Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MySql & ASP?

Christian B

Recommended Posts

Christian B

MySql & ASP? Någon som har kört denna kombination på en nt-server?

MySql är ju ett billigt alternativ till ms sql server, eller är det inget alternativ? Är ms sql server mycket kraftfullare än mySql under nt?

Magnus Gladh

MySql är inget alternativ till SQLServer, alternativet till SQLServer är Oracle.

MySql är ett alternativ till Access, och skall enligt tester vara snabbare och klara flera användare än access, fast det finns andra begränsningar i MySql.

Som typ att du inte kan göra nästlad select satser, vet du inte vad det är har du nog inga problem...

- Magnus

Duh...

MySQL är ett _mycket_ starkt alternativ till SQLServer! Dock passar den bäst under Unix, även om det finns en Win32-version.

??

Hoppas du menar startkt alternativ till Access. Annars har nog fantasin skenat iväg...

Ta inte illa upp, men that's it

/T

Magnus Gladh

Inte när det gäller:

- Prestand

- Antal användare

- Klara inte transaktioner

- Klara inte nästlade SQLSatser...

Hur är det med Triggers, Store Procedures, Backup, Samtidighet, säkerhet....

Fast det är ju grattis!!!

- Magnus

MySQL är inget alternativ till MS-SQL när det gäller antal samtidiga anslutningar. Men MySQL är ett starkt alternativ till MS-SQL om man tittar på faktorer som pris, prestanda (inte bara är MySQL i sig billigare - den kräver också mindre av hårdvaran), API, stabilitet och portabilitet (MS-SQL finns bara för NT vad jag vet). MySQL är speciellt lämpad för webapplikationer (skapa websidor från en DB) och mindre lämpad för applikationer med många inmatningar (p.g.a. stöd för transaktioner saknas).

Access är inte jämförbar i sammanhanget. Access är ingen DB-server ö.h.t. (och prestanda samt funktionalitet kommer inte i närheten).

http://mysql.com/crash-me-choose.htmy

http://www.mysql.com/benchmark.html

http://mysql.com/Manual_chapter/manual_Introduction.html#Features

Håller nästan med dej Robban.

När det gäller transaktioner så finns det 'atomic operations' i MySql, som ska vara något likvärdigt när det gäller data integritet. Har dock inte använt det.

Erfarenheten jag har av stora databaslösningar så har aldrig MySql varit aktuell över huvudtaget. Rent allmänt i professionella sammanhang så hör MySql hemma i sandlådan. Det är den allmänna uppfattningen jag får hos kollegor.

MEN!!!!

Om man ska ha en enkel databas på webben med några hundra tusen poster, och man inte vill ha "High End" funktionalitet med stored procedures, triggers, kryptering mm så är helt klart MySql ett bra val.

Detta kan ältas och trätas många varv.

/T

> Rent allmänt i professionella sammanhang så hör MySql hemma i sandlådan.

> Det är den allmänna uppfattningen jag får hos kollegor.

Inget illa menat, men de som har den uppfattningen brukar vara samma personer som kallar Linux för ett "hobby-OS". D.v.s. företrädelsevis folk som arbetar nästan uteslutande med MS produkter (och helt uteslutande med MS operativsystem), och som har begränsad erfarenhet av "Open Source" ö.h.t. (åsikten "är det gratis så kan det inte vara bra" är inte helt ovanlig i denna grupp, har jag märkt). :)

Men eftersom sådana diskussioner har en benägenhet att anta religiösa proportioner är det kanske bäst att vi avslutar den nu (eller flyttar den till någon av "datorkrig-grupperna"). ;)

Du har helt rätt. Religösa proportioner är ett väldigt bra ordval för den hysteri som kan uppstå i dessa sammanhang.

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...