Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bokföring - inbrott


Miljarder

Rekommendera Poster

Miljarder

Hej,

 

Jag hade inbrott och då stal de en mp3-spelare och några hårddiskar, hur bokför jag det så att jag slipper skatta för dom samt att de försvinner som ett lagervärde?

 

Tack för hjälpen och ha det bra!

 

//Tomas

 

_________________________________________________

"Det är när det går långsamt som man förlorar sekunder!"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljarder

Nej men jag kan lägga upp det, vad brukar det ha för nummer och vad ska jag döpa den till?

 

Sedan krediterar jag "Inköp material och varor" och debiterar "Inkurans"-kontot då?

 

Kan jag skriva av det rakt av sedan!?

 

Tack för hjälpen och ha det bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

ursäkta, läste frågan lite fel...

 

det här gäller:

 

Då inventarier stjäls anses det som en avdragsgill driftskostnad och en nedskriv- ning görs av bokfört restvärde. händelsen bokförs då försäkringsersättningen betalas ut.

 

Då varor stjäls bokförs inte detta. I och med inventeringen vid bokslutet konsta- teras att varorna inte finns kvar i lager. Kostnaden och därmed skatteavdraget uppstår då.

 

Om kontanter stjäls ur företagets (butikens) kassa är det avdragsgillt upp till högst vad en normal dagskassa brukar innehålla. Inget avdrag för den utgående momsen görs utan den hanteras som vanligt.

 

Alltså det är beroende på det stulnas karaktär. Vad skulle du göra med MP3-spelaren och hårddiskarna? Sälja eller använda själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljarder

De låg i skyltfönstret i och med julskyltningen och självklart var de avsedda att säljas! Nu plockar jag bort allt varje natt.. :(

 

Om jag kör med jämna siffror, jag har köpt in saker som jag säljer och har i lager till ett värde av 50000kr totalt. Dessa hamnar i "Inköp av material och varor".

 

Sedan har jag i "Försäljning av varor" 30000kr.

 

Vid inventeringen hade jag varor till ett värde av 20000kr(mitt inpris), och värdet av de stulna sakerna var 5000kr. Eftersom självrisken var på 4000kr så var det ingen idé att blanda in försäkringsbolaget i den frågan.

 

Hur ska jag göra med konteringen och avskrivningarna för att det ska bli rätt?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Hur ska jag göra med konteringen och avskrivningarna för att det ska bli rätt?

 

du ska inte blanda in avskrivningar! Det är något helt annat. Tror det är en nedskrivning av lagersaldot du är ute efter.

 

Du för bara allt från lagret till varukostnadskontot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...