Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kryptering av filer


theWheel

Rekommendera Poster

Har varit inne läst om kryptering på ett antal sidor och såg då att det i USA fanns lagar för program som krypterar filer. Tydligen så ska det finnas en backdoor inlagt för att kunna dekryptera dessa filer.

Men USA är ointressant, det jag undrar över är om det i sverige finns någon lag som säger något om program som krypterar filer, att skicka krypterade filer mellan olika datorer över internet eller dela ut krypterade filer över internet.

Filernas innehåll är ointressant utan det är krypteringen som jag funderar på men för att slippa diskutionen om upphovsrättlagen osv. så antar vi att filernas innehåll är helt lagliga (okrypterat iallafall).

 

/Undrande utan lagbok

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Host-unreach

Det finns förslag på ny EU-lagstiftning som säger att du måste lämna över dina krypteringsnycklar till myndigheten.

 

Men annars ska det inte vara olagaligt att kryptera din filer.

 

Dom ända lagarna som det kan vara tal om är diverse exportlagar... men det är mest från usa.

 

Men om du sitter i sverige och för över filerna inom sverige ska det inte vara några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svaret!

Jag undrar därför att jag aldrig tänkt tanken att en sådan lag skulle finnas förrän jag läste om USAs lag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Har varit inne läst om kryptering på ett antal sidor och såg då att det i USA fanns lagar för program som krypterar filer. Tydligen så ska det finnas en backdoor inlagt för att kunna dekryptera dessa filer.

 

Vart har du läst det?? Är inte det en gammal urban legend typ!?!?

Det som var förut var ju att dom inte fick exportera för stark kryptering. Kommer inte ihåg hur många bitar det var...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...