Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusskydd i NT nät


Fredrik Svensson

Rekommendera Poster

Fredrik Svensson

Jag hoppas någon kan hjälpa mej med följande:

Jag administrerar ett NT4 nätverk med ca 20 datorer. På en dator håller jag på att sätta upp en maildeamon som skall vidarebefordra mailen ut till de 20 användarna. Användarna är av blandad datorvana och därför undrar jag hur jag bäst skyddar företaget mot virus som riskerar komma via mail?

 

Jag vill också gärna ha tips om vilket virusprogram som är enklast att administrera i ett nätverk enligt ovan...

 

Mycket Tacksam för svar.

///Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCTeknikern

Ett program som verkar vara hyffsat bra är F-Secure Antivirus. Det har central administration och du kan styra det mesta som du vill att virus programmet på klienten skall kolla. Det fungerar som så att du på t.ex. en server installerar F-Secure Management Tools och skapar ett bibliotek som fungerar som kommunikationsbibliotek. Sedan så installerar man ett program som heter Backweb NT som automatiskt laddar ner uppdateringar från F-Secures server. Klienterna kollar sedan på din server där kommunikationsbiblioteket ligger efter nya uppdateringar. Dina användare behöver inte kunna antivirus programmet för att använda det utan det uppdaterar sig själv och kollar automatiskt alla filer som körs beroende på dina inställningar. Verktyget du använder för att göra inställningarna heter F-Secure Administrator och dit kan du även få skickat rapporter från dina klienter om eventuella fel eller hittade virus.

 

Titta på F-Secures hemsida

http://www.se.f-secure.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...