Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stor hårddisk klarar XP av?


dune

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett BIOS från 2002, Windows XP och en ny WD 200GB-disk. XP upptäcker disken som 128 GB vilket inte riktigt känns så bra. Är det jag som har missat något? Började precis formatera disken så jag har inte hunnit kika ordentligt i BIOS.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Moderkortet har bara stöd för UDMA-100 vilket gör att det inte kan adressera hela disken. Skaffa ett kontrollerkort med stöd för UDMA-133 så löser det sig troligtvis. Kostar runt 5-600 kr.

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman

Måste man inte även installera service pack 1 för att kunna använda större diskar än 128 GB?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noisekiller, är inte du ute och cyklar nu?

 

UDMA 133 är det väl bara en förbättring av UDMA 100 som enbart diskar från Maxtor stödjer?

 

Inte har UDMA133 någon högre lagringskapacitet än UDMA100?! enbart överföringen är förbättrad! eller? kanske jag är ute och cyklar.

 

men visst, kanske ett nytt kontrollerkort kan lösa problemet. Kanske. Men först borde Dune ta en titt i BIOS samt se om det inte finns en uppdatering av BIOS tillgänglig som ger stöd för större diskar. Samt - kontrollera byglingen på hårddisken. Kanske den är felaktigt byglad.

 

Hur stor disk har du i datorn sedan tidigare?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte har UDMA133 någon högre lagringskapacitet än UDMA100?! enbart överföringen är förbättrad! eller? kanske jag är ute och cyklar.

Enligt produktinfon för PROMISE IDE PCI kontrollerkort på dustin så står det att IDE-standarden har tidigare haft en begränsning på 137 GB.

 

Men först borde Dune ta en titt i BIOS samt se om det inte finns en uppdatering av BIOS tillgänglig som ger stöd för större diskar

Uppdaterade BIOS i förra veckan: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=581374

 

Hur stor disk har du i datorn sedan tidigare?

128 GB WD har varit den största disken hittills.

 

 

EDIT: Kikade en gång till på ASUS hemsida och hittade en drivare som ger "Support for 48bit LBA HDD" så det kanske är lösningen... :)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

[inlägget ändrat 2004-05-04 13:53:02 av dune]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nåja, OM du nu är tvungen (?) att köpa ett kontrollerkort, ja varför inte returnera disken och investera i ett SATA-kort + disk?

 

men ATA100-standarden i sig är inget hinder för 200 GB diskar, inte med tanke på hur många diskar på 200 GB det säljs med ATA100 gränssnitt.

Men måhända en uppdatering krävs för att äldre kontrollerkort ska klara av det.

 

Vad vet jag? Ja, inget mer om detta.

 

 

hoppas stödet för 48-bit LBA är lösningen, troligt att det är det.

 

Lycka till!!

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Noisekiller, är inte du ute och cyklar nu?
Näe - möjligtvis på väg mot fikabordet. :D

 

Och för inte så länge sedan löste jag ett 128Gb-problem med ett UDMA-133-kort (UDMA-100 funkade inte) så det vore väl en ren tillfällighet om det var en Maxtor 160Gb.. Vad vet jag. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®
EDIT: Kikade en gång till på ASUS hemsida och hittade en drivare som ger "Support for 48bit LBA HDD" så det kanske är lösningen... :)

 

Kanske ? Men med största sannolikhet räcker det med att installera Service Pack 1 till Windows XP för iom det dök "Support for 48bit LBA HDD" upp i Windows för första gången. Nyast tänkbara bios rekommenderas förstås också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, det ser väl ut som att jag blir tvungen att fixa mig ett kontrollerkort då... Frågan är om man också är tvungen att ha SP 1 eftersom jag inte har plats på min nuvarande C:-hårddisk för det och det är därför som jag gör en liten ommöblering bland diskarna.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dune - har du så trångt att du inte kan installera SP1?

 

Kan du inte köra en liten rensning på disken, ta bort temporära filer, avinstallera något program tillfälligt eller bränna ned lite material på en CD?

 

så himla mycket utrymme kräver väl inte SP1? Minns inte riktigt. Det borde väl även gå att ladda ned 48-bits patch individuellt från Microsoft?

 

eller kanske inte:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

 

i vilket fall som helst - jag skulle se till att uppdatera mjukvaran först och sedan hårdvaran om jag hade samma problem som du.

Tok! - köra utan SP1 i dessa virustider!

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-05-04 14:15:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dune - har du så trångt att du inte kan installera SP1?

Jepp, det är därför jag skall fixa ny disk :)

 

Kan du inte köra en liten rensning på disken, ta bort temporära filer, avinstallera något program tillfälligt eller bränna ned lite material på en CD?

Jobbar på't :)

 

så himla mycket utrymme kräver väl inte SP1? Minns inte riktigt. Det borde väl även gå att ladda ned 48-bits patch individuellt från Microsoft?

600 mb tror jag att MS vill ha ledigt (= Så jag slänger ut det mesta nu ;)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®

NoiseKiller,

för att undvara dig mer huvudbry - jag har med framgång kört *Samsung* ATA133 160GB på ett gammalt ECS K7S5A från 2001 med garanterat endast ATA100-stöd. Det fungerade klockrent med fulla 160GB under XP SP1, däremot behövdes ett nytt bios(vilket fanns). Så kontrollerkort är oftast onödigt om inte moderkortet är väldigt antikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A.C.Magic

Windows utan SP1 klarar INTE mer än 128 GB. Installera SP1.

 

Kontrollerkort, UDMA-xx eller ATA-xx har absolut inget med det här problemet att göra.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett BIOS från 2002, Windows XP och en ny WD 200GB-disk. XP upptäcker disken som 128 GB vilket inte riktigt känns så bra.

Hur går det med disken, ser du den till fullo?

SP1 löser inte alltid problemet, utan ibland behöver man aktivera 48-bit LBA:

 

http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/39254/39254.html

 

Funkar det inte efter detta är ditt BIOS proppen, som tidigare påpekats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SP1 löser inte alltid problemet, utan ibland behöver man aktivera 48-bit LBA:

nja, följ min länk i tidigare inlägg. Där har Microsoft skrivit att metoden beskriven i din länk är ett sätt att aktivera stöd för 48-bit LBA i datorer utan SP1. När SP1 är installerat ignorerar Windows denna registerpost.

 

enligt Microsoft (och de borde veta)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med disken, ser du den till fullo?

 

 

Jag är lite osäker. Efter att jag har laddat ner WinXP SP1 till slut (tog mig fram till för en timme sedan att ladda ner det) nu så ser WinXP disken som 186.31 GB (190781 MB), funderar på vad som kan vara kruxet...

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så ser WinXP disken som 186.31 GB (190781 MB), funderar på vad som kan vara kruxet...

Inget krux. En 180GB = 167.68 så dina 186 är helt i sin ordning. Windows räknar på ett sätt, hårddiskfabrikanterna på ett annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget krux. En 180GB = 167.68 så dina 186 är helt i sin ordning. Windows räknar på ett sätt, hårddiskfabrikanterna på ett annat.

 

Mjo, jag har för mig att det blir något sådant men jag vart osäker någonstans på vägen... Då skall jag bara invänta min NTFS-formatering... som tar sin lilla tid.

 

SP1 did the trick.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
SP1 did the trick.
Hua.. Va hemskt. Hade ingen aaaaning...

Innebär detta att det krävs en sån där specialskruvad installationsskiva för att installera på en +130Gb-disk? :thumbsdown:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hua.. Va hemskt. Hade ingen aaaaning...

Innebär detta att det krävs en sån där specialskruvad installationsskiva för att installera på en +130Gb-disk? :thumbsdown:

 

Doh, inte jag heller :) Men det verkar onekligen så... :]

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation. Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke - vilka problem folk med en ny dator med en 200 Gb disk kan få.

Lägg där till att den går via SATA-gränssnittet samt att diskettstation är bortralitionaserad. (mmhm, stavar jag rätt??)

 

då har man problem.

stora problem.

 

usch vad snabbt utvecklingen går.;)

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-05-04 21:33:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasst så jobbigt behöver det ju inte vara.

 

Du kan använda de första 127 gigabyten vid installationen och sen när du installerat SP1 kan du partitionera resten.

 

Det är i och för sig jobbigt om du vill ha c: på över 127 gb men annars är det inget problem.

 

Sen gäller kanske det här enbart gäller då man inte använder ett kontrollerkort?

Jag kunde då utan någon fix köra 160 gb på mitt satakontrollerkort (på windows XP utan SP1). Och jag tvivlar på att det ens är native SATA så att det jusst är SATA borde inte spela någon roll, men det kanske det gör.

 

Ang. ATA133 så var det Maxtors lösning på att man inte kunde ha för stora diskar - övriga tillverkare verkar ha modifierat ATA100 standarden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...den går via SATA-gränssnittet samt att diskettstation är bortrationaliserad....vilka problem folk med en ny dator med en 200 Gb disk kan få.

Eller Serial ATA II (300MByte/s), som lär dyka upp framåt sensommaren/hösten.

 

De XP-skivor som säljs numer har SP1a inbakad. Och då slipper man problemet med hårddiskar större än 137GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller Serial ATA II (300MByte/s), som lär dyka upp framåt sensommaren/hösten.

 

Mjo, fasst vad gäller prestandan så lär vi ju inte märka av det förrns om ett antal år.

 

[inlägget ändrat 2004-05-04 22:59:42 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...