Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia i ett nötskal?


Cytech

Rekommendera Poster

 

Helt plötsligt blir IT avdelningen överröst med samtal från användarna att det inte går att komma ut på internet och att man kommer till en Telia sida, denna sida är dessutom otroligt seg så att få ut någon vettig information därifrån tar en stund.

Till slut kan man ialla fall konstatera att Telia gjort om sitt DNS system så vilka DNS servrar man ska använda är baserat på var i Sverige man bor. Denna förändring gjorde Telia runt kl9.30-10 i förmiddags, utan någon som helst förvarning. Jättekul... verkligen... :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

är väl inte bättre det. Då har de varit väldigt dåliga på att informera om det. Vi har inte fått någon information om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telia har bytt dns för flera månader sen

Även för mig. De gör det förmodligen i etapper så de får en jämn ström med klagomål.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
telia har bytt dns för flera månader sen

 

Samma här också!

 

Rätt som det när jag satt och surfade en kväll så dök en varningssida upp om att DNS:erna ändrats.

 

Håller med om att informationen är dålig. Bättre information är ju önskvärd.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, råkade ut för det för 2-3 veckor sedan och den här sidan var ingen jag hittade till http://dnshelp.telia.net/ hade jag inte fått veta det av en kollega på jobbet så hade jag som sagt, aldrig hittat den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske tycka att Telia borde gått ut med information men saken är väl den att om man installerat enligt Telias anvisningar så är inställningen att både IP och DNS erhållas automatiskt och då uppstår inte det här problemet. Detta fungerar i W98, 2000 och XP.

Problem kan visserligen uppstå med vissa routrar men användandet av en router år inget som Telia stödjer (står tydligt i avtalsvillkoren).

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan kanske tycka att Telia borde gått ut med information men saken är väl den att om man installerat enligt Telias anvisningar så är inställningen att både IP och DNS erhållas automatiskt och då uppstår inte det här problemet. Detta fungerar i W98, 2000 och XP.

Problem kan visserligen uppstå med vissa routrar men användandet av en router år inget som Telia stödjer (står tydligt i avtalsvillkoren).

 

Visst bör man använda DHCP inställningar mot Telia. Men på företag som använder egen DHCP server så faller det, företaget där jag jobbar är knappast ensamma om att använda egen DHCP server och Telia som internetleverantör ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har alltid fått reda på via min support på Comhem att det varit DNS:erna 10.0.0.1 , 10.0.0.2 och 10.0.0.6. Sen har det blivit att jag kört vidare på det.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Helpdesk: Sitter du bakom en brandvägg?

Kund: Nej, jag sitter vid ett fönster.

 

Yttermera.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Jo det är en gammal tråd men...

 

Ringer 90200

1 för att knappa mig fram

3 för att välja felanmälan

2 för att välja bredband

1 för att välja fast bredband

knappar mitt nummer samt #

1 för att bekräfta numret

1 för att bekräfta att jag startat om utrustningen

Får veta att supporten har stängt..

 

DET är Telia det!

 

Dessutom får jag veta någonstans mellan knappningarna att man kan felanmäla internet via internet...

Gjorde faktiskt det. Eller skulle göra det men den var också stängd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ringt telia många ggr, både på vard och helger, inga problem med det, vet mycket väl att supporten stänger tidigare på helger, bara att anpassa sig, eller att skriva ett mail via deras formulär, fungerar också bra, brukar ta några dagar upp till 3 kanske, men får alltid svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte vill man väl vänta 3 dagar på svar om man har internetanslutning som inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, naturligtvis inte, allt beror ju vilken typ av fråga man har.

Har man en akut fråga, så får man ju ringa medans det är öppet, uppkommer det efter stängningsdags, så är det ju bara att vänta tills dagen efter, gäller ju oavsett operatör, då har man ju inget val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia skulle kanske kunna lägga in info om öppettider i ett tidigare skede? Fast det är kanske att betrakta som en orimlig begäran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan man tycka, men många blir antagligen hjälpta av att starta om utrustningen så jag gissar att Telia vill hinna få ut det tipset och liknande vid andra typer av problem innan de berättar att det är stängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har haft så tidigare, då upplyste dom om att öppettiderna för support var generellt

 

Vardagar 08:00-22:00

Helg: 10:00-18:00

 

precis som det är idag.

 

Bara några områden som har något sämre tider.

T.ex. mobilt telefoni och mobilt bredband som stänger en timme tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...