Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ej friskvård för enskilda företagare?


MarianneK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tog för givet att man kunde dra av träningskort som friskvård i deklarationen men fick nu reda på att det enbart gäller anställda och inte enskilda företagare.

 

Min fråga är VARFÖR? Vi som driver eget jobbar ju oftast mycket mer än vanliga 9-5 anställda och skulle ju behöva förebygga skador minst lika mycket som dem?

 

Det blir ju trots allt en hel del surt förvärvade pengar per år.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Min fråga är VARFÖR? Vi som driver eget jobbar ju oftast mycket mer än vanliga 9-5 anställda och skulle ju behöva förebygga skador minst lika mycket som dem?

 

Hur är du förvånad? Om vi svennar envisas med att rösta på ett parti som lever kvar i August Palms era, hur ska då verkligheten kunna påverkas av deras regering? Vi får skylla oss själva idag om vi väljer att studera på högre nivå än gymnasiet och väljer att starta eget eller ta anställning på ett fåmannaföretag.

 

Vi har oss bara själva att skylla!

 

[inlägget ändrat 2004-05-13 22:53:37 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det får du visst det, men inte på det sätt du gjort.

 

Du måste ha en faktura/kvitto som företaget betalt samt bokfört det på rätt sätt. Beloppsgränsen är runt 2200 kr + moms / år (om jag minns beloppet rätt?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du 100% på det?

 

Jag har kvitto på det men min revisor säger att det enbart gäller för anställda och att det inte finns något sätt att komma runt det som enskild företagare.

 

Kan han ha fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vet att det HAR varit som du säger.

 

Jag frågade min revisor för ca ett halvår sedan och hon sa att det inte är några problem. Förutsättningen är dock att alla inom företaget blir erbjudna samma möjlighet, tex ett gymkort, träningskläder etc.

 

Hon var inte ens tveksam i sitt svar. Tilläggas bör kanske att hon jobbat på skattekontoret innan hon tröttnade och startade egen redovisningsfirma... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju väldigt bra, men när du säger "alla inom företaget blir erbjudna samma möjlighet" så låter det ju som du ändå menar anställda?

 

Som enskild företagare är jag ju ensam och det verkar vara just det som är problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om du har anställda i din enskillda firma, så måste dom erbjudas exakt samma förmåner som du själv. Är du ensam slipper du ta hansyn till det och det är bara att köra på!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lysande!

 

Hur går jag vidare med det här? Ska jag byta revisor eller få honom att ändra sig..

 

Finns det någon info om detta man kan få tag på någonstans?

 

Tack för hjälpen förresten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enskild firma behöver inte ha revisor..

 

Det beror helt på deras omsättning...

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon info om detta man kan få tag på någonstans?

 

Ring skatteupplysningen, de borde väl kunna ge dig svart på vitt att konfrontera din revisor med.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu hört av mig till Skatteupplysningen och fick höra att eftersom reglerna om personalvårdsförmåner enbart gäller anställda får enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag inte dra av kostnader för egen motion och friskvård.

 

De sa t.om att kostnaderna för motion generellt ska anses som en privat levnadskostnad och att man får tänka på att en bra hälsa och bra fysisk och psykisk kondition istället kan leda till att företagets inkomster ökar!!

 

Visst känns det bra att betala 60% skatt på allt man gör ibland :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade inte efter någon paragraf utan förutsatte att de som jobbar på skatteupplysningen vet vad de pratar om.

 

Det verkar dock mycket märkligt att skilja på anställda och enskilda företagare på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag frågade inte efter någon paragraf utan förutsatte att de som jobbar på skatteupplysningen vet vad de pratar om.

 

Det är just det jag menar....

 

 

Det verkar dock mycket märkligt att skilja på anställda och enskilda företagare på det sättet.

 

Japp! Och speciellt med tanke på att det är samma skatteregler för enskilda företagare och anställda... Det enda som skiljer är vem som betalar in skatten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...