Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sudduva

Uppgradera?

Rekommendera Poster

Sudduva

Hej, jag har en 7500 med 8.6. Funderar på att uppgradera med en G3 eller G4. Messenger kräver 9.2.2. Vad bör jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
CyberPet

Det kan bli dyrt att uppgradera datorn till en G3 eller G4. Kanske bättre att köpa en begagnad dator istället? En G3 på 400 MHz kan köra OS X till och med, så inga problem att köra 9.2.2.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sirocco

Däremot ska du helt glömma en iMac CRT. Det lilla analogkortet kan brinna upp och då kostar reparationen 4-5000 kronor. Köp en begagnad Power Mac istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mellin

du kan leta efter begagnade G3/G4 uppgraderingskort

köp mac os 9.1 cd och hämta mac os 9.2.x uppdatering från nätet använd http://www.os9forever.com/os9helperSE.html som gör att du kan installera mac os 9.2.x på äldre ppc mac:ar

köp mer ram också gör att datorn fungerar bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sudduva

Jaha, nu har det gått ett par veckor sen sist. Jag kom över en engelsk version av 9.1 och installerade denna utan problem. Detta efter att ha rensat hårddisken på allt. Det jag ville ha kvar sparade jag på en annan dator, så hårddisken var tom när jag installerade 9.1. Sedan är det då dags för uppgraderingen till 9.2.1. Laddar hem uppgraderingen men hårddisken blir full innan den laddat ned hela filen. Stänger av virtuellt minne som tog 177MB. Detta räckte inte utan kastar ytterligare filer som följde med 9.1 installationen. Sedan vid installationen av uppgraderingen läser den smi-filen och lägger mappen på skrivbordet. Kastar ut smi-filen och har därmed tillräckligt med utrymme på hårddisken för 9.2.1 uppgraderingen. Värt att notera är att hårddisken är endast på 520MB. 9.2.2 uppgraderingen går utan problem då den filen är betydligt mindre. Därefter installerar jag messenger och till min dotters förtjusning fungerar det utmärkt.

CPU:n är en Power pc 604e på 200MHz. 176MB ram.

Då jag ändå behöver en dator för att backa upp mina dokument på lär jag väl skaffa en större hårddisk.

Tack för tipsen allihop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...