Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud och bild i olika takt


Toffe80

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en filmfil där det i mitten av filen finns ett några sekunders fel och därefter verkar bilden släpa efter ljudet med cirka 10 sekunder. Felet i mitten kan jag leva med, men det att ljudet kommer före bilden skulle jag vilja råda bot på.

 

Finns det någon inställning/plugin eller annan lösning i MediaPlayer där det skulle gå att "lagga" endera ljudet eller bilden med x-antal sekunder? Om inte så finns det någon annan mediaspelare som har denna möjlighet?

 

Mvh,

/Toffe80

 

[inlägget ändrat 2004-05-17 11:14:48 av Toffe80]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke är att fixa synken mha VirtualDub, att göra det "live" med WMP vet jag inte om det går...

 

men har ett svagt minne av att jag läst att Zoomplayer ska klara av det, men nu när jag tittar i informationen och hjälpen till den spelaren hittar jag det inte.

 

Men som sagt, VirtualDub klarar lätt av det. Öppna den trasiga filen. Du kan då exempelvis dela den i två delar, en där ljudet är korrekt och en där ljudet är felsynkat. Den felsynkade delen fixar du ljudet på och sedan kan du klistra ihop dem igen. Detta kan du göra utan att behöva koda om filmen, dvs utan kvalitestförlust, genom inställningen "Direct Stream Copy" för ljud- och bildströmmen .

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen - det lyckades med ZoomPlayer!

 

Virtual dub hade det problemet att den inte kunde spara i mpg-format som ursprungsfilen var i. Filen blev därmed för stor för att Windows skulle klara av det.

 

ZoomPlayer klarade däremot av att synka om ljudet. Det var ganska svårt att hitta på hur man skulle göra det men efter en stunds letande konstaterade jag att det går genom att tangentkombinationen shift + "+" eller shift + "-". + används då ljudet är före bilden.

 

Mvh,

Toffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MPEG - använd då VDubMod istället.

 

Eller - nyttja ALLTID VDubMod. En liten variant av VirtualDub.

 

Men kul att det löste sig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...