Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Benjamin

Installation

Rekommendera Poster

Benjamin

Jag installerade beta2 utav win2000. och efter att den kopierat filer i över 3h började äntligen installationsprogget att köra.

men sen när den väl skulle boota upp, kraschade den bara...

är det nån som har samma problem?

Annars blev blev jag så väldigt impad när jag läste i uppbootningen:

"multiprocessor kernel"

& build 1900-nåt, hur fasiken kan dom få så höga siffror?

tja, linux är både lättare att installera och mer avancerat, det har ju haft stöd för många processorer jättelänge...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Benjamin

ok, jag hade annars en p-120 (försöks-burk :))

Jag vet att den troligen kommer att gå OFATTBART segt, men skit samma :)

Men varför släppa en beta som inte funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HeartMan

Jag skrattade faktiskt när jag läste att Linux skulle vara mer avancerat, men ok. Det får väl stå för dig.

Jag har inte haft några problem med installationen av vare sig Beta 1, 2 eller den RC på Beta 3 som jag kör nu.

Multiprocessor kernel får du även när du installerar NT 4, så det är inte direkt någon nyhet.

Exakt vad hände under installationen, fick du en låsning eller blåskärm? Hur installerade du och var det på en clean HD mha de 3 magiska disketterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Benjamin

yup, de tre magiska diskarna, men varför måste den FÖRST kopiera in allt på HDn?? (det gjorde NT4 oxå)

HDn har inga problem annars iaf. funkar find (1,6MB)

och varför 3 diskar? linux kan installeras från DOS, eller med hjälp av bootdisk :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
HeartMan

Du måste inte installera från de 3 diskarna, du kan installera NT från CD direkt utan diskar, från server eller boota upp på CD och installera, vet dock inte om 2000 har implementerat CD boot, har inte testat det.

Själv installerar jag nästan alltid från server, det går snabbast så.

Anledningen till att den kopierar över filer är att installationen är .inf styrd i det första skedet, innan den gått in i GUI delen där den förvisso också till viss del är .inf styrd. Detta gäller iaf NT4, 2000 har jag inte kikat på närmare hur den bär sig åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Benjamin

hmm, förklara lite närmare vad ".inf styrd" innebär :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sven Pernils

Om någon arbetar med MS produkter eller inte hör väl inte hit. Faktum är att W2K ÄR en beta, skall betraktas som en sådan, samt OM man nu skall exprimentera med betor, och en såpass avancerad produkt som W2K, SKALL man veta vad man gör, om inte... Att det sedan finns ett forum, gör att betatestare kan kommunicera med varandra om problem med produkten, utbyta erfarenheter. Vad har Linux på detta forum att göra överhuvudtaget?

Sven/Väntar på den skarpa versionen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Benjamin

hur kan du veta att NT5 blir den bästa win-produkten hitills?

Den är ju inte ute än...

Och om dom tänker släppa den i höst (6mån tidigare än planerat) - lär den inte bli nån höjdare....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christian Rönn

Jag har Win2k Beta3 och har problem med att den kraschar!

Efter första omstarten, efter att installationsprogrammet har kopierat filer, kopierar installationsprogrammet ännu lite småfiler, och sedan kommer jag till det stället där det står "Setup is starting Windows 2000" och där hänger det sig. Jag har blivit tillsagd att vänta en stund, men fan jag väntade i 20 minuter, och dom tre ingenjörsknapparna (ctrl alt del) funkade inte sedan heller. Detta händer oberoende om jag installerar från Win98 eller från bootdiskett.

Jag har försökt ta ut all möjlig hårdvara (awe64, nätverkskort, IDE/ATAPI zip, modem samt en av mina två 64mb DIMMar), uppgradera biosen men inget hjälper... jag har även försökt byta från mitt Banshee AGP till ett Matrox G100 4mb AGP. Det hjälpte inte heller. Jag har en AMD K6-2 300 på ett Soyo 5EHM mammakort (1mb extra cache på moderkortet) och den är inte överklockad.

WinNT4 går in, men det kan man ju inte använda om man har nyare hårdvara än 1995...

Jag skulle uppskatta svar... på mail eller i forumet. christian.ronn@saunalahti.fi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Benjamin

Mystiskt, jag har precis samma problem på min AMD K6-2 350MHz.

Men det gick att installera på min pII-266MHz - och där fungerade den oxå.

På en p-120MHz gick den inte att installera på, men den vore antagligen för slö iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Christian Rönn

Jag har fått ett tips om att det kan bero på Ultra DMA att det inte går att installera, jag har stängt av det i biosen men nu har jag utlånat min CD Med Win2k och kan inte prova installera... :)

BTW, här är en bra sida om 2k... http://jotenet.koti.com.pl

ingen win2k användare borde vara utan den sidan.

Den som gör den sidan har annars också en AMD K6-2 300 och han kör Win2000 perfekt, så det är ingen amd-kompatibilitets bugg vilket jag har misstänkt.

Jag återkommer med mer fakta när jag har kollat upp det där med Ultra DMA.

See ya 4 now

/Rönne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...