Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är skillnaden


Monshi

Rekommendera Poster

Jag börjar med ett erkännande, jag har laddat hem en XviD-kopia av filmen Bend it Like Beckham.

Lägger till detta att ikväll sänder Canal Plus denna film.

 

Tänker nu att det är en så bra film att den vill jag spara och funderar på föreviga den på en CD-skiva.

Men hur bör jag göra, vilket alternativ är "mest lagligt":

 

a) Spara ned den nedladdade Xvid-kopian på en CD.

B) Spela in Canal Plus sändning och spara den till CD.

 

 

Föredrar alternativ a) då detta med stor sannolikhet ger högre kvalitet än vad jag ids skapa om jag spelar in filmen själv...

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min bedömning är att endast alternativ b är lagligt, men att du bör utöva civilolydnad och gå på alternativ a... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din film i filändelse *avi, och du ska bränna den på en CD-R, då kommer den att bli ca: 3 gigg. stor.

Men Bränner du filmen på en DVD skiva är det en annan sak.

 

Alt. B. Spela in den från tv, beror på va du spelar in i för upplösning = kvalitet på filmen.

 

Du har svensk text med i filmen redan, och du slipper bränna in å hämta sub. text själv.

 

Så det är bara å välja den krångliga vägen eller den enkla, men lite sämre kvalitet, (kanske)

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej Snurre, du är helt OT.

 

Men för att klargöra.

 

Jag har textning till båda alternativen.

Slutformatet i alternativen skulel bli snarlika, i båda fallen något MPGE4 format som sparas på CD-skivan. Inte någon omkodning till VCD-format.

 

Kvaliten på inspelning från TVn, digitalbox, kan bli så bra att den konkurerar med den nedladdade. Detta främs om jag först sparar i hög kvalite, gärna nästan förlutsfritt, och sedan omkodar via två pass till önskat MPEG4-format. men det tar tid och kraft. Enkelt att förstå varför jag föredrar alternativ a.

 

Enligt vad jag läser hos Piratbyrån finns det i juridisk mening ingen skillnad på alternativ a) och B). Inte i dagsläget.

Tack för länken Linus.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en mycket bra länk som underlättar för oss alla! Poäng!!

//amiroquai

______________________________________________________________

...everything is simple, just a matter of knowledge...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Linus är jurist, tror aldrig det har blivit ordentlig prövat i domstol och tror inte heller att Piratbyrån är kapabel att göra helhetsbedömningen av vad som är och inte är olagligt i denna intrikata fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...