Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klippa avi filer


Petsk_

Rekommendera Poster

Finns det något bra program som man kan klippa delar av avi filer med, utan att behöva koda om hela filmen? T.ex. för att klippa bort eftertexterna i en långfilm.

Funkar det med programmet VirtualDub eller? Nån som vet? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går med VirtualDub. Öppna filen du vill klippa. Längst ner finns två knappar med svarta symboler som ser ut som pilar. Om du vill klippa något som är i slutet av filmen kan du klicka på "vänster pil knapp" direkt och sen drar du i listen tills du kommer till det ställe där du vill att filmen ska sluta. Där klickar du på "höger pil knapp". Nu kan du gå till Video -> Compression och välja lämpligt video compression, exempelvis "DivX 5.0.2 Codec". Nu är kan du välja File -> "Save as AVI". Det kommer ta en liten stund, helt beroende på storlek.

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har använt VirtualDub förut, ganska länge sen dock. Men det jag INTE vill är ju just att koda om den, alltså vill jag inte använda någon divX el Xvid codec för att förstöra kvalitén. Givetvis är filmerna som jag har redan kodade med divX och Xvid, men att koda om dom drar ner kavlitén ytterligare + att det tar ju en helsikes med tid. Samma sak som att koden en mp3 fil två gånger, efter det vill du knappast höra på den.

 

Om man väljer "Direct Stream Copy" i menyerna Video och Audio då? Då blir dom väl inte kodade ännu en gång eller? Vill minnas att jag har testat det förut, men fick ändå inte samma storlek på kopian som orginalet, FAST ja inte klippte bort något alls i filmen. Kan detta gå ihop, eller e ja ute å cyklar?

Det enda jag vill är ju att klippa bort en snutt i slutet av varje film.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VDub behöver inte komprimera om filmerna. Välj "Direct Stream Copy" så kopieras enbart innehållet i det område du klipper ut.

 

Ok, den "låser" klippningen vid visa key-frames, men det kan du kanske acceptera.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack ska ni ha för svaren :)

 

testade att köra en direct stream copy i vDub, utan att klippa den. Resultatet blev att "kopian" blev 3 Kb större än orginalet, totalt en ca 700 Mb stor fil, inget att snacka om alltså.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för det andra tog den inte längre än ett par minuter att "processa"... kör RAID-0 konfiguration på hårddiskarna ..hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...