Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förtal och trakasserier i gästboken!


Goz

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vart jag kan vända mig för att få hjälp, har hört att det skall finnas ngn instans för i.net-brott. Jag är förtalad och trakasserad i min gästbok, med allvarliga följder för min verksamhet. Har gjort polisanmälan, men de prioriterar inte detta alls, vilket betyder att det nog läggs ner i brist på bevis. Jag vill verkligen inte att den här personen, (som har gått alldeles för långt för länge sedan) skall få fortsätta utan någon reprimand alls. Det är helt emot mitt rättvisetänkande. Ärekränkning är för mig bland det värsta som kan ske, eftersom mitt goda rykte betyder allt, och nu är det raserat.

 

Tacksam för all hjälp!

/Goz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det låter inte kul alls, men jag tror gästböcker följer samma regler som forum, dvs ansvarig för sajten ansvarar för att ta bort inlägg som bryter mot lagen. Själva förtalet borde jag iofs vara straffbart men som sagt förmodligen väldigt lågprioriterat (staten har ju lite svårt att hinna ifatt it-utvecklingen, det vet vi ju)

 

Vad du kan göra är att dels skydda gästboken med användarkonton, där du kan stänga av kontot för personen. Dessutom kan du spåra ipnumret via inloggningen och då kan du spärra personens ipnr mot att ens kunna komma in på sajten (Detta kräver att du använder någon form av serverscript såsom ASP, PHP eller Perl).

 

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack!

Skall genast vidarebefodra detta till min webmaster. Men finns det verkligen ingen I-net polis? Det måste ju finnas nåt sånt tycker jag! Tänker inte ge upp ännu. Problemet är också att om vi stoppar inläggen på min sida så kanske de skrivs på någon annan! Ur askan in i elden alltså! Det är mycket därför jag vill sätta dit hon/han/dem.

Kram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Problemet är också att om vi stoppar inläggen på min sida så kanske de skrivs på någon annan

 

Skrivs förtal på någon annans sida och du får reda på det så är det den ansvarige där du kan anmäla (om de inte plockar bort inläggen), men visst kan det bli en omöjlig situation att ägna all sin tid åt att försöka jag rätt på dessa.

 

Du kan hitta mer info om integritet och rättigheter på internet här:

http://www.pul.nu/

 

Hoppas att det löser sig till slut!

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt att du råkat ut för detta. Tyvärr är det ju så att det bästa faktiskt är förebyggande arbete, som tidigare nämnts.

Har man ett forum eller en gästbok så måste man för lagens och sin egen skull hålla uppsikt över vad som skrivs där.

 

Appropå lagen...

 

1§ 5 kap. BrB (1962:700)

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Det är ju alltid en tolkningsfråga om olika uttalanden (eller meddelanden i en gästbok) verkligen "utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt". Även svårt att påvisa att skribenten "ägnat att utsätta" den utpekade "för andras missaktning".

 

2§ 5 kap. BrB

Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

Man kan inte omedelbart säga att uppgiften blivit vida spridd bara för att den publicerats på Internet. Däremot så visar rättspraxis att ett förtal som spridits i den utpekades närhet är mer troligt att komma anses som grovt. Vidare så kan ju förtalet komma att anses som grovt om den som spridit uppgiften haft uppsåt att ägna den utpekade allvarlig skada. Ytterligare tolkningsfrågor alltså.

 

3§ 5 kap. BrB

Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om det är fastställt att det rör sig om ett förtal (enl. ovan) så blir det alltså böter om det inte blir fängelse.

 

3§ 5 kap. BrB

Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt och åtalet avser

1. förtal och grovt förtal,

2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,

3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller

4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes homosexuella läggning.

Det blir alltså troligtvis upp till dig att driva en process.

 

Det kan ju även bli tal om skadestånd om det inträffade har medfört obehag och inneburit en kräkning av din identitet.

 

Sen får man ju inte glömma att det, i den här typen av sammanhang, kan vara rätt så knepigt att bevisa vem som spridit dylika uppgifter. Dessutom så kan det ju bli så att det blir du som får stå för rättegångskostnader, advokatarvoden o.dyl. om du skulle förlora processen.

 

 

Med tanke på detta är mitt råd:

1) Radera alla ärekränkande inlägg (men inte permanent, spara kopior!).

2) Skriv och publicera (på din hemsida) en bra dementi.

3) Sök upp din verksamhets kontakter (kunder, leverantörer etc.) och förklara hur det ligger till.

4) Förebygg liknande händelser med loggning, övervakning etc.

 

Om det nu inte är så att det är riktigt allvarligt. Då bör du ju naturligtvis ta kontakt med en jurist som kan bedömma ditt specifika fall.

 

Lycka till!

och hör gärna av dig och berätta hur det utvecklar sig.

 

 

/Cluster

---------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

[inlägget ändrat 2004-05-26 03:07:19 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket tråkigt att du råkat ut för detta.

 

Ang. IP-blockering som någon nämnde funderar endast på de som har fasta IP-nummer. Och du kan av misstag blockera en hel grupp av människor genom att blocker ett nummer (Dom kan sitta inom samma publika nummer, typ skola).

 

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad för typ av förtal/trakassering som du råkat ut för på din gästbok.

 

Är det rena personangrepp så är det brottsligt. Men är det tankar om företaget...typ "Erat företag suger" eller liknande så är det inte speciellt brottsligt (inom lagens ramar). Det är mera en synpunkt.

 

Personligen skulle jag avråda alla företag att ha forum/gästböcker...dom tenderas att överfyllas av otacksamma/besvikna kunder (For whatever reason). Satsa på en "Help-desk" eller godkänn inläggen i forumet/gästboken.

 

Jag har själv MÅNGA gånger suttit och tittat i forum/gästböcker....och jag har flera gånger inte handlat hos dem just pga av alla klagomål/obsceniteter som finns i deras forum/gästböcker.

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skall ha många tusen tack för era seriösa svar! Det var verkligen vad jag behövde. Jag kommer att driva denna sak ända upp i HR om så behövs. Ni kan maila mig privat så skall ni få all info, (om ni vill engagera er). Kommisarien som tagit emot min anm. förhörde henne igår, så nåt är ju på gång i alla fall. Tillräckligt för att tjejen spakt ringde mig idag, men jag har inget att diskutera, hon skall få ta konsekvenserna. Det är definitivt grov ärekränkning avsett för att skada min person samt min verksamhet.

Kram på er

maila: hammarberget1@hotmail.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har diskuterat med webmastern samt tagit till mig av era mycket goda råd. Bevisen tror jag att vi sparat ordentligt. Gästboken kommer vi att lägga ner, det är inte värt priset. Har redan en inloggningssida för "medlemmar", det får räcka med den. Folk som har något viktigt att diskutera med mig kan kan ju alltid maila eller ringa. Än en gång, tusen tack. Maila gärna: hammarberget1@hotmail.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grovt förtal och kränkning antar jag när en person skriver på sidan att den skall göra allt för att stoppa min verksamhet, ljuger om min person, påstår att jag gjort olagliga saker (som jag bevisligen inte gjort), försöker uppvigla andra till att följa hennes exempel att förtala mig etc. Läs själv, maila mig så får du hemsidesadressen. Jag har bara ren information på min sida (som finns registrerad) + gästboken och inloggningssidan.

Jag har blivit rådd att ha gästboken öppen ett tag till, för att kunna spåra upp personen och säkra bevis. Finns tydligen nåt program som gör det. Polisen var bara glad för att få hjälp.

Personen som jag misstänker har blivit förhörd av polisen och är nu fullständigt psykopatisk och atackerar mig ännu mer. Hur jävla galen kan man vara, och korkad? Fattar hon inte att hon åker dit? Orkar faktiskt inte läsa mer på min sida längre. Hoppas det här eländet tar slut snart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne och läst din gästbok och kan konstatera att det inte finns en chans att polisen lägger ned något arbete att tala om på ditt ärende. Juridiskt så håller det definitivt inte för en fällande dom.

För att bli av med henne så är nog det bästa att du stänger gästboken.

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det blir nerlagt, men jag vill ge det en chans i alla fall. I "mina" kretsar så är de här anklagelserna bland det grövsta man kan komma med. För den oinvigde ser det säkert ut som tjafs, och barnsligt skitsnack, men eftersom min verksamhet baseras på ett gott oförvitligt rykte, så är förtalet mycket grovt. Jag kan inte kosta på mig minsta misstanke om att jag inte är seriös! Antar att det måste vara synonymt med skadan det gör och avsikten med att åsamka så mycket skada som möjligt. Hon yttrycker ju att hon "skall göra allt för att stoppa min verksamhet", att "se till så att ingen handlar av mig mer" osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cloudberry

Jag har också varit in och läst inläggen (det var inte så svårt att hitta sidan), och jag bedömer också att chansen att polisen lägger ned några resurser på detta är i princip noll. Ta bort inläggen istället och lägg det hela bakom dig. Ingen enda människa lär ju kunna förstöra hela din rörelse, så fortsätt istället arbeta på ett seriöst sätt och ta bort dylika personangrepp från gästboken. Be henne istället maila dig privat så ni får reda upp era meningsskiljaktigheter.

----

The rest is silence.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en pågående process hos SKK(kennelklubben), Där hon anklagar mig för samma saker som hon skriver om i gästboken. Det antar jag vara bevis nog. Annars så gör jag mer än mitt bästa för att fortsätta bedriva min verksamhet på bästa sätt. Har ett enormt stöd av många, vilket ger mig kraft att kämpa på. Tjejen skall åka dit på vad hon gjort, jag måste ju få ge det en ärlig chans, OK?! Tack i alla fall för all hjälp från er allesammans!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Självklart ska man inte ge upp även om chansen finns att det inte går till åtal. Man ska aldrig vika sig, så kämpa på!

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anjuna!

Nu när jag kämpat så här långt så kan jag inte ge upp, då sviker jag ju mina ideal! De är ju ganska höga som ni förstår. Orättvisor och elakheter är det värsta jag vet!

Detta kanske också leder till att det i förlängningen blir bättre lagar, rättigheter och skyldigheter på nätet. Säkerheten och moralen är ju inte vad den borde vara!

Denna sidan är så bra, inget jävla dravel här inte! (Vad jag sett hittills i alla fall)!

Ha det gott i värmen allesammans, imorn (idag) skall jag vara ute i solen tillsammans med goda vänner och ha en riktigt härlig dag, och inte tänka på detta alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...