Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TFT-skärm


Trinity72

Rekommendera Poster

Jag har fått erbjudande ifrån en person att köpa en TFT-skärm 17" av märket LG och modell 1010 eller om det var 1015 för 3700:- (är inte säker)... Jag kan inte hitta något om den på internet, så om ni hittar en länk om den så vore jag glad.

 

Den är tydligen snabb så det inte blir fördröjning när man lirar 3D-spel.

 

Min fråga jag egentligen har är, att jag hört att TFT-skärmar inte har speciellt lång livslängd. Stämmer det?

 

Är fortfarande responstiden minst 20 ms om man t ex vill spela 3D-spel eller är det annat man ska tänka på också, t ex upplösningen.

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar
Clas Ericson
Min fråga jag egentligen har är, att jag hört att TFT-skärmar inte har speciellt lång livslängd. Stämmer det?

Livslängden, enligt Mikrodatorn, är ca 1,5 ggr den för en konventionell CRT-skärm.

 

//Clas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en beg. TFT är det viktigt att du kontrollerar om det finns ev. några döda pixlar. Tyvärr är det många som säljer sina skärmar när de fått döda pixlar, men inte tillräckligt många för att de ska täckas av garantin.

====================================

AMD Athlon XP2500+ Barton 333MHz bus

Asus A7N8X Deluxe/GD

Sapphire Radeon 9700

2x256MB PC3200 DDR

Seagate 7200.7 SATA 120GB

Seagate Barracuda V 80GB

Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition

LG GSA-4040B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en beg. TFT är det viktigt att du kontrollerar om det finns ev. några döda pixlar

 

Håller fullständigt med, en kompis köpte en tft demo ex i butik utan att kolla på den, väl hemma så såg han att flera pixlar saknades.

Hade ett helsike att få den utbytt till en annan.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle iaf aldrig spela 3D-spel på en TFT: Det finns knappast en TFT-skärm i världen (för mänskliga priser), som slår en bra CRT (som bara kostar bråkdelen).

 

Jag skulle köpa en bra 19" CRT i samma prisklass istället..

--

Svarstid bör vara maximalt 16ms (60Hz) om jag får bestämma..

[inlägget ändrat 2004-05-17 11:15:44 av sarcosos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag e inte helt säker. Wiesonic VP201 serien är enligt de som provat den problemfri även när det kommer till spel. Funderar själv på en sådan. Fast den kostar ju strax över 10 000 kr...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilka krav man har. Titta t.ex. på svarstiden: 16 millisekunder, ger maximalt cirka 60 Hz/fps. Duger? Tjaaa, kanske.

 

Problemfri betyder knappast lika bra som en CRT, det tror iaf jag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du?? Klarar inte en TFT med 16ms 85Hz??

====================================

AMD Athlon XP2500+ Barton 333MHz bus

Asus A7N8X Deluxe/GD

Sapphire Radeon 9700

2x256MB PC3200 DDR

Seagate 7200.7 SATA 120GB

Seagate Barracuda V 80GB

Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition

LG GSA-4040B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag proffs på skärmar...

 

men borde inte en uppdatering på 16ms ge maximalt 62.5 uppdateringar per sekund (FPS i spel) (1 sek/ 16ms = 62.5) ...

 

Precis som sarcosos skriver alltså.....

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att antalet skärmbilder per sekund inte kan bli bättre än cirka 60 stycken. (Precis som Anders förklarat.) Ändå så är 16 millisekunder en rätt bra svarstid för en TFT-skärm: Det finns mycket sämre.

 

--

Svarstid/responstid är (konkret uttryckt) den tid det tar för pixlarna att byta färg från den förra skärmbilden till den nya.

 

Här finns lite information om bildskärmar:

http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiMain&TestId=299

[inlägget ändrat 2004-05-24 09:18:33 av sarcosos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man surfar lite på nätet , ex dustin.se så verkar det som att LG namnger singa skärmar enligt LG17** för 17 tums skärmar och LG18** för 18 tummare.... osv....

 

Så är du säker på att den ska heta LG1010 ??? om de inte har bytt system så måste den vara väldigt liten.....

 

 

 

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010048649

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är jag inte säker på.

Har inte pratat mer med denne person. Får luska mer :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala nästan 4 tusen för en begangnad TFT som kostar 4700 ny på Dustin.... låter inte så prisvärt tycker jag... vem vet vad den skärmen har varit med om ? ....

 

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen på en TFT är endast riktigt skarp vid "rätt" upplösning vilket antagligen är 1280x1024 för den skärmen du har. Alla andar upplösningar blir suddiga.

 

Jag som inte spelar särskilt mycket tycker att TFT är mycket behagligare att se på än CRT (mindre flimmer) för och kan stå ut med att den inte är så "snabb" för spel

 

Har två 15" TFT, en 17" TFT hemma samt sitter med en 19" TFT på jobbet

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vad jag menar är att antalet skärmbilder per sekund inte kan bli bättre än cirka 60 stycken. (Precis som Anders förklarat.) Ändå så är 16 millisekunder en rätt bra svarstid för en TFT-skärm: Det finns mycket sämre.

 

Jo det stämmer, men du kan inte jämföra 60 hertz 16ms. Det är inte samma sak, och har egentligen ingenting med varandra att göra.

 

En crt skärm måste hela tiden uppdatera skärmen för att ha bild, medan en tft måste uppdatera bilden när den ändras.

 

Detta leder till att för låg uppdateringsfrekvens leder till flimmer på crt skärmar. Att man höjer frekvensen leder inte till bättre bildkvalite, utan tvärtom så blir skärpan sämra! Men flimret minskar och det blir behagligare för ögonen.

 

TFT skärmar är flimmerfria. Därmed är de behagliga för ögonen. Med responstiden så kontrollerar man hur ofta skärmen uppdateras.

 

För rörlig bild behövs 25 fps, och på tv och dvd är det just detta fps som gäller. När man spelar spel har jag svårt att tro att många sitter på mer än 50 fps, och så länge skärmen håller mer än 50 fps så borde det inte vara problem rent teoretisk.

 

Men som jag har förstått det hela så stämmer inte alltid "16ms" med verkligheten, och det är just detta som orsakar att man får ghost bilder. Så man ska inte stirra sig blint på siffran. Jag har sett tester där det visat sig att skärmar på 20 ms varit bättre än skärmar på 16 ms. Det hela beror på vad man använder för teknologi och hur man räknar responstiden (finns lite olika varianter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det var olämpligt att använda Hz då den enheten används i ett annat sammanhang i detta fall. Du har rätt angående flimmer; I övrigt har du helt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt angående flimmer; I övrigt har du helt fel.

 

Du får nog specificera vad som är fel.

 

1:a paragrafen är rätt.

2:a paragrafen är rätt.

 

3:e paragrafet lika så. Prova med att höja sänka frekvensen på din skärm så får du se skillnade själv.

 

4:e Är först allmän info, och sedan ett påstående som åtminståne stämmer med mig själv. Själv har jag aldrig kommit över 50 fps i snabbare spel och den upplösningen jag använder, och jag har fortfarande svårt att se att det vore vanligt.

 

I 5:e paragrafen refererar jag faktiskt till ett flertal tester jag har läst på bland annat Toms Hardware. Om du anser att dessa är fel får du nog komma med bättre argument än att "det är fel".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget behov av att bevisa något för dig - eller intresse av att motbevisa dig. Har åtminstone framhållit att det finns olika åsikter om vad som är gällande fakta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget behov av att bevisa något för dig - eller intresse av att motbevisa dig.

Det är okej om du inte vet. ;)

 

...men med tanke på att det i hög grad har med tråden och frågeställarens ursprungliga fråga så tycker jag allt att du ska utveckla lite. Detta är ju faktiskt en kunskapsbank.

 

Dessutom är det nog fler än jag som tycker att detta är intressant att veta mer om.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion - för en annan som är novis på skärmområdet. Jag har just beställt ett hempcpaket med 19 tum TFT. När man letar info om TFT funkar bra för spel eller inte, så går meningarna isär kraftigt. En del kan absolut inte spela spel med dom, medans andra har inga som helst problem, undrar vad det beror på? Medans man i nån artikel sett att "dagens moderna TFT klarar spel" att det var ett problem för nåt eller några år sen när responstiden låg på +40ms.

 

När man spelar spel har jag svårt att tro att många sitter på mer än 50 fps, och så länge skärmen håller mer än 50 fps så borde det inte vara problem rent teoretisk

 

Blir lite förvirrad av det ovanstående. Förstår jag rätt när jag tror att du pratar om fps på en TFT? Jag kör Call of duty med 125fps på min crt. Är det här med fps annorlunda på en TFT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte debattera längre: Jag har gjort det nästan konstant i 8 år och är ärligt trött på det. Jag lägger numera av när diskussioner utvecklas till prestige om vem som har rätt. Jag vet själv att jag har rätt och bryr mig inte om andra ser mig som förlorande part.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte debattera längre: Jag har gjort det nästan konstant i 8...

 

Varför svarade du i inlägget över huvudtaget? Om du inte orkar så låt bli. Jag kan förstå att många inte orkar debattera när man kommit bort från själva grundfrågan, vilket inte är så i detta fall.

 

Jag lägger numera av när diskussioner utvecklas till prestige om vem som har rätt

Jasså, jaha, jag visste inte ens att det var prestigefullt att komma med inlägg i e-forum. Här ställer man frågor och får svar som kanske kan hjälpa en med att lösa ens problem.

 

Jag vet själv att jag har rätt och bryr mig inte om andra ser mig som förlorande part.

Ingen ser varken dig eller mig som förlorande part i diskusion. Den person som köper en produkt pga felaktig eller bristande information är den som har förlorat. Det är därför vi diskuterar ämnet överhuvudtaget.

 

 

Jag vet själv att jag har rätt
Hmm... Undrar av vilka jag har hört dessa argument förrut.

 

Sist vill jag säga att även jag kan ha fel ibland :) och då vill jag veta vad som är fel, så att jag inte gör samma misstag igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...