Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mailto: ......fungerar bara delvis!


Harriboy

Rekommendera Poster

Följande text hjälpte mig att göra så att mitt formulär skickades till min e-mail hur perfekt som helst, men bara från min egen dator. Går jag till en annan dator så går det inte!

Någon som kan hjälpa mig?

Har skrivit koden precis som nedan:

 

Det finns också möjlighet att använda funktionen "mailto:" som händelse (action) när man skickar formuläret. Då skickas uppgifterna i formuläret som ett vanligt e-mail.

 

Så här kopplar du formuläret via e-postklienten:

 

Formuläret kopplat till e-postprogram:

 

<FORM method="POST" action="mailto:epostadress@foretag.se" enctype="text/plain">

 

Harriboy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Skall du använda mailto: på klientsidan så krävs att ett mailprogram är installerat och konfigurerat för att skicka mail... Alltså inte speciellt bra.

Kan vara det som är som problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen, den andra datorn jag provade från är på samma arbetsplats som den jag arbetar från, och har precis som alla andra här på jobbet mailprogram!

 

Formuläret ska användas av privatpersoner som en anmälningsblankett till musikskolan, som dom kan gå in på via vår hemsida.

 

Mailto verkade så enkelt, jämfört med att använda databaser som kommunicerar med en webserver.

Jag är bara en som försöker fixa själv i vårt publiseringsverktyg till vår hemsida, utan att anlita företaget som annars gör alla ändringar, allt för att hålla kostnader nere! (bara man ringer och ställer en fråga kostar det skjortan)

Och jag har egentligen fått allt att fungera..............men bara från min egen dator!

 

Vad göra?

Kan man lägga en kommentar om att "ditt e-mailprogram måste vara konfigurerat för att det ska gå att skicka" eller det låter för dumt och komplicerat?

Jag vet till exempel inte vad som menas med konfigurationen!

 

Ja det blev långt men..........

 

Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan t.ex. skapa ett gratis konto här:

 

http://www.bfndevelopment.com/

 

Där kan bla skapa feedback forms jättelätt och få svaren skickade till valfri mailadress. Du får en färdig kodsnutt som du kan ändra i om du vill och lägga in i din egna kod.

 

Då behöver användaren ingen egen mailklient.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menas med

"krävs att ett mailprogram är installerat och konfigurerat för att skicka mail... "

 

Snälla, jag behöver lite mer ingående förklaring för jag är inte så duktig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du använder action mailto: så anropas mailprogrammet på din dator och mailet skickas från den avsändaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då förstår jag inte varför det inte skulle fungerar från den andra datorn, eftersom den har e-mailprogram och det skickas e-mail från den!?

 

Eller finns det en annan förklaring?

Eller ett annat tips?

 

Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Vad blir felet på din andra dator då?

Öppnas mailprogrammet? Skickas mailet iväg men kommer inte fram till dig? Stannar mailet i outbox eller liknande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer upp en ruta som talar om att formuläret skickas via e-post.

Om du skickar formuläret kommer din e-postadress att visas för mottagaren och formulärdata kommer att skickas utan kryptering.

 

Du kan välja att fortsätta eller avbryta.

 

Samma ruta dyker upp när det blir rätt också, men då öppnas e-mailprogrammet när man klickar OK, vilket det inte gör i den andra datorn! Så det kommer aldrig fram eftersom man inte kommer fram till e-mailprogrammet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bero på att e-post programmet inte är satt som standard för e-posthantering eller nåt sånt, jag vet faktiskt inte.

 

 

Men du borde ju tänka över hur bra den här metoden är. Flera av de som ska använda formuläret senare kommer säkert att stöta på liknande problem och ifall det är viktiga handlingar som ska skickas (vilket det låter som) borde man kanske lösa det på något annat sätt. Eller åtminstonde med ett mailformulär som inte ställer några krav på avsändarens e-post konfiguration.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då ett mailformulär som inte ställer några krav på e-mailens konfiguration?

 

Harriboy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med mailformuläret du har nu är att användaren måste ha ett mailkonto konfigurerat eftersom formuläret skickas via deras isps smtp.

 

För att komma runt dett måste du använda dig av php, asp eller något liknade. Där finns inbyggda mailfunktioner så att användaren inte behöver använda någon egen mail för att skicka. Mailet skickas då från webservern (eller nåt i den stilen) istället för användarens personlinga utgående mailserver.

 

Iaf i php är mail() funktionen väldigt lätt att använda och det krävs inget avancerat skript för att posta ett formulär. Det viktiga är bara att möjligheten finns hos webbhotellet.

 

 

[inlägget ändrat 2004-06-03 16:34:42 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för allas svar.

Anlitar IT ansvarig för att lägga upp funtionen på webbservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...