Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-Skiva till Mac och PC

Jonas N. H-vall

Rekommendera Poster

Jonas N. H-vall

Tjena!

Jag skulle behöva få CD-skivor som trycks för PC, att också fungera för Mac. Skivan innehåller en större webbsida och surfas på "Offline" med hjälp av en browser inbyggd i skivan. Denna browser laddas genom Autorun.

Givetvis är då Autorun en .EXE fil och fungerar för PC-Windows. Kan jag på något sätt programmera in en kodsnutt som känner av ifall det är en Mac som skivan laddas på och laddar Mac'ens inbyggda webbläsare, istället för att tuta fram ett felmeddelande om ej körbart program?

Detsamma undrar jag hur jag skall göra sidlänkarna på skivans "hemsida" för att de skall fungera på Mac? Den sista frågan hade jag kunnat prova mig fram till om jag haft en Mac tillgänglig.

Mvh

/Jonas

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ISO 9660 ska funka för både Mac och PC. När det gäller autostart vet jag faktiskt inte. Kolla med http://www.versiontracker.com om det finns något sådant program. Men jag tvivlar. Du får helt enkelt göra så att de får dubbelklicka på en "start-index" som du lägger synligt på huvudnivån på CD:n.

Filnamnslängden ska funka både på Mac utan problem, så länkningar till undersidor ska inte vara några problem. Men bäst är såklart att inte ha mellanrum, å, ä och ö i filnamnen, då de kan ställa till med problem.

Hoppas detta var till lite hjälp i alla fall.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till inlägg
Jonas N. H-vall

Tjenare! Tackar för blixtsnabbt svar! Det är inga problem att läsa skivan, förutom att Mac'en då inte förstår PC's Autorun-info. Detta skall jag kolla på den sida du nämner, men känns nog som det lutar åt det håll du nämner, att göra ett övertydligt filnamn.

Då det gäller länkarna fungerar de tyvärr inte i alla tillfällen, och det tycks fungera olika från person till person. Då har jag provat att använda både dokumentplatsrelaterade genvägar och platsrotsrelaterade. Kanske det är personerna själva som har några svårigheter med att hantera sin dator? Det är ju svårt att ta och/lämna support på maskiner man inte känner till :/

Länk till inlägg

Någon av digitalfototidningarna och datortidningargör en CD för både Mac och PC som är webbaserad där de länkar till utomstående och interna länkar och också till applikationer som man kan ladda ner. Det kan ju vara värt att kika på hur de gjort.

Jag har svårt att tänka mig att det ska vara problem om du länkar rätt till filerna. Typ relativa länkar som <a href="../blabla/finasidan.html"> osv.. beroende på strukturen på sajten. (../ är ju som bekant en nivå upp).

Det fanns tidigare i äldre versioner av Mac OS ett program som kunde auto-starta, men jag är inte säker på att den blivit översatt till Mac OS X. Om det är så finner du den med säkerhet på versiontracker.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till inlägg

iso9660 fungearr ju fint under både mac och win meen precis som du säger så fungerar inte autorunfunktionerna för macen då. För att det skall fungera med autorun för mac så behöver du använda dig av ett sk. hybridformat där skivan delas upp i två partitioner, en för win och en för mac och dessa kan då göras startbara var för sig. macprogrammet Toast kan lösa det åt dig.

Länk till inlägg
  • 2 veckor senare...
Jonas N. H-vall

Hejsan! Det var en utmärkt tanke. Ett macprogram hjälper tyvärr inte mig, men det går säkert att hitta någon motsvarighet till PC.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...