Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skaffa f-skattesedel


MobyDick

Rekommendera Poster

Vet inte om det är rätt forum, men jag försöker iaf.

 

Jag har lite planer på att skaffa mig en f-skattesedel. Jag är inte så insatt i hur det funkar men jag har hört att det är det som krävs för att man ska få lov att skicka fakturor iaf.

 

Jag är inte intresserad av att driva något företag utan bara kunna utföra lite diverse tjänster och kunna ta betalt för utan att företagen(kunderna) måste anställa mig.

 

Kan någon svara på vad som gäller i ett sånt här fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
krävs för att man ska få lov att skicka fakturor iaf.

 

nja, fakturor kan du skicka iallafall

 

lite diverse tjänster och kunna ta betalt för utan att företagen(kunderna) måste anställa mig.

Exakt. det är det f-skattsedeln är till för. Det är ett bevis på att du betalar dina egna skatter och avgifter och att den du utför tjänster åt inte behöver bry sig om det

 

Jag är inte intresserad av att driva något företag utan bara kunna utföra

antigen anställd eller företagare - välj! Enskild näringsidkare är inte så krångligt. Mest jobbigt när deklarationen ska göras, men det är inte så svårt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Som jag sa har jag inte så mycket koll på olika företagsformer osv, men jag har fått för mig att enskild firma(som jag har förstått är den enklaste företagsformen) och att inneha f-skattesedel inte är riktigt samma sak.

 

Är det inte så att det senare kan sägas vara en light-variant av enskild firma.

 

Vart kan man läsa mer om sånt här. Gärna på ren svenska, som man kan förstå. Alltså inga jobbiga skatteverket-texter osv :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
att enskild firma(som jag har förstått är den enklaste företagsformen) och att inneha f-skattesedel inte är riktigt samma sak.

 

Stämmer. det är inte samma sak, men enskilda firman har andra (bra) funktioner. ex: Enskild firma gör att du kan momsregistrera dig och få momsen avdragsgill.

 

Är det inte så att det senare kan sägas vara en light-variant av enskild firma.

nja, det skulle jag inte vilja säga

 

Vart kan man läsa mer om sånt här.

vad är "sånt här". F-skatt eller enskild firma?

 

kolla nutek och skatteverket.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Jag sökte på ordet FÖRETAGSFORMER, och fick dessa svar! Inte så svårt alls!

 

bättre att söka på enskild firma eller enskild näringsidkare eftersom personen inte ville ha ett rikitgt företag och det vara hinns det och aktiebolag och välja mellan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt med en massa svar. Tack.

 

En dum fråga kanske, men är enskild firma och enskild näringsidkare samma sak?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...