Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk i en Compaq


Teaser

Rekommendera Poster

Hej, jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har köpt en ny IBM 20,5 gb 7200.

Jag har bara plats för en hårddisk och vill installera den här från grunden.

Jag har en Compaq 5240 från förra året.

 

Är det någon som vet hur man gör med en Compaq?

Dom är väl lite speciella med sina Rompaqs eller?

 

Jag har en restore-cd men jag vet inte om jag kan använda den på den nya hårddisken

+ att jag har uppgraderat med:

-brännare

-voodoo2

-nätverkskort

-tagit bort modem

sen fabriksinställningarna.

 

 

MVH

Gurkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder Fällefors

Jag är inte avundsjuk på din uppgift! :-/ Det brukar vara ett elände att byta ut HD på Compaq. De brukar i alla fall genom åren alltid haft en dold liten partition på <10MB diagnostikprogram (och kanske diverse BIOS-skrot, är inte säker?). Inge kul när man skall byta ut hårddisken! Partition Magic är nog mitt bästa tips tror jag.

 

Peder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigvolvo

Om du vill ha kvar "rompaqen" så kan du ladda hem ett program från Compaq som skapar disketter så att den skapas på en tom HD.

Men nyare Q-datorer tror jag har den informationen i ett flash-minne = du förlorar den inte.

 

Kör "fdisk /status" och se om du har en dold partition.

 

Annars så går det bra att köra utan partitionen, men då måste man använda sig av setup-diskarna varja gång man vill ändra i BIOS'en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders lundström

Jag har en Compaq 4540 som jag satte in en hd till på 8,4 gig det funkar bra men det går inte att andvända restore skivan sen för den funkar bara på det antal cylindrar som orginal hdn har.Det blir en del konflikter när man har 2st hd D: vill försvinna ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen behöver du inte Compaq partitionen, men Compaq rekomenderar att man ska ha en så...

 

Här kan du ladda ner ett softpaq som innehåller både bios och Compaq partition.

 

ftp://ftp.compaq.com/pub/softpaq/sp12001-12500/sp12234.exe

 

 

Ladda ner denna fil och packa sedan upp den och då skapar man 2-3 disketter som man bootar upp med och sen följer man bara instruktionen och sen blir biosen uppdaterad och en liten partition skapas med en del diagnos verktyg och lite andra stöd för en del saker som egentligen inte behövs. Sen får du skapa vanliga partitioner på disken.

 

Skaffa dig ex Ghost så att du kan klona över datat från den gamla disken så slipper du en massa jobb.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp, tyvärr fick jag inget mail från e-forum förrän igår att någon hade besvarat.

Det jag gjorde var att börja om från början med bara win98 och ladda in drivisar men den blev lite seg i Unreal T(bra att testa performance) även med nyaste voodoo-drivisarna.

 

Så jag gav upp och körde ett program som heter Norton ghost som gjorde en exakt kopia av min gamla hårddisk.

 

Det leder till mitt nya problem.

 

Jag vill fortfarande ha en ren dator, jag funderar på att lägga in en partition (partition magic) på 3 gb med windows 98. finns det något smart sätt att skapa den utifrån den partitionen (med alla inställningar)som jag har nu?

 

Gurkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klona inte hela din gamla disk med ghost utan bara partitionen som datat ligger på (c:).Bränn sedan in ghostfilen på en skiva. Sen byter du disk i datorn. Sen lägger du in softpaqen på den nya disken och skapar sen en primär partition c: och sen bootar du på en disk med cdrom stöd (win98 startdisk)och lägger tillbaka ghostfilen från cdskivan på c: på den nya disken.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...