Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konsumentlagarna


pepino

Rekommendera Poster

Vad gäller egentligen när man säljer/köper något privat?

 

T ex om jag säljer en dator till olle på blocket.se, skickar det med postförskott och efter tre dagar ångrar han sig. Har han rätt att göra det och få pengarna tillbaks?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Köp mellan privatpersoner regleras i köplagen.

 

Köparen har rätt att häva köpet:

om väsentligt dröjsmål föreligger och säljaren förstått eller borde ha förstått detta. Det är därför alltid viktigt att tydligt informera säljaren om att tiden för leveransen är viktig.

 

Om köparen givit säljaren en tilläggstid och säljaren inom den tiden fortfarande ej levererat varan, får köpet hävas utan att dröjsmålet är av väsentlig betydelse.

 

Du har redan levererat datorn, alltså kan inte något av dessa användas som argument.

 

Det som är kvar är om köparen påstår det finns fel på varan, vilket inte iheller egentligen borde vara ett problem för dig. Han kan med andra ord inte bara häva köpet nu för att han ångrat sig. Du kan nog känna dig ganska lugn. Be han ange på vilka grunder han vill häva köpet... :)

[inlägget ändrat 2004-04-28 21:14:51 av Christian...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

 

Hur är det på auktionställen. Kan man ångra sina bud där eller är det kört?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Internetauktioner verkar hamna under distansavtalslagen. Däremot så pratar man i distansavtalslagen om köp mellan konsument och näringsidkare. Är det mellan två privatpersoner vet jag inte hur det hanteras.

 

Iaf, du har två veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen. Du behöver inte ange någon anledning till hävningen.

 

Men som sagt, detta mellan privatperson <--> näringsidkare.

 

Kan vara så att privat <--> privat bara hanteras som ett vanligt avtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Kikade in på tradera (alltså auktioner mellan privatpersoner) och där anger dom att köplagen gäller dvs det jag skrev om i första svaret.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag lagt ett bud, och sen ångrar mig. Alltså vägrar betala. Vad händer då? Kan ja få böter å skit eller händer ingenting, mer än att jag kanske blir avstängd från tradera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Säljaren kan gå till kronofogden med fodran. Kan också kräva skadestånd av köparen om han bryter avtalet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...