Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur mycket minne märker min dator av?


n

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har hört att win98 inte märker att man har mer än 128mb ram. alltså det blir ingen prestandaförändring fast man har mer ram än 128mb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win98 fungerar optimalt med 64Mb minne d.v.s. utöver detta märker du ingen prestandaförbättring i Windows.(Om du nu inte har 50 små apps i systray:en som ligger och slukar minne förstås)

 

Förmodligen så det är ju inte för Windows 98 du skaffar mera minne utan för de applikationer du kör under Win98, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jatko

JAg håller nog inte riktigt med om det... Jag byttre från 64 till 128 för ett tag sen, och nog fan blev det skillnad oberoende på vad man höll på med. Ta t.ex. att du startar office eller nåt spel. Då laddas ju allt, men när minnet då tar slut så sparar den på hårddisken istället, vilket blir dubbelt arbete för hårddisken.

När du stänger ner lite större program eller spel så brukar ju hårddisken ladda en hel del, men det gör den inte med mer minne.

Jag kan nämna en drös av andra fördelar med 128 mb eller mer, men har inte tid nu. Efter att jag uppgraderat så tycker jag att gränsen för hur mycket minne man ska ha är 128, jag byter ALDRIG ner till 64 igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liksom hört att win 98 inte märker av mer än 128 mb ram.

är det sant för jag läste det i en tidning för ca 1,5 år sedan.

Men då var det iförsig inte se versionen.

Vad vet jag vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll med eller inte...

 

Det är inte frågan om hur mycket minne Windows98 kräver/vill ha/är optimerat för, utan om de applikationer du kör under detta operativsystem.

 

Win98 klarar sig med 32Mb, vill du köra en Office-app så bör du ha 32Mb till, och vill du dessutom köra Internet Explorer och surfa samtidigt så skall du nog ha minsta 32Mb till...

 

Ni fattar nog vad jag menar, det är inte Windows som suger minne utan de apps du kör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win98 slukar själv ca 32Mb... och det här tjafset om att de inte skulle märka av 128Mb i ditt system är bara skitsnack. Win98 klarar hantera 128 och naturligtvis mer minne MEN kan inte casha mer än 64Mb.. thats it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ignorera tidigare svar. Saken är, ju mer minne du har ju snabbare blir din maskin. Ju mer minne du har ju mer minne tar Windows. MEN skall du bara syssla med enkla Windows apps typ Office och så, så klarar du dig med 64MB. Att köra Windows på 32MB är lönlöst. Skall du däremot spela tunga 3D-spel eller köra tyngre Windows apps typ PhotoShop så är 128MB ett minimum. Jag kör själv med 384MB på min burk och en sak är säker prestanda ökningen från 128MB-384MB märktes mer än uppgraderingen av CPU:n från 450-600Mhz. Kolla bara på annonserna på datorer det enda folk kollar på är hur snabb cpu:n är, kolla istället på minnet. Alla burkar säljs nästan uteslutande med 64MB ram, det är skrämmande. Jag skulle hellre köpa en PIII500 med 256MB minne än en PIII600 med 64MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...