Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Privat? Firma?

joakimj

Recommended Posts

Jag ska under våren och sommaren börja ta betalt för att på helgerna underhålla dansande och alkoholpåverkade människor. Detta vid sidan av mina ordinarie arbeten.

Eftersom omfattning av detta åtagande är större än vad jag gjort innan så är jag osäker om jag vill ha ersättningen till mitt privatkonto, eller om jag ska starta någon enskild firma, eller dyl?

Jag är nybörjare vad det gäller bolagsbyråkratin, vad som gäller med skatt, avgifter, ut- och inbetalningar, osv, osv...

Det jag vill åstadkomma är att minimera skatt och avgifter (såklart) och kunna lyfta moms.

Vad ska jag göra? Ev fördelar och nackdelar?

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Tänk på att om du har enskild firma så är du personligen ansvarig för firmans ekonomi. Dvs, går den dåligt och du drar på dig skulder, så blir det du som får stå för dem till sista öret! Dessutom, om det går bra för firman, så läggs alla dina tillgångar ihop och beskattas i klump, vilket kan innebära enorma skattekostnader.

Den risken tar du aldrig när du har ett aktiebolag. Nackdelen med ett sådant är å andra sidan att du måste sätta in 100.000 kr i aktiekapital. Det kanske räcker för din del att bara skaffa en F-skattesedel?

Ta kontakt med lokala skattekontoret! De är bra på, och hjälper gärna till, att ge förslag. De är lika angelägna som du att det skall bli korrekt. När det sedan gäller olika avdragsmöjligheter, så bör du tala med en redovisningsbyrå. Fråga hur mycket det kostar att få en sådan konsultation.

Du kan läsa mer på http://www.skatteverket.se

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

Tänk på att om du har enskild firma så är du personligen ansvarig för firmans ekonomi. Dvs, går den dåligt och du drar på dig skulder, så blir det du som får stå för dem till sista öret!

Det jag har tänkt är att lägga in pengar jag tjänar i ett "firmakonto" som jag sen kan köpa firmarelaterade saker för. Jag kommer inte ha några andra utgifter.

Dessutom, om det går bra för firman, så läggs alla dina tillgångar ihop och beskattas i klump, vilket kan innebära enorma skattekostnader.

Hmm. Räknas även investeringar och inventarier in i detta?

Den risken tar du aldrig när du har ett aktiebolag. Nackdelen med ett sådant är å andra sidan att du måste sätta in 100.000 kr i aktiekapital.

Ja, det är inte direkt något alternativ nu. :)

Ta kontakt med lokala skattekontoret! De är bra på, och hjälper gärna till, att ge förslag. De är lika angelägna som du att det skall bli korrekt.

Korrekt och korrekt, jag vill bara att det blir bäst för mig. ;)

När det sedan gäller olika avdragsmöjligheter, så bör du tala med en redovisningsbyrå.

Jag får göra det. Jag har lite bekanta som jobbar med det.

Problemet med skattekontoret och liknande är att jag förmodligen får samma "tips och tricks" som de som har enskild firma. Det var därför jag frågade här :)

--

Jocke - Hej hej Monika, hej på dig Monika... *ARGH*

Aktiebolag för ett säsongsjobb på helgerna: är inte det lite överdrivet? Dessutom betalar man väl bara skatt på vinsten?

Den största skillnaden mellan aktiebolag och enskild firma är att du i den senare står personligen ansvarig för juridik och ekonomi.

Inte att rekommendera om man har stora utgifter (kostnader) och/eller känsliga avtal alltså. (Exempelvis patentintrång eller avtalsbrott är inget man vill riskera med personligt ansvar..)

lillen_009
ta betalt för att på helgerna underhålla dansande och alkoholpåverkade människor

Så dansande och alkoholpåverkade människor faller i samma kategori :)

Eftersom du inte kommer att ha några större inventarier i företaget så räcker det med en enskild firma, f-skattsedel och momsregistreringsnummer

Så dansande och alkoholpåverkade människor faller i samma kategori :)

Ja, utan tvekan. :)

Eftersom du inte kommer att ha några större inventarier i företaget så räcker det med en enskild firma, f-skattsedel och momsregistreringsnummer

Perfekt, jag får kolla vidare på detta.

Efter vad jag har förstått så kommer ev. investeringar gå under kategorin "vinst", och därmed kommer detta beskattas, är detta verkligen rätt? Det låter trist, om det stämmer.

--

Jocke

lillen_009
Efter vad jag har förstått så kommer ev. investeringar gå under kategorin "vinst", och därmed kommer detta beskattas, är detta verkligen rätt?

investeringar läggs in som tillgångar i företaget och skrivs av med en viss kostnad per år. Investeringar minskar alltså vinsten och skatten

investeringar läggs in som tillgångar i företaget och skrivs av med en viss kostnad per år. Investeringar minskar alltså vinsten och skatten

Fast man får ändå skatta för investeringar? *korkad* :/

--

Jocke

lillen_009
Du skattar bara på vinsten: inkomster - utgifter = vinst.

Nej, du skattar bara på vinsten. Intäkter - kostnader

Inventarien köper du för pengar. Eftersom du kommer att använda inventarien i flera år vore det orättvist att lägga hela kostnaden på ett år, utan man fördelar den på flera år (avskrivningen).

Jag är ute lite på hal is men i en EF borde väl ändå värdet av ej avskrivna inventarier räknas till bolagsmannens förmögenhet, om så är fallet så borde inventarier (vilket jag misstänker att frågeställaren syftar på när han skriver investeringar) iaf teoretiskt kunna resultera i förmögenhetsskatt.

Har man så mycket värde i inventarier så har man å andra sidan säkert ändå goda skäl att låta firman vara ett AB.

lillen_009
Jag är ute lite på hal is men i en EF borde väl ändå värdet av ej avskrivna inventarier räknas till bolagsmannens förmögenhet, om så är fallet så borde inventarier (vilket jag misstänker att frågeställaren syftar på när han skriver investeringar) iaf teoretiskt kunna resultera i förmögenhetsskatt.

Nej, så blir det inte. Inventarierna måste finansieras på något sätt också. Tas det lån så är det en skuld som belastar ägaren och som får tas med i dennes deklaration. Finansieras köpet med likvida medel påverkar det inte tillgångsmassan i företaget eftersom de likvida medlen bara omvandlas till realkapital. Det är nettot (tillgångar - skulder) som tas med i ägarens deklaration, och det påveras inte av en investering

Nej, så blir det inte. Inventarierna måste finansieras på något sätt också. Tas det lån så är det en skuld som belastar ägaren och som får tas med i dennes deklaration.

Sant, *skäms* jag kan ju sånt där ju. Är nog bara trött :-)

Inventarier, hus, bankmedel, ALLA dina privata tillgångar räknas in när det blir deklarationsdags och beskattas när du har enskild firma.

Självklart kan du göra avdrag för investeringar, men bara så du är medveten om att det kan bli mycket pengar som försvinner bort i skatt, därför att dina intäkter lagts på toppen av dina inkomster, och så länge vi har progressiv beskattning i det här landet, så blir det ibland oproportionerligt mycket som försvinner.

Jag har själv en verksamhet som började sin bana som enskild firma, men efter ca 8 månader ringde min revisor och sade att jag måste göra om den till aktiebolag. Skillnad i beskattning: 147.000 kr. Det räckte med andra ord mer än väl till aktiekapitalet.

Men - hör med en redovisningsbyrå. Det är svårt att ge riktigt bra råd utan att veta exakt ekonomisk situation, och de kan upplysa dig på ett mer fullständigt sätt.

Tro sedan inte att jag är speciellt förtjust i skatteverket för att jag rekommenderar ett samtal med dem. Men faktum är att de har gett mig mycket bra råd, och även visat mycket större förståelse än jag kunde tänka mig. De kan hjälpa till och berätta om (och gör det också!) vilka avdragsmöjligheter som finns och vad som går att göra.

oo----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----oo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...