Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsofts webserver tappar mark


Urban Anjar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte att följande länk http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=990201-IW2 skulle kunna vara intressant. Vad den säger i korta drag är att Apache har drygt 54% av världsmarknaden och ökar och IIS har 23% och minskar.

 

Själv kör jag en mellanstor website med drygt 200 konton (se http://www.ng.hik.se/~nanur/statistik/ ) med Apache och Linux. Den har gått kanonbra i snart två år. Hårdvaran kommer från "skrotlådan". Ett oplanerat avbrott har vi haft (strömavbrott). Annars bara går den, utan att jag behöver göra speciellt mycket åt den.

 

Rekommenderar verkligen den lösningen! Svårt att installera? Nä, du är ute på nätet på ungeför samma tid som det tar att läsa igenom Microsofts licensvillkor ;-)

 

Hårdvarukrav? Görna hyfsat med minne (jag har 64M) och någorlunda snabb disk. Processorn behöver inte vara speciellt snabb. Min P100 är lite onödigt lyxig egentligen (3-4% brukar utnyttjas).

 

Hälsningar

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, den har väl passerat sitt optimum då får man väl anta.

 

Vad gäller ASP så ber jag att få återkomma när jag vet mer.

 

Linux bör du definitivt prova. Om inte har du kanske någon gammal 486-a som står ock samlar damm i något hörn. Den duger, åtminståne som labbserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RedHat 5.2 installerar du på en kvart-tjugo minuter.

 

Läs textfiler om du stöter på problem någonstans på vägen. Du behöver inte vara fullärd INNAN du har installerat.

 

Allra enklast är det om du har en maskin som du bara ska ha till Linux. Ska du partitionera hårddisken och köra "dualboot" så bör du vara _lite_ påläst på just det. Risk annars att du sabbar det du redan har på disken. Tänk också på att valet "server" blåser rubbet på disken. Du kan installera Apache mm ändå om du vill.

 

Du kommer att få erbjudande att göra massor av partitioner sedan när du installerar. Strunta i det! I början behöver du swap och rotpartitionen (/) resten är finlir.

 

Lycka till

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, frågan kvarstår liksom. Finns det OLE i Linux eller.... ASP är ju OLE i grund och botten. Du skall ju kunna länka in egen kod med div. objekt. Det går att köra en bensinmotor på diesel åxå bara den är tillräckligt varm men varför pröva....

Unix = CGI, NT = ASP. Varför krångla till det?

 

//sven trött,trött...zzzzzzzzzzz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Varför krångla till det?

 

Ja, varför välja proprietära lösningar? (Även om någon eventuellt lyckats emulera dem) Varför måla in sig i ett hörn, när det finns lösningar som följer en standard, lösningar som funkar med många olika hårdvaruplattformar och med olika operativsystem och olika programspråk.

 

Kanske är det så marknadens aktörer har tänkt? Kanske är det därför Microsofts webserver börjat tappa andelar?

 

Kanske är det så att marknaden också vill ha skalbarhet? Börja med en gammal dator ur skrotlådan. Om den (mot förmodan) inte orkar med, köp en ny. Om inte heller den orkar med (då talar vi om riktigt stora siter), välj mellan multiprocessorsystem, Sparc, Alpha eller vad du vill...

 

För den som har en måttlig budget (oavsett om det handlar om offentlig verksamhet, en förening eller t ex ett nystartat företag) är det rätt smakligt att kunna "smyga igång" utan några större kostnader. När man börjar kunna visa resultat kan man lättare motivera eventuella investeringsbehov.

 

En NT-baserad lösning passar inte in i det konceptet. Den går inget vidare på en avlagd 486a eller en tidig Pentium. Där måste man "kasta ut" en hel del pengar på både hårdvara och programvara innan man vet ett dugg om ens websatsning kommer att ge någonting tillbaka.

 

Senn vet jag inte hur en NT-baserad webserver fungerar stabilitetsmässigt (mina erfarenheter av deras fileserver och workstation har i alla fall inte imponerat på mig) En server bör i princip aldrig gå ner -så länge den har ström- gör den det, finns det anledning att fundera på vad som är fel.

 

Det kan också vara en fråga om tradition och tillgång på kompetens. Eftersom utvecklingen av unix och Internet gått hand i hand redan från början så finns det många som kan den kombinationen. Open source program som Linux och Apache är barn av samma anda som Internet. Ska Microsoft slå sig in på den marknaden och dessutom ta betalt för det, så måste de erbjuda någonting som är så mycket bättre att det är värt alla kostnader, inte bara för hård- och mjukvara utan också för att omskola eller byta ut personal.

 

Hälsningar

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...