Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med hårdisk


Ufffe

Rekommendera Poster

Har ett problem. Ibland när filerna sparas från internet så blir det fel på dem. Har även gjort kopia på filer på hårdisken och veriferat dem och dem blir ej lika ibland. Dock verkar det hända oftare med stora filer.

Har även provat en annan hårdisk med samma problem.

Kan det bero på minnena? Har dock testat dem med memprogram men inget hittat. Eller kan det bli fel om temperaturen blir för hög i datorn?

Eller vad kan det bero på annars. Finns det nåt bra testprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Finns det nåt bra testprogram?

 

Du kan fixa iso:n till den här felsökningsCD:n:

 

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Bränn den på en CD-skiva och boota datorn på den. Sen har den en mängd olika felsökningsprogram för de olika märkeshårddiskarna att välja på. Notera att du måste veta märket på din hårddisk, eftersom hårddisktillverkarna har sina egna testprogram för sina diskar.

 

Notering: Jag hade problem att komma in på sidan ovan. Prova om du har det också. Har du MSN eller ICQ så kan jag skicka över filen där i så fall. Jag har den själv på hårddisken här, men den är för stor att skicka via e-post.

 

Kan det bero på minnena?

 

Har jag aldrig hört talas om. Du har kanske ett ilsket antivirusprogram som tar filerna som virusfiler, och då döper om dem i tron på att de skadar systemet.

 

Eller kan det bli fel om temperaturen blir för hög i datorn?

 

Tveksamt!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-30 19:46:19 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Har även provat en annan hårdisk med samma problem.

Ovanstående bit är knepig! Tyder ju på att det inte är hårddisken som krånglar, utan att det blir fel vid själva överföringen!

 

Kanske du kunde prova med att stänga av så mycket annat som möjligt medan dessa data överförs. Program och processer, skärmsläckare o.dy.

Jag tänker att det kanske blir för mycket på en gång eller så.

__

 

Mauritz

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag läste nu din andra tråd idag: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=591105

 

Det verkar ju som att den bakomliggande orsaken till dessa två problem kan vara samma!

 

Har du prövat med RAM-minnena ett och ett, eller provat ett annat?

 

EDIT: Kolla strömmen också! FÅr du några srtrömtoppar där? Eller är matningen jämn och fin??

__

 

Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-05-30 20:02:28 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har 2 minnen

provat dem ett och ett men problemet kommer ändå.

Har inga fler och testa.

Kan det bero på nåt annat.

Hur fungerar datorn när den kopierar en fil?

läser den först in i minnet och sen vidare till hårdisk eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har inte satt mej in i hur det sker i detalj när filer kopieras.

 

Men jag funderar på knäpparna vid ljudet. Om det är störningar som också påverkar överföringen av filer så det blir småfel.

 

Har du ett analysprogram? Annars ladda ner här:

http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5

 

Kolla sedan först och främst elmatningen att den är jämn och fin!

__

 

Mauritz

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

En sak till efter att du felsökt med EVEREST; - har du gjort detta:

 

Den här datorn / högerklick på hårddisken och så Egenskaper / Verktyg / Felkontroll / kruxa båda rutorna / Verkställ, och starta om.

(=gamla scandisk)

__

 

Mauritz

 

[inlägget ändrat 2004-05-30 21:25:40 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp med everest. Men scandisk har jag kört förrut men inga fel.

Men återkommer när jag kollat med everest.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

volten ändras hundradelar bara när jag kopierar fil

blev visserligen inget fel den här gången på filen när jag kolla den

men brukar bli det rätt ofta men knäppet i musiken kommer hela tiden med kanske 30 sekunders mellanrum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak jag funderar på i everest

står följande i memory controller

error detection method NONE

error correction NONE

Maximum memory module size 32 mb

 

Ska det inte finnas nån error correction

och vad innebär dem 32 mb

 

enligt moderkortsmanualen ska man kunna ha 2 gig i minne uppdelat i två minnen

jag har 2 stycken 256 mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är det som blir fel på filerna? Hur märker du att det är fel på dem menar jag? Går de inte att öppna? Går de inte att ta bort? Är det bara att de får olika storlekar?

 

Fildelningsprogram kan strula till filer man laddar ner, om man nu håller på med sådant. Står det någon gång att filen används av ett annat program om du försöker flytta/deleta dem?

http://forums.devshed.com/archive/t-105506

 

Ha det gött!

 

/Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela började med att jag fick fel på filer från fildelningsprogram som ej funka. Hörde då om en annan kille som hade haft problem med nedladdning och han hade fel på ena minnet. Men jag har ej hittat nåt fel på mina med program som kollar dem och har även provat dem var för sig.

Då började jag prova göra kopior på hårdisken av stora filer mellan 200-700 mb. Sen kollade jag dem med programmet vdata som jämför filerna. Och det blir rätt ofta fel på jämförelsen. Men mest på stora filer.

Sen kan det kanske ha ett samband att ljudet ibland klickar till i ljudkortet. Har provat två kort. Satt det i olika pci slots.

Hårdisken kan vi utesluta är felet eftersom jag har provat en helt ny med samma resultat.

Men har även läst nånstans att minnestestprogrammen inte alltid visar att det är fel på minnen fast det ändå kan vara det.

Har ingen möjlighet testa nåt annat minne bara.

En sak jag undrar är om det kan bli fel vid kopiering om hårdisken blir för varm.

Och att datorn är överbelastad vid kopiering kan det inte bero på heller.

Systemets vänteprocess står på 98 när jag startar kopieringen. Men vid kopiering så används 100 av datorns kraft men det är väl rimligt.

Och volten ändras bara hundradelar under kopieringen.

 

Alla tips är välkomna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det handlar om hårdvarufel här.

Att det blir fel på filer från fildelningsprogram är inte ovanligt, speciellt om man har laddat delar av samma fil från många olika personer. Detta är något som händer speciellt om man låter programmet själv leta upp alternativa nedladdningsplatser.

De felaktiga filerna (laddade med fildelningsprogram) är inte så mycket att göra åt mer än att ta bort dem och ladda på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kan bli fel när man laddar ner vet jag. Men en fil laddade jag två gånger från samma användare och blev ej lika.

Men det förklarar inte varför det blir fel när man kopierar en fil som finns på datorn på samma hårddisk.

Eller kopierar en fil från cd till hårdisk och jämför med verifprogram.

Så nåt måste ju störa överföringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter ju rätt mysko faktiskt. Nu vet jag inte om ett virus kan åstadkomma något, men skulle det kunna vara det?

 

Går det inte att öppna de kassa filerna eller? Får du något felmeddelande förutom när du jämför filerna?

 

När du jämför filerna (har inget sådant jämförelseprogram själv) är det bit för bit den jämför eller är det bara storleken?

 

Tänker, en cd-skiva har förmodligen helt annan klusterstorlek jämfört med din håde, vilket skulle kunna göra att de ser olika stora ut.

Om jag kommer ihåg rätt, så blir en fil större på en stor hårddisk/hårddiskpartition än vad den blir på en mindre likadan.

 

Angående det här med knäppandet i ljudet, det låter inget annat från hårddisken eller? Hårddiskar kan ju pipa till lite om det blir för varmt, för att kompensera för att materialet expanderar, så den läser på rätt ställe så att säga.

 

Kan du kolla temperaturen på hårddiskarna samtidigt som du kopierar, så kan du ju se om det är farliga temperaturer kanske?

Det finns ett gratisprogram, hmonitor, för bland annat hårrdisktemp.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filstorleken är densamma

programmet går igenom hela filen och det kommer upp felmeddelande när den hittar fel.

Provade sist kopiera en mapp med 5 stycken 700 mb filer

det blev fel på 3.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog bara en tanke till om det här. Är specifikationerna på hårddisken i bios korrekt för din hårddisk? Ganske långsökt, men jag kommer inte på något annat än så länge.

 

Kollat med antivirus-program och temp?

 

Kolla den här länken, någon med knäppande i ljudet vid kopiering en liten bit ner på sidan. Han anger strömbrist som orsak.

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?s=335981cad40dd994d4f447b4770067dc&showtopic=61302&st=0entry423008

 

 

[inlägget ändrat 2004-05-31 15:00:14 av Tompa79]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...