Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Köpråd

Mr Karbas

Recommended Posts

Hej!

Kan någon ge mig ett vettigt råd om ett köp?

Jag har möjlighet att köpa företagets dator; En grå tower G3/266/196/6/AV/zip.

Vad kan denna vara värd? Den har används ca 10 tim/dygn under snart 2 års tid.

Å andra sidan kan jag uppgradera min 7300 till en G3a eller G4a. Det kostar ca 4000.

Vad tycker ni att jag skall bjuda för företagets G3a ??

Ytterst tacksam för svar!

Jag skulle rekommendera att du bjuder 8.000 - 10.000 kronor (det lägre exklusive skärm och det högre priset inklusive skärm). Med tanke på utrustningen i maskinen jämfört med en ny iMac (som ju bara har 64 Mb RAM i den prisklassen jag talar om) så är det ett bra köp för mitt rekommenderade pris. Datorer är driftsäkra, så 7.300 gångtimmar (enligt uppgift) ska inte vara några direkta problem. Det enda som slits är skärmen, men det ska inte heller kunna krångla med de tider du nämner.

Jag skulle rekommendera G3:an eftersom den kan köra Mac OS X. Tyvärr kan inte 7300:an det (officiellt). Dessutom kan andra kostnader tillkomma för denna gamla maskin, så jag rekommenderar att du direkt skaffar den moderna Macen istället. AV-funktionerna är definitivt något som är värdefullt. Själv har jag en 8500 med bra AV och det motiverar hela maskinen, trots att jag även har en G4.

Med G3:an får du en dator som håller i framtiden och även där kan du uppgradera till G4. Möjligheten att köra Mac OS X gör att den inte kommer att bli lika "antik" som en X-lös Mac riskerar att bli, då programföretagen mer och mer satsar på det nya. Visserligen kan Mac OS 9 köra Carboniserad mjukvara, men det är en nödlösning jämfört med riktiga X.

Som sagt: Bjud 8 - 10.000 för G3:an, för det är (i mina ögon) ett bra pris för en bra dator !

G3:an är väl i princip avskriven efter 2 år, så du skulle kunna ge ett skampris också, det blir ju ändå ren vinst för företaget.

Sen tycker jag du ska satsa på G3:an av anledningen som Matts-Erik nämner men också därför att G3:an har snabbare bushastighet jämfört med den gamla 7300:an. Du får helt enkelt mer dator för pengarna.

Petra

Egentligen är skillnaden i busshastighet mellan en 7300 och beige G3 tämligen liten: 50 Mhz mot 66 Mhz. Vissa datorer med TNT/Tsunami-design körs med 55 Mhz på systembussen och maskiner baserade på Catalyst klarar 60 Mhz. Power Computings Power Center och Power Center Pro har denna busshastighet.

Ett skambud kan man ju alltid lägga, men jag köper mycket hellre en grå G3 för 8 - 10.000 än en iMac 350 för ungefär samma pris. G3:an har ju mycket bättre levnadsmöjligheter än iMacen. Den klarar G4, kan få nytt grafikkort o.s.v, kort sagt uppgraderas på ett sätt som en iMac-ägare bara kan drömma om.

Det är som jag skrivit mycket bättre med G3:an. Eftersom den har AV-kort och 196 Mb RAM är ju min prisrekommendation utmärkt. Den kan dessutom ta 768 Mb RAM (med 256 Mb-kretsar). Att få en iMac med så mycket RAM och AV-funktion för det priset jag nämner är helt omöjligt. Nej, köp G3:an och få en dator med lång livslängd. Eftersom den är så utbyggbar jämfört med iMacen så betyder inte åldern 2 år så mycket. Du får trots allt i princip samma funktioner som nyare Power Macar.

Matts-Erik, du som vet allt... har de beiga G3:orna samma typ av processor layout som de nya, dvs att du kan byta själva CPU-Zif modulen och inte behöva byta hela kortet? För isåfall vore det ju ännu en orsak till att köpa G3:an, att kunna uppgradera processorn enkelt.

Fast, även om den inte har en sån ZIF-sockel så lönar sig det ändå att uppgradera G3:an... så kör på!

Petra

Anders Forsman

Visselrigen är jag inte Matts-Erik...Men.. visst är det ZIF-plats för processorn i beige G3:or.

/ANders

Yes, Apple släppte den gamla typen av dotterkort då de grå G3:orna "Gossamer" lanserades 1997 på hösten. ZIF-platsen som ersatte dessa är identiska med ditona i "Yosemite"-serien, alltså de blåvita maskinerna. Uppgraderingskort som Machcarrier G4z och Sonnet Encore G3/G4 är anpassade för dessa ZIF-platser och kan användas för att uppgradera en G3/266 till G3/400, 500 eller en G4.

Machcarrierkortens ZIF-platser är identiska med de som finns i G3:orna (Gossamer och Yosemite), vilket gör att ZIF-kort för dessa datorer kan uppgradera en 8500 - 9600 till G4.

På ett sätt var dotterkorten bättre än ZIF, eftersom det är lättare att uppgradera över flera generationer. På PC-sidan minns jag med fasa de sega P24T-processorerna Pentium 63 och 83 för 486:or som skämde ZIF-konceptet rejält. Dock kan man, om man som Apple gör, lägga CPU-modulen i ZIF-platsen istället för bara CPU:n. Det ger möjlighet till bättre uppgraderingar.

ZIF:en (Zero Insertion Force) har ju också fördelen att det är enkelt att uppgradera: bara dra upp spaken, lyfta upp processorkortet, montera det nya och trycka ner spaken igen.

På de äldre Macarna som 7300 finns vissa saker att se upp med vid uppgradering: resetas inte moderkortet (genom en knapptryckning i 10 - 20 sekunder) kommer inte datorn överens med processorn och fatala krascher uppstår. På 8500/120 som jag har brukar L2-cachen kinka med högre busshastigeter än 40 Mhz, vilket också leder till problem. Detta gör att man måste disassemblera cachen helt, vilket på Newer-kort kan göras mjukvarumässigt.

Enligt en rapport i MacWorld har vissa ROM-kretsar i 604-Macarna strulat tillsammans med G3:or, men detta problem fanns då denna processor (750) var ny. Idag är det löst.

Henrik K Olofgörs

Allt som har sagts hitintills är vettigt, men det finns ändå en viss anledning till försiktighet.

Problemet är att PPC:ns relativt linjära uppgraderingsstig riskerar att brytas när G4+ lanseras. Redan, skulle man kunna säga, eftersom det väl egentligen var G5 som skulle bli det stora brytet.

En G4+ som spinner i 600-800MHz (revision 1) med dubbla AltiVecs och upp till 4MB L2-cache sätter en helt ny standard i I/O-krav på moderkort och komponenter. Äldre moderkort kommer inte ha en chans att hänga med, även om uppgraderingar dyker upp. Jag gissar att rätt så mycket på UMA-2 är optimeringar för G4+ (och fram mot G5).

Det här är givetvis bara relevant om du vill kunna ha en riktigt snabb maskin. Annars är G3 rev. A utmärkta burkar med låååång livslängd. Synd bara med de uselt tilltagna kortplatserna.

En sak att tänka på är att AltiVec verkar vara mer eller mindre nödvändigt för att köra Aqua med acceptabel responsivitet. Jag antar att jag själv pungar ut för ett 350MHz-kort *bara* för AltiVecen, annars är ju G4:an inte mycket att hänga i julgranen.

Busshastigheten är idag inte en avgörande faktor. Med 1MB L2 och 300-500MHz på ett *asdåligt* filsystem och dåligt optimerade matte-APIer så tuggar 66MHz tämligen lika längsmed 100MHz (IME). Detta kommer *givetvis* att ändras med G4+.

En annan mer dimmig detalj är Raycer, personligen vill jag inte investera i en ny moderkortslösning från Apple förrän jag har klara besked om Apple tänker integrera OpenGL-optimerade chip på moderkortet. Jag vet inte om det gäller för andra här, men det är en detalj att beakta.

Till hösten kommer G4+-baserade PowerMac G4. Dessa maskiner blir naturligtvis intressanta, men att utvecklingen går snabbt är ju ingen nyhet. Macens stora fördelar är ju att man kan uppgradera på ett bra sätt, även om en 8100 inte kan dra nytta av G4:an fullt ut.

Jag räknar med att hålla igång min G4 till 2001 innan jag funderar på en ny +-maskin eller uppgradering.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...