Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skatteregler


Sandra Lindberg

Rekommendera Poster

Sandra Lindberg

Hejsan!

 

Jag gör bl.a. datorgrafik och har fått förfrågningar från folk som vill betala för det och för lite hemsidehjälp. Det vore förstås jättekul, men jag undrar vad som gäller skattemässigt egentligen?

 

Jag frågade Skattemyndigheterna, och de svarade att eftersom jag inte har någon annan inkomst måste jag bilda företag. Det spelar ingen roll hur små summor det rör sig om. Kan detta verkligen stämma? Jag ska fråga dem igen senare, men jag undrar om någon här kanske vet något om detta.

 

Hälsningar,

Helena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Verkar vara en himmla massa åsikter om det; ta kontakt med de personer som kan allt om företagande på RSV, vad jag hört är följande:

 

OM inkomsten understiger X antal basbelopp, så behöver du inte ha företag, OM du ska bedriva det för näring (dvs du vill driva det som ett företag) så ska du ha ett företag.

 

Ha ej för vana att ta allt som folk säger som sannt, byråkrater brukar oftast säga vad de TROR är rätt, medans lagen och personer som vet vad de snackar om säger andra saker. Kort - Prata med rätt person ifrån början.

 

Jag tror definitivt detta kan gå under hobby verksammhet, men du måste fortfarande betala skatt - så länge du gör det så är alla lyckliga och inget ont händer (Tips; be företaget, om någon är det, betala in din skatt/sociala avgifter och be om ett kvitto på detta). Tror dock inte att du får marknadsföra dig själv eller dina tjänster, allt måste gå via "Word of mouth".

 

Sedan när du är mogen och känner för det så kan du starta ett riktigt företag.

 

Detta har jag hört ifrån skattemyndigheten i min stad på en informationskväll. Gå ner till ditt skatte kontor och fråga om de har någon informationskväll för ny/företagare framöver (De brukar ha det lite då och då)

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Glenn,

 

(Först vill jag bara säga att jag skrev mitt förra inlägg på en kompis dator och glömde "logga ur" från hennes konto. :o))

 

Tack för svaret och tipsen! Jo, du har nog rätt i att jag måste ta Skattemyndighetens svar med en rejäl nypa salt. Redan när jag frågade fick jag intrycket att hon svarade vad hon trodde och inte vad hon visste.

 

Jag har gjort lite efterforskningar och tyvärr verkar det som om jag inte kan ha det som hobbyverksamhet. Enligt broschyren får hobbyverksamhet bara vara just det: en hobby. Man måste ha en annan inkomst som huvudinkomst. Suck!

Men det måste ju gå lösa på annat vis. Jag ska forska vidare. Tack än en gång!

 

Hälsningar,

Helena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjänar tjänar en del pengar på banners (reklam) och detta går under hobbyinkomst, då måste man bara betala skatt på de pengar man har kvar efter man betalat sina utgifter.

 

Tjänar du mindre än totalt 9000kr /år (inte säker på gränsen, mellan 8000-10000 är det iaf) behöver du inte betala någon skatt :)

 

/ Matti, www.mk.st

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Just realised:

 

Det verkar som att arbetslösa inte får ha

Hobbys... mmm?!?!

 

Vi kanske skulle skriva till någon politiker?

 

Tycker att det är drygt att företag har extrema

krav på folk och sedan gnäller att det inte

finns folk eller någon som utföra tjänster,

Regeringen sätter upp dessa konkret-stela

regler och massor av kompetenta människor går

på bidrag istället för att producera BNP. Drygt.

 

(Jag är i alla fall glad att jag röstar blankt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller helhjärtat med. Just nu pluggar jag, men kanske blir jag arbetslös sedan..? ;o) I vilket fall är det sjukt att det ska vara såhär.

 

Om man nu måste bilda företag tycker jag att det borde finnas nån "light-variant" för inkomster upp till nån viss summa. Kommer man sen över den summan kan man bilda riktigt företag.

 

Till Matti: Tack för ditt svar också! "Tyvärr" kommer jag säkert över 9000:- per år, så det funkar nog inte för mig. Har du nån annan inkomst förutom bannersen eller har du lyckats komma runt problemen ovan på nåt vis?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Öppna ett företag för några hundra på

en ö utan skatt.

Skaffa sedan ett bankkonto i usdollar där.

 

Skaffa ett visa kort som är kopplat mot

det utlänska bankontot.

 

 

Sätt sedan upp så att inkomsterna

du får från internet skickas dit.

 

Använd visa kortet i sverige för att

ta ut pengar, handla på ica eller vad du nu vill.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...