Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Trinity72

TFT-skärm

Rekommendera Poster

Haringen
Blir lite förvirrad av det ovanstående. Förstår jag rätt när jag tror att du pratar om fps på en TFT? Jag kör Call of duty med 125fps på min crt. Är det här med fps annorlunda på en TFT?

Responstiden och fps är varandras analoger. en skärm som har responstiden 16ms kan uppdatera bilden 1/0,016 gånger dvs 62,5 gånger per sekund. Den kan med andra ord maximalt visa 62,5 frames per sekund.

När det kommer till call of duty så har jag aldrig spelat det. Men som jag har sagt tidigare så beror jo fps på en rad olika faktorer däribland upplösningen. Sitter man med 320x240 klara man av betydligt många fler ärn om man sitter med 1600x1200.

Som jag har sagt tidigare så krävs det minst 25 frames per sec. för att man ska ha en rörlig bild, annars käns filem hackig. När jag själv t ex har spelat Return to castle Wolfenstein (Geforce 3) så brukar jag ligga runt 40 fps (det var länge sen men jag vill minnas att det var så).

Sen måste man ju komma ihåg att det är en människa framför skärmen. Jag tror inte människor ser någon direkt skillnad mellan en film med 1500 fps och en med 50 fps (jfr med tv på 25fps, DV-50 för avancerad videoredigering och DV-100 för de extremt professionella som har råd!).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sarcosos

för att jag tycker det är schysst mot de som läser ditt inlägg att veta att dina uppgifter (om man tror mig) ljuger..

jag har redan sagt att inget annat av det du sagt (förutom flimmer) stämmer, därmed behöver jag inte utveckla det mer. det är fel. tro mig eller tro mig inte.

[inlägget ändrat 2004-06-04 12:50:47 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

upp till cirka 85 bilder per sekund kan en människa uppfatta. (tro mig eller ej, jag tänker inte presentera några forskningsresultat från cambridge..)

[inlägget ändrat 2004-06-04 12:47:46 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Tackar för svaret.

Sen måste man ju komma ihåg att det är en människa framför skärmen. Jag tror inte människor ser någon direkt skillnad mellan en film med 1500 fps och en med 50 fps

Får nog hålla med om det när det gäller spel också. I Call of Duty körde jag med den fps som var som standard när spelet installerades (85fps). Men sen läste jag att man skulle bli hejdundrande ;) bättre om man trixade med config-filen så att man fick högre fps. När jag gett CoD kommandot att släppa fps fri så var fps uppe och nosade på 333fps, men man skulle enligt uppgift låsa den på den mest stabila fps´en så jag låste den på 125fps. Jag märkte ingen skillnad, förutom kanske en psykologisk sådan i så fall :)

[inlägget ändrat 2004-06-04 12:56:26 av Pentti H]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Spela ösiga racingspel så ska du se att du märker skillnad på 40 fps och 80 fps.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joakimj
för att jag tycker det är schysst mot de som läser ditt inlägg att veta att dina uppgifter (om man tror mig) ljuger..

Då är det väl inte mer än rätt att du inte bara säger vad som är fel, utan även vad som är rätt?

Jag är sugen på att köpa TFT, och vill gärna veta vad man ska tänka på, och hur saker och ting fungerar.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
upp till cirka 85 bilder per sekund kan en människa uppfatta

Det kan jag köpa. Frågan blir sen hur mycket skillnad "man känner" mellan 60 och 85!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
joakimj
och det sa jag.

Ja, vi säger väl så...

Tack för mig.

--

Jocke

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
jag har redan sagt att inget annat av det du sagt (förutom flimmer) stämmer, därmed behöver jag inte utveckla det mer. det är fel. tro mig eller tro mig inte.

Och jag säger att alla som påstår att jorden är rund har fel! Jag vet att jorden är platt, och bryr mig inte om ni tror mig eller inte.

Du måste väl ändå fatta att man inte kan resonera så. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cechise

Jag stitter å tittar på en DELL 19" tft. Vet inte responstiden exakt men enligt vad jag kan läsa ut av inställningarna på bildskärmen så se jag 1280x1024 60hz.

Jag kan dessutom ändra dom där 60hz men det gör ingen skillnad.

Tycker hur som helst den funkar helt ok att spela även om det "tracas" en del. Framförallt så är den så jävluskt mycket behagligare att titta på än en sån där CRT strålningskanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

du låter skeptisk - som sagt: "jag har redan sagt att inget annat av det du sagt (förutom flimmer) stämmer"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

kommentaren är inte till salu.. =) ajöss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
Spela ösiga racingspel så ska du se att du märker skillnad på 40 fps och 80 fps

Har aldrig gjort det så jag kan inte kommentera det fallet. När det kommer till fps och spelen så pratade jag som jag sa ur egen erfarenhet. I många testsidor så provar man att spela Counter Strike och dylikt för att testa skärmarna. Personligen så ligger jag runt 40 fps i RtcW och om jag har en skärm som klarar av 62 så borde det räcka mer än väl. Teoretiskt i alla fall.

Jag kan inte se några problem i resonemanget. Om man nu genom att spendera en 10 000 kr i ny grafikkort och processor kan komma upp i 80 fps, är inget jag argumenterar emot. Som jag sa tidigare så kan den som har råd redigera filmer i DV-100. Vi andra nöjer oss med DV-25 eller DV-50 och det är sällan man ser någon klaga på kvaliten.

Nu är det så att i praktiken så upplever folk fortfarande ghost effekter. Teoretiskt borde det inte finnas sånna om jag spelar med 40 fps och har en skärm som klarar 62.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

jag har inga påståenden. förutom det att dina är falska. ta fram bevis för att dina är sanna istället du. jag tänker inte uppfylla dina önskningar och kommandon - jag är inte din betjänt och jag tar inte order.

[inlägget ändrat 2004-06-04 13:57:32 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Vissa har känsliga ögon - andra inte. Jag sitter cirka 12 timmar varje dag framför CRT-skärmar och det berör mig inte ett dyft att dom strålar och flimmrar lite.

Samtidigt har jag vänner som inte kan sitta framför samma skärmar mer än drygt en timme utan problem. Varför? Ingen aning.

[inlägget ändrat 2004-06-04 14:04:28 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Kan inte annat än hålla med. Vad spelar det för roll om en skärm "släpar" lite vid spel. Huvudsaken är ju att den är behaglig att titta på i alla andra fall. CRT är ju mycket jobbiagre att titta på.

--

[Esc]

...använder datorn mycket mer till andra saker än spel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

tycker man det är behagligt att titta på defekt video så visst. själv har jag högre krav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
tycker man det är behagligt att titta på defekt video så visst. själv har jag högre krav

Är det tft du har eller CRT :) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

Jasså, det är ditt forum? Så var det med den yttrandefriheten..

Odemokratiska individer finns det tydligen gott om här på Eforum. Någon annan fascistoid medmänniska som vill ta steget ut ur garderoben?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

båda. för olika syften.

[inlägget ändrat 2004-06-04 14:25:58 av sarcosos]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen

Diskussionen handlade ju från början om 3D spel.

Allt beror ju på vad man ska använda sakerna till.

Om man bara ska sitta och skriva texter i word hela dagarna kan jag inte se varför man över huvudtaget skulle köpa en crt. Även en tft med väldigt hög responstid räcker mer än väl.

Spelar man mycket, så ska man tänka på vad man har för dator, vilka spel man spelar och vad man har för krav.

Command & Conquer t ex får väldigt höga betyg i många av dagens tft skärmar, medans spel som CS varrierar.

Argumenten från säljarna är ju att man kan spela 3d spel utan problem på de nyta skärmarna och just detta kan diskuteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sarcosos

crt är billigare än tft. tro det eller ej, jag tänker fortfarande inte bevisa något..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
Så var det med den yttrandefriheten..

Hahahah, många hojtar med yttrandefriheten utan att egentligen veta vad det innbär. Hets mot folkgrupp ingår t ex inte yttrandefriheten. Och här på e-forum så gäller det att man kommer med relevanta svar, vilket inte är fallet med dina inlägg.

Odemokratiska individer finns det tydligen gott om här på Eforum

Demokrati bygger på relevanta diskusioner och dialoger. Den som själv är odemokratisk och fascistisk brukar komma med argument som "Jag vet bäst". "Jag behöver inte förklara". "Du har fel". så om det är någon som är odemokratisk så är det du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Haringen
jag tänker fortfarande inte bevisa något

Ingen har bett dig bevisa något.

crt är billigare än tft

Ja det är det, och om man vill ha det absolut billigaste, så är det crt som gäller.

Dessutom så påstod jag att "man skulle sitta och skriva i word hela dagarna", och om man ska göra det så finns det många argument föt varför man borde lägga ner någon tusenlapp för att köpa tft!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...