Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Active-x inställningar ?


mrcreosote

Rekommendera Poster

mrcreosote

Hur ska Active-x vara inställt i IE 6 ?

Jag vet inget om sådant! Jag prioriterar säkerhet högt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från grc.com:

 

Many years ago, Microsoft began modularizing Windows and their Windows applications by breaking them into functional components with well-defined, "version safe" interfaces. The idea was to allow pieces of Windows and applications to inter-operate.

 

The name first given to this effort was "OLE", which stood for Object Linking and Embedding. OLE suffered nearly terminal birthing pains and developed a reputation for being a bad idea. Undaunted, Microsoft renamed it COM for "Component Object Model". This was still the same old OLE, but Microsoft appeared to hope no one would notice. COM fared somewhat better, but it wasn't until Microsoft gave it the sexy name "ActiveX", and built it into virtually everything, that developers finally gave up trying not to use it.

 

Since no typical Windows user has ever needed to have DCOM enabled, it should be shut down immediately and disabled.

 

M a o, stäng av det helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Stänga av helt? Du menar att jag ska inaktivera alla " kör och hämta" på active x?

 

Är inte det en säkerhetsrisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja se mer till så det inte används eftersom activex är en säkerhetsrisk.

På grc.com finns ett program som heter dcombobulator du kan hämta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Men om man inte använder activeX - är det inte många sidor som inte kan visas då?

 

Vad är activeX bra för egentligen? Behövs det inte alls? Inga fördelar?

 

Jag är långt ifrån någon expert, men att man skulle helt fimpa active X låter lite extremt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det där var lite om historian bakom activex.

Här är lite fakta om vad det egentligen är.

 

ActiveX is Microsoft's technology for signing plug-ins that add additional software to your computer when a web page is accessed. If all goes well, you will be asked whether you want to trust a plug-in from that particular company and you will have the option of saying no. In principle, this is a useful way to allow the installation of worthwhile add-ons, such as Adobe Acrobat Reader, Macromedia Flash Player and RealPlayer. However, if you do not run Windows Update regularly, all will not go well -- there have been security flaws in Internet Explorer in the past that have resulted in software being able to install itself without permission.

 

If you do not have a specific, clear reason to want and trust the software you are being asked to install -- that is, if it is not the Macromedia Flash Player or the Adobe Acrobat PDF Reader or something similarly crucial that you really need -- SAY NO! Many nasty pieces of awful "spyware" are properly signed and will ask permission to install, knowing that some people will naively give it. You do NOT, for instance, want to say yes to installing things like "WeatherBug" or "MemoryMeter," among many others. These programs are used to present annoying and unwanted advertising throughout your web browsing experience and are very difficult to remove.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av de så kallade dialers som ringer upp dyra nummer för modemanvändare använder activex signerade script för att installera sig.

 

Använd Mozilla Firebird, Opera eller något annan webbläsare för bättre säkerhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Jag har fast uppkoppling/ fast pris så modemkapning behöver jag tack och lov inte oroa mig för!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Men ska jag alltså stänga av Active x helt och hållet genom att välja "inaktivera" på alla active-x inställningar i internetalternativ?

 

Är det inte många hemsidor som inte kommer kunna visas då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man inte använder activeX - är det inte många sidor som inte kan visas då?

 

Jag har stängt av Active X helt och hållet, det är vissa sidor som kanske inte funkar helt. Windows update t.ex. men man kan ju slå på det när man kollar där, i övrigt känns det bara som fördel att ha det avstängt - man slipper all reklam som rör på sig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Är det inget annat än reklam man missar?

 

Minskar hotbilden alltså om man stänger av active-x?

Vilka risker finns i samband med active-x?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hotbilden minskar, för man kan göra hyss med ActiveX har jag förstått.

 

Det man kan missa är specialeffekter vissa sidor har, webradio på sveriges radio t.ex.

Det har inte stört mig nämnvärt, om det är nåt jag måste se eller använda så har jag aktiverat ActiveX för den sessionen och stängt av den igen. Men jag har då valt att ha detta omak, bara för att slippa idiotreklam, mer än att jag ska vara säker, ska jag vara ärlig så tror jag inte att risken är så jättestor att man drabbas av nåt, särskilt när man inte har modem. Tidigare hade jag ActiveX igång (körde då med en speciell annonsblockare) i flera år utan att drabbas av nåt speciellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert, så jag kan inte förklara allt men kollar regelbundet på datornyhetssidor och där berättas det ofta om vad som kan hända. Har glömt bort det mesta, men den kan stoppa in trojaner i din dator t.ex. Du kan ju söka på "Active X exploits" via en sökmotor så får du reda på mer.

 

Lite text från nätet:

 

[log]Internet Explorer being the most popular browser to choose from is therefore the most exploited and hacked browser, If Netscape were as popular as Internet Explorer I could see that being just as exploited and hacked. From my experience working as a computer engineer I have come to see that Internet Explorer is extremely exploitable due to its linkage to the Windows Operating system down to the very low system levels, From Windows 95C (service release 3) Internet Explorer became tied into the operating system to the extent where you would be able to open My Computer and type in an Internet address, Press the return key and you would be loading the web page, that is one of the more visible tie-ins between Windows Explorer and Internet Explorer. The now almost forgotten programming language Active-X, Active-X was built to compete with Java, Active-X is the cause of several large exploits inside of Internet Explorer, with using vulnerabilities in the bad coding crackers were and still are able to exploit machine functions to install Trojan Horse programs onto the computer from just viewing a web page, the worst thing about it is that the users of the computer wouldn't be able to visibly see what was going on whilst they were being hijacked. The latest versions of Internet Explorer now hold more secure Active-X coding, but still, it isn't perfect and still fools users into having a thrashed web browser. All Windows-based internet software today ties straight into Internet Explorer API's (Application Program Interface), Today the biggest exploits in Internet Explorer are: "Spyware, Malware, and Adware". An example of finding some malware software would be: You locate this wonderful looking piece of free software from the internet, you download it thinking its great, then you come to see what it does to Internet Explorer, you notice you get popups every couple of seconds, Your browser is unstable because of third party "malware" that has got installed with the supposedly free application. It is disgusting to think that your web browser isn't safe from installing 3rd party applications that should have nothing to do with Internet Explorer. Extreme cases of malware are programs known as dialers which hijack the dialup internet connection, and dial instead of your usual account an expensive number which mounts up your phone bill.

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör Firefox och i denna läsare fungerar väl inte ActiveX? Eller har jag fel?

 

Trots det fungerar nästan hela webben, men Windows Update kan man glömma. Så ActiveX komponenterna i IE kan man nog vara utan 99% av surftiden. Men som skrivs i tråden, har man bara lite koll på sin datorn bör det inte vara något problem att ha ActiveX aktiverat, men nödvändigt är det inte.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-05-10 11:13:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ActiveX används för inbäddade program i Internet Explorer (plug-ins) så som Macromedia Flash/Shockwave, Acrobat Reader, Real Player, etc; Behöver man inte ha sådana program inbäddade kan man givetvis avaktivera ActiveX helt.

 

Firefox har inget direktstöd för ActiveX, men med hjälp av en "add-in control" kan man dock lägga till stöd för ActiveX även i Gecko. (Läs: Firefox, Mozilla, Netscape, Galeon, Camino, etc.)

 

Sedan IE 5.5 SP2 släpptes 2001 stödjer inte Microsoft "Netscape plug-ins" (enligt NP API) som var den ursprungliga plug-in-tillämpningen i webbläsarvärlden. Därmed är de båda plattformarna åtskilda och alla som tillverkar plug-ins (som t.ex. Macromedia) är därmed tvungna att göra två versioner av varje plug-in..

 

[inlägget ändrat 2004-05-10 11:16:01 av sarcosos]

[inlägget ändrat 2004-05-10 11:18:24 av sarcosos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...