Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Power Mac G4 och Mac OS 9


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Jag skulle vara nyfiken på att höra om era reaktioner på Power Mac G4 och på Mac OS 9. Är det det bästa som hänt på år och dag, eller tycker ni att den senaste generationen Macar mest är till problem? Det gäller både Mac OS 9 och Power Mac G4, i förening eller var för sig.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar du mig en G4 så skall jag ge ett utförligt svar på den frågan efter en månads testkörning. Som betalning tar jag G4:an.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag två PowerMacar, en 8500 och en G4/400 Sawtooth. Mina erfarenheter av G4:an och OS 9 är enbart positiva. Jag har systemet på båda maskinerna, enda skillnaden är att den nyare datorn har 9.0.2 och har inte drabbats av några problem med krascher, inkompatibla programvaror eller liknande. Inget av mina program har på något sätt krånglat, och då har jag mjukvara av varierande ålder. InDesign och GoLive är de nyaste, Photoshop med AltiVec-optimering är på väg för mig och det äldsta programmet som jag har är MS-Word 5.1 från 1992/1993. Inte ens denna gamla trotjänare har krånglat.

 

Den enda nackdelen med OS 9 är att systemet är lite långsamt att starta upp på 8500:an, men det är ändå snabbare än på en 300 Mhz PII-PC som jag har i min närhet. På G4:an går det mycket fort både att starta och att använda. Den stora fördelen med systemet är annars att det har bra funktioner som Sherlock 2, är stabilt och snabbt, smidigt att hantera, samt driftsäkert i hanteringen av hårdvaran och mjukvaran. Dessutom är det bra att en äldre Mac kan köra det med hyfsad prestanda. Mac OS 9 ger helt enkelt bra funktioner, men kräver inte att man byter dator på det sätt som Windows gör.

 

Jag har hört mycket om krångel i OS 9, men av någon anledning går mina Macar som tåget. Min teori är att problemen beror på inkompatibla program, tillägg och inställningar, var för sig eller tillsammans.

 

Vad G4:an beträffar så måste jag säga att det är en suverän dator. Den är snabb som blixten, har rätt goda utbyggnadsmöjligheter (även om 9600 är bättre på interna expansioner), samt har trevlig design och god driftsäkerhet. Dock saknar den vissa viktiga detaljer som AV-möjlighet, men det är inga problem, eftersom den sitter i nätverk med 8500:an. Fördelen med denna "dubbeldatorlösning" är att jag slipper problemen med att de nya Macarna har USB/FW istället för seriellt/ADB. Jag slipper på det sättet tänka på att produkten har den och den porten, utan kan koppla direkt. För att klara min ORB och Snapscan 1236s (scanner) har jag satt in ett SCSI-kort i G4:an och det fungerar perfekt.

 

Det faktum att G4/400 har lite snålt tilltaget minne löste jag vid beställningen genom att addera 128 Mb RAM till den. Med 192 Mb klarar man sig utmärkt med ett antal program igång. Hårddiskens storlek bryr jag mig inte om, eftersom jag främst sparar mina arbeten på ORB-skivor. 8500:ans HD är också ett ställe som jag kan lägga filer på, samtidigt som diskettmöjligheten finns.

 

Jag har inte haft ont av att diskettenhet saknas, eftersom jag har den i 8500:an. Dessutom använder jag i stort sett aldrig disketter och enheter som SuperDisk och Flashbuster anser jag är klumpiga och onödiga. Vill man ha ett externt lagringsmedia rekommenderar jag Castlewood ORB med SCSI- eller FireWire. Versionen med USB bör man låta bli p.g.a dess usla prestanda.

 

Kort sagt så är min åsikt att PowerMac G4 är en mycket genomtänkt och snabb dator och att den passar väl in i sortimentet. Däremot är jag kritisk mot iMac p.g.a dess obefintliga utbyggnadsmöjligheter. Jag skulle aldrig köpa en sådan dator, eftersom jag skulle växt ur den direkt. G4:an har däremot alla expansionsmöjligheter som jag behöver och 8500:an tillför ytterligare finesser. Jag skulle inte klarat mig med en ensam G4, p.g.a bristen på analog AV. Därför är dubbeldatorlösningen perfekt för mina behov.

 

Ska jag rekommendera en Mac idag så är det en G4/400. De dyrare modellerna är inte lika prisvärda och kostar mer än de smakar i jämförelse med den billigaste. För de som tänkt sig en iMac p.g.a att den är billigare säger jag: köp en begagnad G3:a (blåvit eller beige), eftersom en Mac med PCI-kortplatser för intern expansion är betydligt bättre och har längre livslängd än iMacen.

 

För rekommendation om begagnat-Macar istället för iMac, se mitt inlägg "Välj rätt Mac - köpråd" i detta forum, samt i "Diskutera iMac".

 

MVH Matts-Erik Lindmark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, Niklas Mattson skrev 1996 att om läsarna ville ha laserskrivare eller badbollar med tidningen skulle red. försöka tillmötesgå kraven. Jag föreslår att MacWorld skickar med en kvalitetsskrivare med varje nummer:-)

(Tyvärr vet jag inte var jag ska göra av alla skrivare som då kommer, men det kanske löser sig. Jag kan ju koppla en hel del till datorerna.)

 

Skulle skrivare vara för lyxigt, så rekommenderar jag gratis PowerMac eller badbollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett inlägg men det bara försvann........

 

Köpte en G4:a strax före jul, en 350 med DVD, Zip, mac OS 9 och hela köret, var nöjd fram till början av Mars då den börja bråka med mej vid uppstart. Visade blinkande frågetecken när jag satte igång den på morgonen, eller om den stått avstängd fyra fem timmar. Fick trycka på den lilla knappen på framsidan (återställningsknappen) och tvinga fram en omstart. Då kom den så snällt, sen kunde man göra omstart flera gånger när den väl var "varm". Lätt fixat trodde jag, började med att bygga om skrivbordet, stängde av tillägg och "gud vet vad".

Nollställde parameter-Ram-minne, inget hjälpte.

Andra gången jag provade att nollställa fick jag ett felmeddelande som ordagrant löd: Den interna minneskontrollen har upptäckt ett fel! Kontakta en servicetekniker. OK.

Himla kul, bara att rycka ut sladdarna och gå dit där jag köpt den. Detta gjorde jag den 23/3 och den 27:e fick jag besked om att det var fel på logikkortet. Idag (11/4) fick jag besked om att kortet kommit men att nu väntar de på en hårddisk!

Det verkar vara ett "intermittent" fel vad det nu kan betyda. Kan det betyda att det inte vet vad det är för fel?

Inte alls glad åt min nya G4 som kostade mig drygt 30 papp med all kringutrustning.

 

Nu sitter jag och plitar ner detta på min gamla 4400/200 och den känns lika bra som G4:an. Trots sin 603e processor, och 48 Mb Ram, om inte annat så är tangentbordet bättre, och musen !

Ja det fick man ju köpa en ny omedelbart till G4:an, kan inte ha en sån djäkla puck i näven.

Visst var G4:an snabb, det märkte jag med en gång, men man blir fort fartblind, och jag tyckte att den kändes trög mot slutet. Om det nu inte var det som var en del av felet!

Om jag skulle ta och spotta upp min 4400/200 med ett Sonnet ZIF-kort till en G3:a.

Har visserligen aldrig haft bekymmer med den, men en kan ju skaffa sig......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fnissar åt hennes idol Matts-Erik... jag vill nog ha en färglaserskrivare om det går bra. Då kan jag skriva ut bilder på hur många badbollar jag vill. ;-)

 

Jag har tyvärr ingen ny PowerMac G4:a men jag ville bara säga att jag tycker skriverierna och klagomålen angående Mac OS 9 är ganska överdrivna. Fast då måste man ha minst en G3 för att det ska funka bra.

 

Installerade Mac OS 9 på min PowerMac 9600:a när nian komm och det strulade som bara sjutton medan jag inte hade några problem alls på min Wallstreet PowerBook G3. När jag sedan uppgraderade 9600:an till en G3:a så funkar Mac OS 9 suveränt, inga krasher och inga problem alls. Jag tänker inte ens uppgradera till 9.0.4 på 9600:an eftersom det rapporterats problem med Hotsync-problem med Palm-programvaran och eftersom alla andra program och tillägg funkar bra så finns ingen anledning att uppdatera.

 

Varför fixa nåt som inte är trasigt är min filosofi.

 

Har nu en PowerBook G3 (Pismo, 400 Mhz med firewire) och kör Mac OS 9.0.2 som också funkar helt smärtfritt. Det enda jag kan klaga på är att hårddisken är lite för högljudd, har ett "vitt brus" som är otroligt enerverande efter ett tag fast ljudet inte är skriande högt.

 

Jag har ägt ett antal macintoshdatorer sedan 1987 och jag kan säga utan att ens testa de nya G4:orna att datorerna blir bättre och bättre. Mycket på grund av att operativsystemet blivit bättre. Fast visst kan det strula med Firewire. och USB-drivrutiner, men det kunde ju strula med skrivare, digitaliseringsbord, scsi-enheter och gud vet vad innan också.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist med moderkortet. Vill du trimma 4400:an, köp ett Vimage Vpower eller ett LittleJoe-kort. Den kräver nämligen uppgradering via platsen för L2-cache. Dessutom lär ju din G4 fungera perfekt då den kommer, så en uppgradering är ju kanske lite onödig.

 

Detta med prestandan hos datorn: det beror på vad man använder den till. Kör man inte InDesign och liknande fungerar ju en 603e-Mac precis lika bra som en G4, som du ju påpekar. Det finns ingen anledning att skaffa sig snabbare datorer om man inte har behov av den ökade prestandan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Kort kommentar om "intermittent fel".

 

Det är ett fel som återkommer med jämna mellanrum men som man inte kan reproducera. Din gissning om att de inte har en aning om vad det är för fel stämmer till viss del. De kan konstatera vad det är som är fel, men inte vad som orsakar det.

 

Nils Holmlöv

Chefredaktör, MacWorld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...