Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sp1 problem

xxxx

Recommended Posts

Hej!

När jag installerar windows xp med Sp1 på min dator då , När jag startar om datorn det tar 15-20 minuter innan den startar om. När jag installerar vanliga windows xp utan Sp1 då fungerar den bra. Jag har även kört samma sp1 skiva på mina andra 2 datorer där är det inga problem.

Nån som vet vad detta kan bero på?

Windows update. SP1 innehåller 1-3 uppdat som slöar ner burken. Uppdat finns för detta. Du bör ändå köra W-s update om "bara kommit till SP1.

Man ska va´ som man e´,

då man inte vart som man skulle...

• 2 weeks later...

Har installerat allt som finns på windows update men det felet uppstår än tar väldigt väldigt långt tid innan den startas. Kan det inte vara nåt som man kanske ska ändra från BIOS?

Har du testat ex Adaware ( http://www.lavasoft.de/ ) elr spybot search and destroy ( http://spybot.eon.net.au/index.php?lang=en&page=download ) elr hijackthis ( http://www.spywareinfo.com/downloads.php ).

Det är t.o.m rekomandabelt att köra alla 3 för att se om du har något som tagit sig in i din burk & som orsakar ditt problem. De 2 första kan du nästan bara köra & ta bort/låta resp pgm repa det som det tycker är fel.

Hijackthis däremot är handpåläggning men massor av hjälp finns bl.a här. Du kan kopiera hela loggen fr detta pgm & klistra in här så fixar vi det som är felande. Jag lovar att det blir en del.... En tutorial finns här http://www.spywareinfo.com/~merijn/htlogtutorial.html . Lite stök men man lär sig även att man ska se upp med visst innehåll / läsa License-agreement o.s.v.

Spybot betyder lite handpåläggning. Man ska man låta pgmt åtgärda de rödmärkta "felen", dessa är spyware & sedan de gröna är Usage tracks (spårning) & är väl mest om man vill vara privat på I-net.

Jag har testat spybot länga & till slut tog jag bort rubbet pgmt hittade. Inget fel än så länge... ca 1/2 år sedan.

Glöm inte att köra Immunisera i Spybot efter du kört då du är klar.

Adaware har jag inte stor erfarenhet av men det jag läst om det ger att du bör låta detta pgm helt & hållet fixa det som ska fixas.

Till sist finns det ett gäng till pgm för att skydda sig för hemskheter men det kanske vi ska ta sedan då vi (förhoppningsvis utan ominst) fixat din burk.

Man ska va´ som man e´,

Har faktiskt kört det också, Jag har winxp med sp1 även om jag kör ominstallation det är samma problem då kan man nästan tror att det inte är nåt virus i burken vet inte vad det är som orsakar detta.

De enda saker jag kan komma på vad det gäller BIOS & slö uppstart är:

1. Du har ställt i BIOS så att burken ska starta från i 1:a hand Diskett & därefter från CD & sist av allt från C:.

2. Det finns i BIOS något om virusskydd & det brukar normalt vara ställt på Disabled, alltså "det ska ej vara tillgängligt".

Men jag kan inte för mitt liv förstå att dessa saker kan orsaka så lång start-tid. Men what a hell! Kolla av det & testa.

Sedan finns någonstans på "Den här datorn" / Egenskaper (tror jag det är) en funktion att stänga av: "Sök efter diskett i diskettstationen vid uppstart". Denna ska du avmarkera (bockruta/prick). Men inte denna ska kunna orsaka din långa uppstart.

Det som ev skulle kunna vara en riktig orsak till uppstartstiden borde vara något som att burken söker efter något: nätverk, driver, starta upp något "som inte finns". Start/ Kör... & skriv in msconfig & tryck på enter. kolla Autostar-fliken om något skumt finns där.

Nästa koll: Start/Alla pgm/Tillbehör/Administration(tror jag) & sedan finns det ett antal verktyg där. Bl.a loggboken kan du titta i & då spec för System.

Kolla enl ovan & återkom...

• 2 months later...

nej faktiskt!

Inget hjälper det verkar vara som jag får leva med så länge jag har datorn kvar eller tills nån annan på detta forum inte kommer på nåt!

[inlägget ändrat 2004-07-18 01:47:26 av Bazigar]

Du får la söka en kurs i "Hur man lär sig leva med slö uppstart av XP".

Förmodligen löser detta sig med tiden med hjälp av annan uppdat/uppgradering. Min burk har s.a.s gått både upp & ner på detta område. Har aldrig roktigt kunnat hitta någon riktig orsak. Jag har m.ao "lärt mig leva med detta".

Man ska va´ som man e´,

• 3 weeks later...

Nu har jag provat med Sp2 engelska versionen det är samma problem, kan inte det vara så att jag måste uppgradera nån hårdvara för att få det funka med sp1 eller i så fall måste det vara Moderkortet kanske som jag får uppgrdera mjukvaran till?

vad tror ni ?

Nu har jag provat med Sp2 engelska versionen det är samma problem...

Hoppas du inte förväntat dig att SP2 ska lösa ditt problem. Den finns inte ännu (kollade kl. 06:00 idag) som RTM, utan bara som beta-version. Microsoft var på väg att släppa den i onsdags, men drog tillbaka lanseringen i sista sekunden då man ville säkerställa kvalitén innan RTM.

Stefan Eklinder
xxxx skrev:

skulle det inte vara nåt om jag uppgraderade Bios eller moderkorts drivrutiner?

Jag tror inte att ett uppdaterat BIOS skulle ge snabbare uppstart av XP.

Du ska inte uppdatera BIOS om du inte har akuta problem, som har med BIOS att göra. Risken finns att du bara får mer problem.

Optimera XP istället och stäng av allt onödigt som du inte behöver. Jag tänker på Tjänster och onödiga autostartprogram med mera. Du kan ju också prova att installera senaste drivrutinerna till moderkort, grafikkort också vidare.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

Har provat med stänga alla tjänster och autostart men det har inte hjälpt. Jag har inte provat installera senaste drivrutinerna till moderkortet ska göra det imon sen får vi se om det lyckas eller ej.

Tack för svaret.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...