Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filer i databaser?

abba

Recommended Posts

Hej jag sitter precis och skapar ett litet nyhetspubliceringssystem där skribenterna loggar in och skriver sina artiklar samt i vissa fall, laddar upp ett foto till den aktuella artikeln. Det är avseende det här med filuppladdningen som jag lurar lite på hur jag skall lösa det på bästa sätt.

Jag har vid ett flertal tillfällen sett att det inte är lämpligt att lägga filer direkt i databasen utan att man istället skall lagra filerna utanför databasen och bara ha sökvägen lagrad i databasen. Varför ges detta tips? Vinner man prestandamässigt på att lagra filer utanför databasen eller vad är egentligen anledningen?

Fredrik Westman

Tänk om du råkar ut för en databaskrasch och datan kanske en längre tid blivit mer och mer korrupt att du inte kan lita på dina databaser, då är det inte så kul att ha alla filer "inbäddade"..

En tanke från

Fredde

robert aden

En dålig tanke, om man inte kan lita på det data man stoppar i databasen så ska man nog byta system.

Nackdelen med att ha filer i databasen är förstås att prestandan blir lidande eftersom filer generellt tar mkt plats. En lösning är att ha en helt separat tabell för fildata och en utan datat med tex information, ägare etc etc.

Fredrik Westman

Du har inte varit med så länge va? Säg den Microsoft programvara som du litar på till 100%.

Jag har råkat ut för det ena och det andra och det beror inte på klumpighet eller okunnighet, utan snarare halvfärdigt programmerade produkter med inbyggda överaskningar.

Det bästa är trots allt att låta filsystemet vara intakt. Det är det som trots allt lär vara hjärtat i verksamheten.

Christian B

Tackar för era tips!

Jag skall nog göra så att jag sparar bilderna utanför databasen då, angående det här med krascher så har jag aldrig råkat ut för så allvarliga att det inte gått att rädda data ur databasen men jag har å andra sidan aldrig hållit på med tunga tillämpningar.

En annan fråga, är det någon som vet någon bra utbildning där man kan lära sig mer om databaser etc? Har kollat på en i Umeå ( www.pilotedu.com ) men hittade den för sent... finns det andra förslag?

Patrik Ekman

Hej! En ganska arrogant inställninng. Jag har i 4 år kört microsfts SQL server och aldrig haft några problem med den. Det är idag en av de klart stabilaste databaserna som finss. Jag rekomenderar varmt att lagra filer i datbasen. Det är i mångt och mycket en bra lösning. Vid ett expriment jag gjorde så lagrade jag en programinstallation i ett Blobfält och installerade ifrån databasen. Det gick. Att lagra bilder osv är inga problem. Dock är risken om man inte underhåller en databas att den sackar ihop.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...