPS för att skicka in den till hitatchi.

Länk till inlägg
inte värt besväret/kostnaden att anlita DHL/UPS för att skicka in den till hitatchi.

På vilket sätt skulle det vara bättre att slänga ut 600 spänn på att köpa en ny disk än att lägga 50-100 spänn i porto för att få en ny disk på garantin?

Förvisso bara 500 spänn men 500 spänn kan man köpa en ny disk till för om man vill.

Länk till inlägg
lägga 50-100 spänn i porto för att få en ny disk på garantin

Exakt, man behöver inte anlita dhl när det finns "post" att lämna in på som är billigare.

#Seppo

Länk till inlägg

Varför ska jag betala postavgiften? Det ska väl ändå tillverkaren göra om produkten i fråga har garanti (det säger åtminståne lagen)!

EDIT: Så var det när jag bytte min plextor brännare i alla fall.

[inlägget ändrat 2004-06-04 16:50:47 av Arash Hellysaz]

Länk till inlägg
Varför ska jag betala postavgiften

Självklart att du betalar postavgiften för något du skickar, att du sedan kan få tillbaka avgiften pga garantiärende är väl praxis men händer tyvärr inte alltid.

#Seppo

Länk till inlägg

Välkommen i gänget. Exempelvis så står det hos datorbutiken om du retunerar en produkt /garantiärende) så ska du i förväg begära en s.k fraktlapp, gör du det inte så kan du inte få tillbaka dina utlägg i efterhand.

Detta har hänt mig ett par ggr i andra online butiker när jag inte varit uppmärksam och där personen jag pratat med inte gett sådan information, fått tillbaka ny vara men inget för postavgiften.

#Seppo

Länk till inlägg
Du betalar frakten dit, de betalar frakten hem till dig.

Enligt konsumentköplagen så måste säljaren reparera eventuella fel utan kostnader för köparen.

I mitt fall så måste alltså sekvencia täcka alla kostnader. Men de har gått i konkurs. Men eftersom IBM är tillverkaren och ansvarig för reparationen så måste de stå för kostnaderna. Det är våra rättigheter enligt svensk lag (har köpt varan i sverige).

Läs mer på:

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=711&lngArticleId=133

Länk till inlägg
den kommer inte kunna laga detta....

Efter att ha kört Hitachis egna CleanDisc så verkar felet vara åtgärdat!!!!! När jag kör testet igen så hittar testprogrammet inga fel. Hur kommer det sig? Visste inte att man kunde laga Bad Clusters på det sättet! Eller är det så att programmet har helt enkelt markerar dessa och inte längre reporterar dem? Finns det något sätt jag kan kolla hårddisken logg och hur kan jag se om hårddisken har markerade bad clusters (i norton såg man dessa som svarta prickar när man gjorde surface test förrut)

Länk till inlägg
Stefan Eklinder
Haringen skrev:

Efter att ha kört Hitachis egna CleanDisc så verkar felet vara åtgärdat!!!!! När jag kör testet igen så hittar testprogrammet inga fel. Hur kommer det sig?

Därför att sektorerna är flaggade som oanvändbara och används inte längre. Systemet hoppar helt enkelt över dem.

Som de andra är inne på också. Släng disken och köp en ny!

Ta backup på allt du vill ha först.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

Länk till inlägg
Därför att sektorerna är flaggade som oanvändbara och används inte längre. Systemet hoppar helt enkelt över dem.

Jo, men finns det något sett jag kan se vilka sektorer och hur många som är defekta?

Ta backup på allt du vill ha först.

Redan gjort :)

Som de andra är inne på också. Släng disken och köp en ny!

Jag har garanti på skiten, och jag ska fanemig ha felet åtgärdat utan att behöva betala ett öre! Jag kommer ringa IBM på måndag.

Tycker fler borde ha den inställningen och ställa krav så att man får det som är ens rättighet. Vi konsumenter i Sverige blir behandlade som skit. Vi har faktiskt våra rättigheter.

IBM är ett stort företag. De borde kunna fixa sånt. Som jämförelse kan jag säga att jag fick fick problem med min Plextor CD brännare. Ringde supporten, och efter diverse enkla åtgärder så gav de mig ett RMA nr och bad mig ringa ett tel. nr för upphämtning av varan. Två veckor senare hade jag en "ny" enhet hemskickat med UPS. Det enda jag fick stå för var själva packeteringen, vilket jag anser är rimligt (hp har fixat det problemet genom att de skickar förs en utbytesenhet som man sedand tar packeteringen och byter ut den defekta enheten). Det är så det ska vara!!!

Länk till inlägg

Jag bör nämna att sidan jag hänvisade till redan är "en tolkning" av lagen. Länken till själva lagen finns där någonstans på sidan.

Sen är jag inte riktigt säker på vad du egentligen menar. Menar du att lagen kan tolkas så att säljaren inte behöver betla fraktkostnaden?

I lagen brukar man aldrig komma med konkreta exempel utan man får ju alltid tolka den. Det står inte ordagrant fraktkostnad, däremot står det lite längre ner "utlägg, som resor och transporter" där "utlägg för transporter" ju är samma sak som fraktkostnad.

...så måste man be om det.

Det måste man ju iofs alltid. Skillnaden mellan bra och dålig företag är att när det kommer till de bättre så behöver man inte hålla på och driva och lägga ner sin tid för att få det som är ens rätt. Företaget tar hand om kunderna och i retur så behåller de sina kunder.

Länk till inlägg

Så länge det inte är svenska Hitatchi man skickar disken till har jag väldigt svårt att se varför de skulle behöva bry sig om svensk lagstiftning bara för att den kund som köpt av en kursad återförsäljare till en av deras distributörer råkade vara svensk.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...