Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda andras bilder och information


Host-unreach

Rekommendera Poster

Host-unreach

Nån som har koll på hur det funkar om jag tex skulle skriva ett script som går till tex expressen.se och aftonbladet.se och hämtar dom artiklar som matchar visa sökord jag bestämmer och sedan lägger upp länka till dessa på min sida med en del av artikeln som text-beskrivning.

Eller att jag länkar till bilder som ligger på någons server(alltså inte tar bilderna och har dom hos mig utan skapar en länk från min sida, så bilden syns där, men den ligger kvar dennes server!? ).

 

Eller att någon har en sida med information i ett rå-format, vilket gör det oläsligt för en lekman. Men jag skapar en sida som hämtar denna information och gör den läslig för lekmanen?!

 

Är det nåt jag bör tänka på? Ska jag be om ok från den sajt ägaren? Eller räcker det med att jag skriver att info:n kommer där i från !?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kontakta innehavaren av sajten. Om dina syften är vällovliga och du tydligt anger källan så har dom nog inget emot detta. Däremot skulle jag bli tämligen sur om jag hittade länkar till min sajt på någom porrsida eller liknande.

 

Du är väl medveten om att man spåra varifrån besökarna kommer i webbloggarna så dina länkar blir inte osynliga för den du länkar till.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...