Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny funktion: Färgkodning. Hjälp sökes


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Erik Junesjö

Hej!

Nu har vi implementerat en funktion som Magnus Gladh har byggt. Den gör så att text som läggs mellan KOD-taggarna färgkodas.

 

Just nu finns det defenitionsfiler för ASP och SQL. Därför behöver jag er hjälp att skapa defenitionsfiler för de andra språken här på Eforum.

 

Om du vill hjälpa till så gör du såhär:

* Titta på den här defenitionsfilen för att se hur de formateras:

//eforum.idg.se/colorcode/asp.xml

* Knåpa ihop en likadan fil fast för ditt språk och skicka den till erik@idg.se

* Tänk på att du endast kan använda existerande Eforumtaggar.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man föreslå att den som börjar på en kodning för något skriver det i den här tråden? Det vore trist att sätta sig och göra en Java-dito och sen vara nästan klar när det visar sig att någon annan gjort jobbet :-)

 

(detta var inte en sådan kommentar, jag håller på att flytta så om någon gör en java-version så kommer de med största sannolikhet att vara klara innan jag får en sekund över).

 

Edit: Lysande funktion förresten, jag har längtat efter en sådan hur länge som helst.

Är indenteringssäker kodvisning också på gång?

[inlägget ändrat 2004-05-25 15:09:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Är indenteringssäker kodvisning också på gång?
Är indenteringssäker kodvisning också på gång?

Det är på G.

Får man föreslå att den som börjar på en kodning för något skriver det i den här tråden? Det vore trist att sätta sig och göra en Java-dito och sen vara nästan klar när det visar sig att någon annan gjort jobbet :-)

Bra förslag. Så gör vi.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra funktion, kommer nog bli välanvänd. :) Själv funderar jag på att göra en för Perl men är lite osäker på XML-kodningen :] Någon som vill förklara?

 

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra funktion. Finns det något inlägg där man kan se funktionen i praktiken? Letade efter gamla ASP-inlägg men hittade inget färglagt...

 

En annan fråga:

Hur ska funktionen känna igen vad det är för språk inom KOD-taggarna? Sker det automatiskt eller baseras det på forumval? Om det är flera språk?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som vill göra egna definitionsfiler föreslår jag att ni tar en titt på syntax-filerna till textediteraren Crimson Editor. Där kan man ta hjälp av redan existerande syntaxfiler eftersom de innehåller alla nyckelord i diverse språk.

 

http://www.crimsoneditor.com/

 

Sedan är det nog mer logiskt med färgkodning i flera olika färger än endast blått. Ex blå för funktioner, röd för attribut, osv... Detta är kanske något som borde vara konsekvent för samtliga defintionsfiler?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-05-25 18:56:02 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fĺr man föreslĺ att den som börjar pĺ en kodning för nĺgot skriver det i den här trĺden?
Jag tar mig friheten att försöka göra en definitionsfil för PHP. Skickar in den när den är klar.

 

Jag är dock lite osäker på XML-mallen. Vad är [ mark ] och "?

 

När det sedan gäller (i ASP) Rem och ' så är det per rad. I PHP och andra språk finns tex /* och */ som kommenterar bort flera rader. Hur göra med det?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
I PHP och andra språk finns tex /* och */ som kommenterar bort flera rader. Hur göra med det?

 

Känns som följande borde fixa det:

 

<codeTag endcode="*/" visible="Yes" class="GRÖN" link="">/*</codeTag> 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som följande borde fixa det:
Ok, då kör jag på det.

 

Definitionsfilen (för PHP) är nu klar, förutom att jag fortfarande inte vet vad [mark] och " är. Avvaktar därför innan jag skickar in filen.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-05-25 19:48:35 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Kan man tänka sig att [mark] används för E-forums taggar om man vill tillåta någon av dessa i sin mall. Ex. FET skulle då bli

<codeTag endcode="[/ FET ]" visible="No" class="cFet" link="">[ FET ]</codeTag> 

 

när det gäller

 

<codeTag endcode=""" visible="Yes" class="FET" link="">"</codeTag> 

 

så gissar jag att den formatterar strängar inom citattecken till fetstil

 

Vi får väl se om Erik eller Magnus bekräftar eller korrigerar mig ang. detta

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Jag är dock lite osäker på XML-mallen. Vad är [ mark ] och "?

[mark] behöver du inte bry dig om. " kan du definera om du vill utmärka strängar på något speciellt sätt. Tex genom att göra dom feta.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag har nu skickat filen till erik@idg.se.

 

Filen är ganska stor, men är heltäckande. Säg till om något är helt fel.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Bra funktion, kommer nog bli välanvänd. :) Själv funderar jag på att göra en för Perl men är lite osäker på XML-kodningen :] Någon som vill förklara?

Titta på //eforum.idg.se/colorcode/asp.xml

 

Varje codeTag representerar en sträng som ska färgas. I class anges vilken Eforumtagg som skall användas. De andra taggarna kan du strunta i.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Filen är ganska stor, men är heltäckande. Säg till om något är helt fel.

Den fungerade bra. Den ligger nu uppe i PHP-forumet.

 

Tack för hjälpen!

//Erik

 

[inlägget ändrat 2004-05-27 14:53:09 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju mycket vackert ut...

 

Tittar man på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=589404#589847 så ser man dock en liten missfeature i att php verkar vara ett blå-ord. Skulle man kunna ändra blåordet så att "?php" blev "?(blå)php(/blå)" (kantigare parenteser såklart)?

 

Har inte tittat närmare på det men jag föreställermig att om det funkar så skulle man slippa få vartenda "php" i strängar, filändelser och sånt blåfärgade.

 

Edit: Äsch, ser nu att det ju inte går (tog en ny titt på xml-filen). Nåja, mitt önskemål står kvar tills nästa version :-)

[inlägget ändrat 2004-05-26 17:50:43 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade buggar i färgkodningen:

 

1. Om man redigerar ett sedan tidigare skrivet inlägg visas koden med eforum-formateringstaggar i! Detta är ganska värdelöst då det blir ganska omöjligt att ändra koden i ett senare skede. Alla färgtaggar är i vägen. Detta gör att färkodningsfunktionen istället för att underlätta blir ett hinder!! Möjlig lösning: Vid redigering tag bort alla formateringstaggar inom KOD-taggarna.

 

2. Om kod skrivs i efterhand (vid redigering av inlägg) så fungerar inte färgkodningen. Genom att vid redigering ta bort alla taggar inom KOD och sedan återigen tillämpa färgkodningsfunktionen så löses problemet.

 

3. Se <codeTag endcode="*/" visible="Yes" class="GRÖN" link="">/*</codeTag> (PHP).

 

När det gäller ovastående har jag förstått det så att allt som är mellan /* och */ ska färgas med grönt. Nu sker inte det. Bugg eller missuppfattning?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Får man komma med lite synpunkter på färgkodningen (i det här fallet för ASP)? Om inte här kommer de iallafall =)

 

- Ta bort fetstilen för strängar, stränginnehåll har lägst prioritet när man läser kod.

- Gärna färgkodning eller fetstil på Built-in Objects (Response,Request, Application, Session, ASPError,ObjectContext och Server)

- Saknas några färgkodningar på vissa separerate statements (IN i FOR EACH..IN och TO i FOR...TO exempelvis)

 

Tja, det var väl det viktigaste jag kan se nu. Någon som instämmer eller inte håller med?

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Får man komma med lite synpunkter på färgkodningen (i det här fallet för ASP)? Om inte här kommer de iallafall =)

 

- Ta bort fetstilen för strängar, stränginnehåll har lägst prioritet när man läser kod.

- Gärna färgkodning eller fetstil på Built-in Objects (Response,Request, Application, Session, ASPError,ObjectContext och Server)

- Saknas några färgkodningar på vissa separerate statements (IN i FOR EACH..IN och TO i FOR...TO exempelvis)

 

Tja, det var väl det viktigaste jag kan se nu. Någon som instämmer eller inte håller med?

Editera den här filen:

//eforum.idg.se/colorcode/asp.xml med de ändringar du önskar.

 

Sen skickar du den till mig på erik@idg.se så lägger jag in den.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ok, ändrat och skickat! Hoppas det blev rätt bara =)

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Ok, ändrat och skickat! Hoppas det blev rätt bara =)

Jag lägger in det på Tisdag.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

här kommer fler buggar med färgkodningen!

 

Angående bugg 3 (föregående inlägg) så har jag märkt att det fungerar på enrad, dvs om man skriver

 

/* kommentar */

 

så färgas det som det ska. Om man däremot skriver

 

/* komentar

en kommentar till */

 

så fungerar det inte. Just /* och */ är till [i PHP] för att fler rader enkelt ska kunna kommenteras bort.

 

---

 

Ännu en bugg:

 

4. Se tex inlägg //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=590297#590402

 

I PHP är tex string en så kallad keyword och skall färgas med blått. Problemet är att det även finns funktioner som i namnet innehåller ordet "string" tex mysql_escape_string. Då blir färgningen felaktig!

 

Detsamma gäller tex $ kontra $_GET, $_POST, osv...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej!

Vad det gäller färgkodning över flera rader så kan detta vara lite knepigt då komponenten tar rad för rad.

 

Jag ska gå igenom de övriga buggarna så fort jag får tid över.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ta bort fetstilen för strängar, stränginnehåll har lägst prioritet när man läser kod.

Verkligen. Har ni inte ändrat så gör det. Tyngden läggs fel i koden, känns det som. Jag skulle nästan vilja se att strängarna färgades gråa, eftersom det känns som om de spelar minst roll.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Ok, ändrat och skickat! Hoppas det blev rätt bara =)

Nu ligger den nya versionen ute. Jag skapade en ny tagg [ GRÅ ] som jag har satt på strängarna. Säg vad ni tycker.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...