Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matematiskt system


Monshi

Rekommendera Poster

Nyttjar det nya forumet och postar en gammal fråga igen, liten annan problemställning jämfört med tidigare.

 

Som kanske bekant har jag ett stryktipsark där jag rättar tipssystem. Har infört möjligheten att skapa och rätta matematiska system, men jag harinet lyckats kläcka nöten hur jag beräknar antalet rätt. Måste ju finnas en enkel beräkningsväg att göra det.

 

Mao hur många rader med 13, 12, 11, 10 osv rätt har man i sitt matematiska tipssystem?

 

 

idag har jag löst det med att skriva ut alla rader i klartext och med Excel räknar jag antalet korrekta tecken. Fungera, men går förhoppningsvis att göra enklare och snyggare.

 

OBS!

En matematisk excel-formel vore trevligt, men den kan jag knåpa ihop själv bara någon kan hjälpa mig finna den matematiska metoden.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha löst det som följer:

 

Först en formel som jämför att den tippade kupongens första rad överensstämmer med den rättade kupongen:

 

=OM(ELLER(OCH(C2="x";I2="x");OCH(D2="x";J2="x");OCH(E2="x";K2="x")); "Rätt!"; "Fel!")

 

Slänger in 13 formler likt den ovan. Sedan får jag slänga in en formel som räknar ut hur många Rätt! funktionen ovan har skrivit ut, den kan se ut som följer...

 

=ANTAL.OM(F2:F14;"Rätt!")

 

Säkert har du redan löst den så här...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, det där fungerar inte riktigt som jag önskar, det där ger bara maxantalet rätt i raden. Jag ska alltså utgå från en systemskrivning, inte raderna i klartext. Det är det senare jag gör idag.

 

Vill ha något som i en cell kan beräkna hur många rader med X antal rätt det finns i ett matematiskt system.

 

Mao

 

har jag ett system

1x

1x2

1

1

1

1

1x

x2

x2

2

2

2

2

 

då vet jag att jag har 48 rader.

Om jag då sedan har en korrekt rad som ser ut som

1

1

1

1

1

1x

x

2

2

2

2

 

Hur många rader med 13, 12, 11 10, 9, 8 osv rätt har jag då?

(korrekt antal rätt är 1, 6, 14, 16, 9, 2, 0...)

Jag kan enkelt utläsa om ett tecken är korrekt, men när jag sedan beräknar antalet rätt måste jag ta i beaktande på vilken rad eventuellt fel är. Blir olika om det är på en halvgarderad eller ogarderad cell.

 

Helt enkelt en formel som beräknar antalt 13,12 osv rätt.

 

När jag senast gav mig i kast med detta lyckades jag beräkna 13 12 och 11 rätt (tror jag klarade 11 ivartfall), men sedan gick jag bet.

 

Är du för övrigt nyfiken på arket? Sänd mig ett e-brev så skickar jag över det.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, då förstår jag.

 

Det var inte lätt, ska ta mig en funderar över det. Jag hör av mig om jag kommer på nått vettigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, där har jag kanske lösningen.

 

Nu ska jag bara läsa igenom och förstå dem.

 

och såklart lyckas överföra formlerna till Excel...

 

Tackar!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter det på engelska? Alltså: stryktips, att rätta tipset, rätt rad osv?

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(mk)(n0)2^0 + (mk - 1)(n1)2^1 + (mk - 2)(n2)2^2 + ... + (m0)(nk)2^k

 

där m är antalet halvgarderade

där n är antalet helgarderade

där k är antalet fel i raden.

och där (mk) ska utläsas som binomialkoeffecienten.

 

 

mmh, den verkar stämma... (bara testat ned

 

nu ska jag bara klura ut hur det ska implementeras i Excel..

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formeln stämmer bara när det inte finns en felaktig gardering.

Får inte ihop det när en halvgardering blir fel. Finns en formel på sidan jag ej lyckas tolka, se inlägget på sidan från 27 april 2004 13.41.26

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ingen formel, men följande algoritm ger önskat resultat med bara 13 varv (ett per rättad match).

 

Skapa en vektor med lika många positioner som möjliga antal rätt och låt varje position ge antalet rader med detta antal rätt, dvs

pos0 = antal rader med 0 rätt

pos1 = antal rader med 1 rätt

...

pos13 = antal rader med 13 rätt

 

Börja med totala antalet rader i första positionen, (i ditt exempel pos0 = 48).

 

För varje rättad match gör följande:

- ogarderad och fel: ingen åtgärd

- ogarderad och rätt: skifta alla tal framåt en position

- halvgarderad: för alla positioner, flytta halva antalet till framförvarande position

- helgarderad: för alla positioner, flytta en tredjedel av antalet till framförvarande position

Vektorsumman är hela tiden lika med det totala antalet rader.

 

Ditt exempel ger de här stegen:

 

48,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 - start

24(48-24),24(0+24),0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 - halvgardering

16(24-8),24(24-8+8),8(0+8),0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 - helgardering

0,16,24,8,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0

0,0,16,24,8,0,0,0,0,0,0,0,0,0

0,0,0,16,24,8,0,0,0,0,0,0,0,0

0,0,0,0,16,24,8,0,0,0,0,0,0,0

0,0,0,0,8(16-8),20(24-12+8),16(8-4+12),4(0+4),0,0,0,0,0,0 - halvgardering

0,0,0,0,4(8-4),14(20-10+4),18(16-8+10),10(4-2+8),2(0+2),0,0,0,0,0 - halvgardering

0,0,0,0,2(4-2),9(14-7+2),16(18-9+7),14(10-5+9),6(2-1+5),1,0,0,0,0 - halvgardering

0,0,0,0,0,2,9,16,14,6,1,0,0,0

0,0,0,0,0,0,2,9,16,14,6,1,0,0

0,0,0,0,0,0,0,2,9,16,14,6,1,0

0,0,0,0,0,0,0,0,2,9,16,14,6,1

 

Borde inte vara några problem att implementera i Excel, även om det förmodligen kräver lite makron.

 

mvh

/Johan

 

P.S Om jag har fattat något fel kan det bero på att jag inte har tippat en rad i hela mitt liv. D.S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar, lite enkel matematik och det var löst.

 

Något som bara föll dig in eller krävdes det lite arbeta för att lösa det?

 

Makro ska inte behövas eftersom beräkningen sker på samma sätt hela tiden, inga beslut behöver tas utifrån förändrade förhållanden.

 

Är du sugen på att tippa sänder jag gladeligen över arket till dig när jag klurat ut exakt hur jag ska implementera denna funktionalitet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som bara föll dig in eller krävdes det lite arbeta för att lösa det?

 

Blev intresserad av problemet och tillämpade det gamla fysiker-knepet att skala ned det. Efter att ha vridit och vänt på det lite grann tyckte jag mig se en framkomlig väg och testade mig sedan fram.

 

Insåg precis nu att jag glömt att prova fallet när en halvgardering är fel, men det borde bara vara att göra på samma sätt som när en ogarderad match är fel, dvs ingenting.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insåg precis nu att jag glömt att prova fallet när en halvgardering är fel,

såg det, men har viss slutledningsförmåga själv så:

men det borde bara vara att göra på samma sätt som när en ogarderad match är fel, dvs ingenting.

det stämmer.

 

Nu behöver man inte längre använda formuläret för att mata in matematiska system i mitt ark, nu rättas de per automatik bara de skrivs in på rätt ställe.

 

Tackar, det här blev snyggt och enkelt. Och snabbt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att kunna hjälpa till. Hackar lite XL själv emellanåt (ungefär den nivå av programmering som jag orkar med) och det vore roligt att se ditt ark. Om du vill kan du skicka det till pejosten69@yahoo.se

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

hej

(13 över k)*2^n där k=(13 - det radantal du söker (t.ex 13 - 12=1))

 

EX.

10 => (13 över 3) *2^3=2288 rader

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh - ursäkta men problemet är löst sedan länge. Pejo gav ett ett enkelt och sinnrikt system i ett tidigare inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=588425#589008

 

Fast alla förslag är välkomna, jag menar inte att du gör fel som postar här.

Välkommen till Eforum

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...