Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Test av DVD-media


Mic

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Det är ju ganska stora prisskillnader på DVD-R-skivor just nu hos olika företag och för olika märken. Rykterna går ju om vissa märken att de är skräp/lågkvalitet (Princo t.ex.)

 

Vet nån av er nån site som gjort ett jämförande test mellan de vanligaste märkena?

 

Jag har hittills köpt BulkDVD på Microstore här i stan, de var ju rätt billiga förut men nu är de lite dyrare jämfört med andra. Har bara bra erfarenheter med dessa skivor, men att ge 15 kr styck när vissa kostar nedåt 5 kr vet jag inte om jag vill...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.videohelp.com/dvdmedia

 

Där kan du läsa om andras erfarenheter om många olika skivor.

 

Själv brukar jag fösöka hålla mig till verbatim. Det är visserligen dyra men jag vet vad jag får.

 

Köper man riktigt billig media så finns ju risken att man inte ens kan läsa skivorna efterråt och det är ju inte särskilt lyckat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju göra dina egna tester,

http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/artikel.cgi?id=2090-1&kategori=kat1

 

http://mediabutiken.com/cgi-bin/easyshop/artikel.cgi?id=3090-1&kategori=kat3

 

Jag vet att det finns fler webbutiker som har sådana testpaket.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan man ju men, det är ju svårt att bedöma/ta reda på om t.ex. skivorna tappar data efter en längre tid. Även i de där forumet vet man ju inte det.

 

Tycker att nån tidning eller annan instans borde ha testa skivorna på marknaden i ett lite mer proffessionellt test, men det kanske de inte har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att mikrodatorn gjorde ett test av cdskivors hållbarhet för ett tag sen men jag kommer inte ihåg vad dom kom fram till men om det är viktigt att skivorna fungerar om 100 år så kanske det vore värt att köpa riktig kvalitetsmedia.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 år är kanske inte så realistiskt men säg 10-20 år. Rykten går ju om kortare hållbarhet än så på vissa märken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Repiga och fingrade skivor håller inte så länge, som icke repade och fingrade skivor. Ta ute i kanten på skivorna och undvik att fingra på själva skivan. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte lite och såg att en dvd skiva som förvaras rätt håller i ca 50 år sen är det väl bara att köpa några olika skivor och lägga fram dom i solen och se vilka som slutar fungera först. Angående princo och andra billiga skivor så har jag lagt märke till att det är väldigt sällan som dom fungerar längst ut på skivorna så min rekomendation är att om du ska bränna bilder och sånt som man inte gärna blir av med så köp dyra skivor som garanterar lång hållbarhet och för allt annat skräp som man bränner så tycker åtminstone jag att det inte spelar så stor roll om dom håller i 20 eller 50 år bara dom funkar från början.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...