Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slå på Bill!


Carl Hult

Rekommendera Poster

För länge sen skrev jag ett inlägg till "Sista sidan" på MacWorlds egen avdelning. Där refererade jag till en grej om Bill Gates. Denna länk kom härom dagen som svar på min grej. Egentligen hör detta hemma i de löjligare avdelningarna men då ribban inom "Datorkrig" på senare tid varit otrolig låg så är detta inlägg faktiskt rikigt "moget". Det handlar om att slå på Bill Gates. Kanske en del börsmäklare som vill göra det nu efter domen...

 

http://www.well.com/user/vanya/bill.html

 

Mvh CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorgligt att behöva se alla sjunka till den här nivån. Bill Gates, en förebild för mig och många andra... Varför ska han alltid målas upp som boven i det här sällskapet? Vad ska "lynchen" anklaga honom för?

 

Skapat ett företag med sina egna händer som växt till ett av de största? Sen när blev det ett brott?

 

Du snackar om att ribban har sjunkit, och att alla aktiemäklare vill slå på honom? Det är väl inte hans fel om idioterna till mäklare säljer aktier i hans konkurrenter när Microsoft faller som en sten.

 

Sorligt att se, sorgligt att se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Håller med PATETISKT!

 

Än värre helt skräckslagen angående en journalist här på IDG som blev mordhotad då han uttryckte att Linux var värdelöst som klient i jämförelse med Windows 9x.

 

Vart är det påväg!!

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

 

det är inte Bill som hatobjektet, utan hans affärsmetoder.

 

Råkade få insidestoryn om Microsoft och Java, som lyckligtvis fick ett gott slut i och med rättegången mellan Sun och Microsoft.

 

Om du bara tror gott om microsoft kan jag berätta denna lilla "real life story" för dig nån gång, så kanske du förstår vad vi som ser "genom kulisserna" igentligen ogillar med MS. Sen, skall man inte ta till fanatiska saker som hot etc, inte från NÅGON part.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen större vän av vare sig Bill Gates eller något högdjur. För mig är de alla av samma skrot och korn. Varje tillfälle jag får att klanka ner på dessa personer gör mig lite bättre till mods. Just nu är det Bill Gates som är boven, nästa period kan det vara nån annan. Jag är nog inte ensam att hysa dessa tankar.

 

Dock vill jag inlämna en brasklapp här, jag önskar ingens direkta olycka, ej heller att företagen ska gå under.

 

Det är inget brott, som du säger, att skapa ett företag, men vet du hur Microsoft fick sin position som ett av världens största företag? Produkterna är det inget större fel på (IE är riktigt bra nu för tiden) men det är metoderna som dessa produkter prånglas ut på andra företags bekostnad som jag inte gillar. Jag tänker inte gå in på hur Microsoft har gjort, det skulle ta för lång tid men en liten historieläsning skulle inte skada.

 

Ribban har sjunkit, främst för att alla argument redan behandlats och varje ny sak som tas upp blir i stort sett en förevändning till personangrepp. Vi har två stycken på detta forum som är experter på att ta till personangrepp, de vet nog själva vilka de är och detta inlägg, kan man säga, är en spegling av den låga ribban dessa två satt med sina elaka påhopp. Om de kunde tona ner sina inlägg skulle säkert forumet bli som det var under glansåret 1998.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka fan för att ett av världens viktigaste (ehum.. Viktor kommer säkert att gapa om ordvalet) företag inte har fullständigt rent mjöl i påsen. Jag är övertygad om att samtliga stora företag betett, alternativt beter, -sig moraliskt felaktigt i somliga situationer. Det ligger i företagens natur att i första hand tillse aktieägarnas krav på avkastning och vinster och om detta kan man naturligtvis ha synpunkter men i så fall i vidare bemärkelse.

Vad som slår mig som oerhört märkligt är människors förmåga att bortse från ting som borde vara betydligt viktigare, maten vi äter, miljön vi skitar ner etc.. Därmed inte sagt att en och annan MS bödel engagerar sig i allt från Svensk Volontärsamverkan till trädkramning utmed E6’an.

Vad gäller affärsmetoder så inbillar jag mig, att den dagen jag till fullo förstår varför ett företag som MS agerar som det gör, så sitter jag knappast och skriver inlägg på ett av IDG’s forum.

///S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många och åter många läser om och om igen om Bill Gates ofantliga rikedomar. Den enda slutsatsen dom kan dra, är, att eftersom Bill omöjligt kan vara en duktigare affärsman eller bättre programmerare än dom så måste han ha skaffat sig sin rikedom på ett oärligt sätt?

 

Jag tycker det är dags att vi går ut och hyllar personer som Bill Gates. Microsofts metoder för att hålla kvar sig på marknaden har varit mycket stategiska och välplanerade. Dom har gjort precis det som krävs av aktieägarna.

 

I ett kapitalistiskt samhälle krävs det att det finns konkurrens, dvs, inget monopol. Då ett företag har lyckats så bra, så att man inte bara håller sig kvar på marknaden utan lyckas eliminera sina största fiender och ta över marknaden så straffas man. Det kan tyckas obscent och irrationellt, men det måste finnas konkurrens i ett samhälle om det ska gynna komsumenterna.

 

Jag anser att Microsoft inte har gjort något orätt ur deras perspektiv, sen vad USA's styre säger är en annan sak.

 

Ribban på detta forum, eller, denna del av detta forum är relativt låg... Men, det kanske gör det hela lite roligare och plats för sådana här debatter?

 

Förkasta in Bill Gates kunskaper med att påstå att han är svinig och okunnig - Lär er av hans metoder och skapa Microsoft2!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Ännu sorgligare är att det finns folk som har Bill Gates som förebild , när det finns så många duktigare innovativare & framförallt trevligare personer i data industrin........

 

Angående brott så är faktiskt utpressning, tvång & konkurrensbegränsning allvarliga brott i USA. Bill kanske verkar mesig , men låt inte utseendet luras .......

Utan Paul Allen (M$ medgrundare) så skulle M$ inte existerat idag han var alltid Bill's motsats En snäll trevlig generös visionär.

 

Och att Bill G. skulle ha byggt upp M$ till vad det är i dag med bara två händer är ju skrattretande , jag tror det hjälpte att hans far var mångmiljonär & att IBM gjorde ett jättemisstag när de vände sig till M$ för att införskaffa ett OS , istället för att vända sig till originalutvecklarna. Som i sin tur Bill G. lurade av DOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Carl forumet heter datakrig inte "kramgoa smörklubben" Och angående personangrepp så är det ju faktiskt Jon W. som levererat de mest korkade & elaka.Själv tycker jag att mina

faktiskt kan passera utan att någon ska ta allt för illa åt sig, förutom PC-fanatikerna då som förutom att de har dålig smak vad det gäller datorer även visar upp en skrämmande brist på kunskap humor & självironi.

Nåja om forumet var så bra under 1998 så är det väl bara att lägga in några tänkvärda & debattdrivande inlägg. Så kanske flaggan återigen kan hissas på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du motsäger dig själv mitt i ditt inlägg. Först hyllar du Microsoft för att sen tycka att det är obscent och irrationellt när "ett företag har lyckats så bra, så att man inte bara håller sig kvar på marknaden, utan lyckas eliminera sina största fiender och ta över marknaden så straffas man". Eller ska jag tolka denna mening som så att du gör dig rolig över USAs regerings inställning till Microsofts metoder?

 

Nej, Bill Gates är inte svinig och okunnig, däremot makthungrig och fjantig. Hans humör sägs vara ganska likt Steve Jobs på Apple, och då är ju ändå Jobs ansedd som en riktig tyrann.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serru´!?.. Låt gå för dålig smak.

Skulle du vilja peka på några exemnpel där du visat prov på "kunskap humor & självironi"?

...-Nähä, tänkte väl det.

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt sant Viktor.

 

 

En skrattretande sak är dom som säger att Ms är innovativa (uppfinningsrika kanske det heter på svenska :)

 

Jag menar, Atarin kom 1992 ut med sin Falcon, som körde ett OS (TOS) som är fruktansvärt likt win95 till utseendet. Men det var ändå en kopia av MacOS GUI :)

 

Det grafiska till skalet till TOS (kallat GEM) gjordes utav Digital Research, som för övrigt gjorde DR DOS, innan Ms gjorde sitt MsDOS.

DR DOS var förövrigt bättre än MsDOS, med fler fiffiga kommandon....

 

Så, Ms är allt annat än uppfinningsrika.

 

 

Sen vet jag massor med fler saker som Ms tror sig ha uppfunnit som funnits i andra OS jättelänge... (kan bara inte komma på nåt nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Du har gott om självironi Victor, så mycket att andra tycker du är ironisk. Förresten heter jag Jonas och inte Jon...

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Det är ju som det är idag!

Man kan ju fråga sig varför det blev som det blev.

 

Enligt vissa av er är 90% av datamarknaden idioter, jag menar de har valt att använda WinPC. Vissa har iaf dj.... svårt att fatta varför det blivit som det blivit.

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon. återigen så drar du felaktiga slutsatser.Världen består av miljarder människor , endast ett fåtal är genier, varför skulle det vara annorlunda på datormarknaden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Eftersom du inte kan stava till Victor , så kan väl jag kalla dig JON , du beter dig ju oftast så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Precis, och på detta forum skulle det nog i så fall bara finnas ett geni, det måste vara jag, eftersom IDG har givit mig namnet "Erik Gustavsson1".. hur mycket jag än försöker så får jag inte bort ettan.. så jag får förlika mig vid tanken att vara ... No1

 

Dessutom skrev jag ett mycket intressant inlägg i denna tråd tidigare (om jag får säga det själv)som tog upp MS särställning och önskan att dominera varje hörn av datorindustrin, där jag dryftade en konspirationsteori som skulle fått Mulder´s konspiratörer att framstå som nybörjare och amatörer.. men tyvärr måste den stämt då inlägget försvann..

 

"The truth is out there"

 

/Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det känns fint. Jag ser fram emot det, men förklara först på vad sätt jag passar in i din beskrivning. PC freak? Moi? Jag skulle inte ha något emot en G4'a med ProTools och Logic. Efter ännu en natt med Cubase som inte sparar på en PC är jag mer än övertygad om att det finns bättre saker att jobba med. Eller var det ironin och humorn du syftade på? Nåväl, det kan jag stå ut med, men åter igen, peka gärna på några exempel där du utmärkt dig, du duktige...

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Snyggve , att självförhärliga mig själv gör jag bara några veckor om året, och denna vecka är inte en av dessa, kan konstatera dock att mina inlägg oftast varit sanningsenliga till skillnad mot dina PC vänners, och dessutom innehållit en nypa humor , som tyvärr inte verkar bita på PC - vänner ,detta gör den i och för sig ännu roligare.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas.....

 

Tror du på "skapelseberättlsen" eller på "the Big Bang"??

 

9 av 10 tror på "skapelseberättlsen", så du menar att de som tror att "the Big Bang" är korrekt är idioter??

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor!

Jag ser att du genom större delen av ditt senaste inlägg visar prov på ironi al masse.

Huruvida du håller dig till sanningen lämnar jag till andra att avgöra.

De PC-förespråkare du har stött på i detta forum är inte mina vänner. Jag känner dem inte och jag komer sannolikt aldrig att träffa dem. Deras sak är inte min.

Vad gäller humorn så skulle jag fortfarande vilja se något exempel. Det faktum att andra människor är lustiga genom sina tillkortakommanden gör inte dig till en humorist per automatik.

 

Nog ylat om detta, vi kan betrakta det som formalia eftersom jag egentligen tycker att du är ganska kul för jag vet ju att du egentligen är ett troll. Och jag ler.

///S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Bränn dom!!

 

(Ser framför mig hur de grå kostymgubbarna i apples "1984" håller fast tjejen ur reklamfilmen och binder henne vid ett bål medans te "chantar": "Ajbiem majkrosoft ajbiem majkrosoft"

 

 

sorry måste ha varit något i frukosten :-)

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...