Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Fredrik22

webdesign

Rekommendera Poster

Fredrik22

Ok det här är uttjatat, men är inte vissa uttryck (som kommit med IT-branschen) rent äckliga?

"Webbdesign" - inte bara äckligt i sig, det är fel också. "Webb" finns förmodligen inte på något språk. "Webredaktör" - snygg svengelska. Varför inte nätredaktör som vissa verkar föredra?

"Dotcomma" - näringslivets vanliga kreativitet när det gäller buzzwords.

"Den nya ekonomin" Faller ju redan semantiskt - en ekonomi kan väl per definition inte vara "ny"? Kanske inte har med språk att göra - men det finns en skillnad på att beskriva ekonomin som olika grader av samma art: marknadsekonomi, planekonomi etc, men "ny" ekonomi? Så vitt jag vet gäller samma fundament i näringslivet (Köp billigt, sälj dyrt osv) som alltid?

Sen finns det uttryck som kanske inte är fel, men som är direkt fula: snabel-a, bugg, e-butik...

Tycker däremot om: el-post.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
CyberPet

Webb har ju annamats av svenska akademien som begrepp, men jag håller med, nog bordet det ju rent logiskt heta nät eftersom det är vad ordet web betyder på engelska. Anledningen till att det är dubbla b:n är ju för att det ska gå att böja ordet på svenskt vis, dvs "webben".

Man kan ju då undra om man kan "webba" en boll i fotboll? *fniss*

Måste erkänna att jag syndar när det gäller e-post, jag använder email eftersom det faller sig lättare att skriva på ett tangentbord än att pilla ner en divis efter e:et och sen snackar jag så mycket med amerikaner och annat pack att det är oftast slinker ut email istället för e-post. Jag säger ju PC också även fast det är förkortning av Personal Computer och inte PD som det borde heta på svenska, dvs Personlig Dator.

Petra

PS, är el-post det som Vattenfall gör reklam för? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
blubb

Jo, visst. Webb med två b är fult. Men web med ett b är ännu fulare, för då bör det ju uttalas veb med långt e som i ved (träbitar), gen (DNA-bit) eller ven (blodådern, alltså).

Nät är lite för brett och oprecist: nättekniker finns redan.

Men vid det här laget får väl webb helt klart anses vara acceptabel svenska.

Men VARFÖR ska man skriva e-post när man lika gärna kan skriva epost? Det finns ingen anledning att klämma dit ett -. Epost är en sammandragning av orden elektronisk post, inte elektronisk-post...

(Det där med "amerikaner och annat pack" får stå för sig. Dumt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...