Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa film på datorn.


Rööjdeman

Rekommendera Poster

Rööjdeman

Jag har en digital videokamera, med DV utgång..

På datorn har jag Firewire.

Går dessa att koppla ihop, o vad för program ska jag använda för att få filmen in i datorn, samt att redigera?

 

Datorn jag har är AMD 800mhz, och en AMD 1200mhz..

 

Jag antar att det kommer gå riktigt segt att fixa film, men kvaliten på filmen kommer väll inte dras ner p.g.a. de dåliga datorerna va?

jag får leva med att det går segt.

 

Tacksam för alla tips jag kan få ang att skapa film på datorn..

 

 

/matte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan klara dig med Windows Movie Maker, jag tror att det ingår i Win ME och Xp men är inte säker.

Vill du köpa ett bättre program kan du kolla upp pinacle och deras produkter.

Du får nog specifisera hur avancerade program du är ute efter, det finns en hel uppsjö.

 

Jag glömde nästan, ja du kan koppla ihop dator och kamera med firewire, men har du bara DV-ut på kameran så kan du inte föra tillbaks filmen till kameran.

 

/p-a

 

[inlägget ändrat 2004-05-06 21:28:05 av p.a.s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blindbock

Det svar du fick av /p-a är väldigt bra. DV-ut kontakten på kameran är liten och troligen den i datorn stor. Tänk på det när du handlar kabel.

 

Angående Videoredigeringsprogram. Moviemaker är ett lätt program. Andra som t ex Premiere tar ganska lång tid att lära sig utan goda handböcker. PC Hemma hade för några år sedan en rätt bra nybörjarguide som du kan leta efter på bibliotek och PC för alla har haft en för Moviemaker.

 

Har du inte tid att sitta några veckor i sträck och lära dig ett avanserat program duger Moviemaker bra och det är gratis. De som kommer titta på filmen märker ingen skillnad.

 

Kvalliten väjer du själv. 80 Gb hårddisk = bra kvalite för en timslång film. 5 GB hårddisk = Liten film du inte bör bränna över på DVD men den går att titta på, på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rööjdeman

Jag kollade runt på elgigantens hemsida, Siba, onoff.. men hittar bar a en firewire kabel, o den ser INTE ut som den kontakten som sitter i datorn.

Finns det nån affär som ni vet säkert att de har denna kabel?

 

elelr finns det olika kontakter??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en kabel med en liten och en stor kontakt, utöver det så finns det inga andra typer av kontakter, inte vad jag vet i alla fall.

Kabeln är inte ovanlig på något sätt, så vilken datorbutik som helst borde ha den.

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
soppkastrullen

Kollat med Kjell & Co www.kjelloco.se kan laddas hem som PDF också. Dom har det mesta som ej finns på onoff.

 

soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sen reaktion men, vad menar du med 80Gb hårddisk för en timslång film?? Så bra kvalité finns väl inte att en timme skulle ta upp 80gigg.

 

En dvd-film är väl hyfsad kvalité och där har du 1,5h på ca 5gb eller max 10gb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har P4 1.5 Ghz 700 mb rambus. Om jag ska arbeta med en mpg2-komprimerad film i Premiere så krashar allt. Sedan var filmerna människan skulle redigera i dv-formaten och där jag ska korrigera mig lite. Det bli 18 Gig för 1,5 timmar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Ge dig gosse! 18 gigg är dubbelt för mycket för 1,5h. Du menar väl innan konvertering av tex. capture.avi

 

soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, innan konventeringen. Annars kan inte min dator och Premiere arbeta med filmen. Krash bom bang :)

 

Har du tipps om program som inte drar så stora resurser när man arbetar/klipper med komprimerade mpg2 filer eller Xvid/divX så skulle du göra mina dagar värdefulla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Själv använder jag nästan endast Windows Movie Maker. Och som konverteringsprogram Ulead Movie Factory. (Troligt att det finns nån gratisvariant på webben).

 

Ulead följde med datorn vid köpet. (Personaldator)+ Pinnacle Studio.

Nero 5.5 som brännare.

Det finns säkert hundratals bättre program. Tyvärr kostar nästan alla.

 

soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video Vegas är bättre än Premiere och stabilare.

 

Det är inte nödvändigt att arbeta med en 18gb fil.

Komprimera ned den först så ska du se det går bättre.

 

Dessutom så finns Movie Maker 2 tillgängligt för nedladdning via Windows update så att använda den gamla versionen är för mig en gåta.

 

Kvaliteten på filmen har inget med datorn att göra så du behöver inte oroa dig för det. Du kan lika gärna arbeta med en 486 33mhz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde pinnacle studio för ett tag sen och om jag inte minns helt fel så fanns det en funktion där man kunde föra över en komprimerad verson av sin film från kameran, och använda den till att grovklippa filmen, sen när det var klart hämtade programet dom filmsnuttarna man behövde i sin okomprimerade form.

 

Jag är inte hundra på hur det gick till för jag var alldrig i behov av den funktionen, men har man ett större filmprojekt på gång och är rädd att datorn inte orkar så är det perfekta lösningen.

 

/p-a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle just göra det med en bekants DV kamera hemma hos honom. Vi tog en sväng till ClasOlsson och köpte en FireWire kort till datorn. Det kostade 329kr (ca) och innehöll tre kontakter inklusive kabel till DV kameran ( rätt i båda ändarna, alltså en ände liten och den andra stor). Dessutom ingick programvara för videoredigering. Det gick att komma igång på en gång, efter 30 minuters strul ( glömde sätta i sladden ;-) . Det tar lång tid att läsa in till datorn. Det var svårt med vilken inställning det skulle vara. Fanns både DV och mpeg. Vi valde mpeg ( VCD) och fick in hela filmen på hårddisken och säkerligen även på VCD.

 

Skulle väldigt gärna vilja använda Moviemaker 2 men jag kan inte komma på hur man sparar i DVD, SVCD eller VCD format. Det är de ända formaten som är acceptabla.

 

Hårddisken har 50GB ledigt. Går det att på ett bra sätt jobba med annan bildkvalitet då?

 

Hur ställer man in så man sparar i DVD eller SVCD format? Vill väldigt gärna veta!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni ha bästa möjliga kvalite så ska ni föra över filmen som DV, det vill säga okomprimerad.

Ska ni spara hårddiskutrymme så bör ni titta igenom det ni filmat innan ni för över, på så sätt behöver ni inte föra över en massa film som ni ändå kommer att klippa bort.

 

När ni är nöjd med klippandet så är AVI det filformatet som behåller mest kvalité, (förutom att föra tillbaks filmen som DV igen till kameran.)

När du sen har en avi fil så ska det gå att bränna SVCD med Nero har jag för mig, hur det är med DVD vet jag inte för jag har ingen brännare själv.

 

/p-a

 

kolla in den här sidan om ni vill fördjupa er:

http://www.voodoofilm.org/forum/forum.asp?forum=20

 

[inlägget ändrat 2004-05-20 00:07:52 av p.a.s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...