Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS Steg-För-Steg


Jonas N. H-vall

Rekommendera Poster

Jonas N. H-vall

En Steg-För-Steg guide om hur man sätter upp en DNS-server efterfrågas! Servern ansluts till ett privat (Internt) nätverk och ett publikt (Internet) nätverk. Klienterna på privata nätverket ska tilldelas ip-adresser via DHCP. Privata nätverket ges Internet-access genom ett ADSL-modem på det publika nätverket.

 

Jag trodde jag kunde bättre. Men otaliga försök har fått mig inse att jag missar något fundamentalt, för varje gång blir det något fel.

 

En Guide skulle ju kunna antas börja vid en nyinstallerad dator med ett okonfigurerat DHCP / AD / DNS. Jag antar att det går till på precis samma sätt i Server 2000 och 2003.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning för dns-server på det interna nätverket:

 

1. Fixa en gateway mot internet av nåt slag tex hårdvaru-brandvägg eller den egna dator (server 2003) alt annan dator mm. Kom ihåg ip-adress tex 192.168.0.1.

 

2. Sätt fast ip på servern. Om den är gateway välj tex 192.168.0.1 annars välj inom intervallet som gatewayen tillåter tex 192.168.0.2. Sätt även gateway till ok ip (192.168.0.1) och dns server till den egna ip-adressen (192.168.0.2) alt 127.0.0.1.

 

3. Start -> Administrationsverktyg -> DNS för att öppna DNS verktyget.

Skapa ny zon typ dittdomännamn.com (exempel) välj egenskaper för den skapade zonen och skriv in dittdomännamn.com och lägg sedan till (redigera) de DNS server ip-addresser du fått från din internet leverantör. Lägg till värddator och skriv in tex www och den ip-address www.dittdomännamn.com har eller ska ha. Det kan vara en yttre ip-adress. Sedan kan du lägga till datorer/servrar du vill ska ha ett värddatornamn i nätverket.

 

4. Start -> Administrationsverktyg -> DHCP för att öppna DHCP verktyget.

Skapa nytt scope och välj ok intervall för gateway'en exempelvis 192.168.0.11 till 192.168.0.99. Skriv in gateway (192.168.0.1), dns-server (192.168.0.2) och eventuell wins-server mm

Du kan även lägga till fasta reservationer på datorer på nätverket för att värddatornamnet alltid ska vara ok. Då måste du kolla MAC-adressen på just den datorn.

 

Detta funkar endast inom det egna nätverket och om du har en brandvägg. Om du vill att servern ska agera som en "riktig" dns-server mot internet vet jag inte hur man gör. :)

 

Lycka till!

 

/Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp Biblen!

 

DNS and Bind

 

Paul Albitz Cricket Liu

 

ISBN 1-56592-010-4 ( det finns nyare utgåvor )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det mer låter som att du vill ha en AD-burk med Internet Sharing på. Är det verkligen DNS du är ute efter?

 

När man installerar AD så vill den installera DNS också och den fungerar utan att man behöver göra några speciella inställningar. Jag har hos kund installerat AD just det sätt men med enda skillnaden att jag använde Winroute för internetdelningen och DHCP-servern. AD-burken agerar DNS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas N. H-vall

Tjenare! Tack för ditt svar. Nu kommer det ta en stund innan jag ges tillfälle att testa, men det är just den tredje punkten av de du nämnde som är den intressanta fasen. Förmodligen är det just pekningen till olika nätverkskort och så som jag inte lyckas begripa mig på.

 

Kanske det gör skillnad att jag uteslutande har vänt på din punkt 3 och 4? Att jag alltid aktiverat DHCP före DNS.

 

Jag återkommer :)

 

[inlägget ändrat 2004-05-28 09:31:52 av Jonas Nordin][inlägget ändrat 2004-05-28 09:31:52 av Jonas Nordin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas N. H-vall

Hejsan! Vad gör att det låter så? Att vi använder ADSL och inte fast lina? :). Näe vi använder DNS på den gamla srvern idag och vill fortsätta med det på den nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas N. H-vall

Tjenare Danne!

 

Jag tackar för din guide. Även om jag inte fick användning för den så verkade närvaron av det utskrivna papperet ha skrämt slaget ur Win2k3. Jag satte mig ned och gjorde en rak ominstallation. Därefter körde guiden för att sätta datorn som PD med AD och DNS.

 

Efter en liten korrigering av att RPC-modulen fick för sig att stängas av och tvingade datorn till omstart så bara fungerade det sen. Jag fick till och med profilerna att arbeta som jag hela tiden försökt få till (All profildata sparas centralt).

 

Mitt enda egentliga problem nu är att få till en centralt lagrad Outlook.pst. Att lagra den på profilplatsen är inte så märkvärdigt, men att få Outlook att känna igen vilken användare som är inloggad?

 

Följande skulle jag vilja få Outlook att använda som sökväg till .PST:

\\SERVER\PROFILER\%USERNAME%\Outlook

 

Om nu en sådan inställning krävs individuellt för varje dator så kan detta vara värt för att slippa köpa Exchange.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog till att gå runt till datorerna och göra denna inställning. Även om du skulle lyckas ändra sökvägen centralt, så måste du ändå kopiera dit de lokala pst-filerna från datorerna.

 

Stäng ner outlook, flytta filen till servern och starta sedan Outlook igen. Outlook frågar då vart pst-filen tagit vägen, och då pekar du på servern.

 

...men om det ersätter exchange vet jag inte om jag vill hålla med om... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas N. H-vall

Tjenare! Klart du har rätt i att det inte ersätter Echange i sin fullaste mening! Men ifall det inte går att få Outlook att använda %USERNAME% i sin sökväg, finns det ändå en viss säkerhetspoäng med att få ut .pst filerna på den centrala profilen.

 

Någon aning om hur mkt extra nätverkstrafik den kan rendera per dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...